Між Китаєм і США: Який вибір робить Зеленський у справі "Мотор Січі"


Ситуація з АТ "Мотор Січ", яка поставила Україну перед прикрою потребою вибирати між геополітичними партнерами, стала результатом того, що за роки незалежності так і не було створено дієвого механізму контролю за ключовими підприємствами ВПК
 

Тарас Паньо
Журналіст відділу міжнародної політики
Між Китаєм і США: Який вибір робить Зеле…

Гострий, тривалий, але при тому доволі-таки непублічний конфлікт довкола "Мотор Січі", який Depo.ua вже неодноразово висвітлював, цього року перейшов у радикально нову фазу.

Що відбувається на "Мотор Січі"

Учора бізнесмен Олександр Ярославський та китайські інвестори підприємства спробували провести позачергові загальні збори АТ "Мотор Січ". На які завітали представники Служби безпеки України та чимала група народних депутатів з фракції "Слуги народу". В результаті зі зборами все так і не склалося. Натомість СБУ відкрила кримінальне провадження і "документує факти підготовки до знищення виробничих потужностей акціонерного товариства, яке має важливе оборонне та народногосподарське значення". Яким саме чином, і з яким наміром група акціонерів збиралася знищувати їхній власний завод, представники СБУ не уточнюють.

При тому нічого суттєвого і нового в цьому конфлікті за останні дні не додалося.

Китайські інвестори в особі Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co Ltd, як і раніше, хочуть за невеликі гроші отримати виробничу документацію українського підприємства і збудувати його аналог у Чунціні. Натомість українська влада намагається не допустити передачі технологій та будівництва нового заводу в Китаї. Як через економічні причини, так і через неминуче погіршення стосунків зі США, де абсолютно без захвату дивляться на перспективу будь-якого вдосконалення китайської авіабудівельної галузі. А тригером для вчорашньої кризової ситуації став той факт, що Бюро промисловості та безпеки Мінторгівлі США додало Skyrizon до підсанкційного списку "військових кінцевих користувачів".

"Skyrizon - китайська державна компанія - і її прагнення здобувати і впроваджувати іноземні військові технології являють собою серйозну загрозу національній безпеці та інтересам зовнішньої політики США", - зазначено в релізі Мінторгівлі США.

Чому "Мотор Січ" не можна віддавати Китаю

Таким чином, якщо документація "Мотор Січі" потрапить в розпорядження китайських інвесторів (що, ймовірно, могло вже й трапитися), і за допомогою українських фахівців буде успішно завершено будівництво китайського заводу в Чунціні, який зможе використовувати технології "Мотор Січі", це автоматично додасть Україну до списку тих, хто "загрожує нацбезпеці США".

По-друге, "материнське" підприємство "Мотор Січ" буде приречене. Просто тому, що сучасний китайський завод, з енергоефективними технологіями і якісною та дешевою робочою силою, з легкістю витіснить з ринку постачання запчастин для радянської авіатехніки українське підприємство.

І, по-третє, можна не сумніватися в тому, що російська військова авіація, яка відчуває "голод" стосовно запчастин, що їх не може продавати на Росію "Мотор Січ", однозначно почне закуповуватися в Китаї.

Які санкції чекають на Україну від Китаю за "Мотор Січ"

Натомість у випадку, якщо Україна таки відмовиться передавати "Мотор Січ" в повне управління китайським інвесторам, погрози Skyrizon стосовно спроб відсудити в України у міжнародному інвестиційному арбітражі $3,5 млрд будуть, скоріше за все, реалізовані. Відсудити таку суму китайцям, скоріше за все, не вдасться. Але й вийти сухою з води українській стороні також не світить.

До офіційних штрафних санкцій Пекін цілком може додати ще й неофіційні — у вигляді скорочення присутності українських товарів на китайському ринку. Українській владі доведеться у стислі терміни зробити свій вибір між цими двома не надто приємними альтернативами. І приготуватися нести відповідальність за результати такого вибору.

Частково цей вибір було зроблено — за допомогою спеціальних економічних санкцій проти китайських інвесторів "Мотор Січі". І Києву ближчим часом доведеться відчути реакцію Китаю на подібне рішення. А понесені іміджеві та фінансові втрати будуть результатом того, що за всі роки незалежності всіма чисельними політсилами, що встигли пожити на Банковій, так і не було створено дієвого механізму, який би унеможливлював спочатку приватизацію, а потім виведення за кордон прав власності на важливі для національної оборони підприємства. Якби такий механізм існував, то В'ячеслав Богуслаєв, зі всім своїм політичним "дахом" не зумів би провернути своїх маленьких фінансових гешефтів з китайськими "напівдержавними" бізнесменами. А в Києва просто не виникло би потреби сваритися з Пекіном і надсилати в Запоріжжя СБУ-шників за підтримки "депутатського десанту".

Натомість тепер Україна понесе величезні іміджеві втрати як країна з ненадійним інвестиційним кліматом. Скоріш за все, погіршаться стосунки з офіційним Пекіном. І ще велике питання, чи покращаться вони при цьому із США, адже наша сторона, ідучи на поступки і вводячи санкції проти китайського інвестора, нічого собі за це не виторгувала. Ба більше, президент Зеленський робить неоднозначні заяви і звернення на адресу американського президента в інтерв'ю НВО.

Читайте також: Основні тези з інтерв'ю Зеленського HBO

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme