Компроміс 3%: Чи вдасться Зеленському отримати абсолютну владу

Консультації президента Володимира Зеленського із лідерами парламентських фракцій завершилися рішенням, яке здається, влаштовує майже усіх - йти на дострокові парламентські вибори. Ще й за пропорційною системою

Компроміс 3%: Чи вдасться Зеленському от…

Автор: Андрій Коваленко

Сьогоднішня зустріч Зеленського на Банковій із лідерами фракцій щодо анонсованого президентом розпуску Верховної Ради затягнулася майже на три години. Головний "радикал" Олег Ляшко, який влаштував стрім із зали АП і був недопущений з телефоном на засідання, а також голова фракції "Народний фронт" Максим Бурбак принесли Зеленському Конституцію України. Бурбак і Ляшко наполягали на тому, що рішення Зеленського про розпуск є неконституційним.  Бурбак посилався на Статтю 90 КУ, в якій йдеться, що президент має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо: протягом одного місяця у Верховній Раді України не сформовано коаліцію депутатських фракцій, протягом 60 днів після відставки Кабінету Міністрів України не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів України, протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Нинішня ситуація в парламенті, на думку Бурбака, підпадає під перший пункт, оскільки "Народний фронт" 17-го травня вийшов з коаліції "Європейська Україна", припинення існування якої підтвердив голова ВР Андрій Парубій. От тільки у Зеленського наполягали на тому, що коаліції не існує з 2016-го року після виходу із неї "Батьківщини" та "Самопомочі", киваючи в бік Окружного адмінсуду Києва. 

Після завершення сьогоднішніх переговорів стало зрозуміло, що виборам бути. Орієнтовна дата - 21 чи 28 липня (через кілька годин після написання статті Володимир Зеленський видав Указ про розпуск ВР і призначення виборів на 21 липня).

Важливо, що вибори пройдуть за пропорційною системою (за партійними списками і без мажоритарки). Прохідний бар'єр буде знижений до 3% з нинішніх 5%. Таке рішення має ухвалити Рада.

Кому вигідні вибори

Найбільшу вигоду від досягнутих домовленостей на Банковій отримують дрібні партії, які не мали шансів дотягнутися до 5%. Наприклад, "Голос" Святослава Вакарчука за останніми соцопитуваннями ледь набирає 1%. Але їм буде простіше боротися за 3%, можливо об'єднавшись із проектом Заліщук-Найєма "Дій з нами" та "Люди важливі" Гусовського-Нефьодова та інших. Так само отримує шанси потрапити в нову Раду "Самопоміч" Садового (2% зараз), Гриценко з "Громадянською позицією" (5%), "Сила людей" та інші схожі ліберальні проекти, яким доведеться ще нарощувати рейтинги. Здається, рятується від фіаско "Радикальна партія" Олега Ляшка, а також "Оппоблок" Вілкула, котрі за соцопитуваннями не дотягували до 5% прохідного бар'єру. Легше буде "Свободі", а також "Силі і Честь" Ігоря Смешка, потенційно новій партії Гройсмана, а також "Удару" Кличка. Під питанням "Народний фронт".

Окрім них на захід у Верховну Раду претендуватиме новий політпроект Труханова-Кернеса, який створюватимуть на базі "Відродження". Він може об'єднати мерів міст і цілком можливо, що утворить коаліцію зі "Слугою народу" в новій Раді. У Зеленського також можуть бути задоволені результатом переговорів. Їм не потрібно шукати мажоритарників і сьогодні в президента розраховують на 40%. Навіть з таким результатом більшість з 226 депутатів його фракція не отримає і доведеться об'єднуватися з іншими гравцями.  Можливо, з Кернесом-Трухановим, а може й з "Батьківщиною". 

"Оппоплатформа" Бойка так само у виграші. Там розраховують на 15%. В колись ще цілісному "оппоблоці" завжди переважали депутати, які пройшли за списками, ніж мажоритарники.

Кому не вигідна ситуація

По-перше, у БПП Порошенка дуже розраховували на мажоритарку. У нинішньому парламенті вони мають таких 69 нардепів і 63 "списочних". За різними соціологічними дослідженнями сьогодні партія може розраховувати на 11-13%. В нову Раду вони заходять. Але відсутність мажоритарки суміжна з тим, що Порошенку доведеться добре подумати над стратегією партії щодо оновлення. З одного боку, він обіцяв завести в парламент нові обличчя з успішних громад. З іншого - незрозуміло, як бути з умовним Кононенком та іншими близькими соратниками із підмоченою репутацією. Людьми, які можуть забезпечити фінансовий ресурс. Безперечно, відсутність відкритих списків ситуацію дещо рятує, от тільки в підсумку БПП потрібно буде формувати опозицію проти Зеленського. Наскільки вона буде успішною залежить не тільки від кількості власних нардепів, але і від того, з ким саме вдасться об'єднатися. Можна припустити, що на ліберальні сили розраховувати буде важко, якщо в лавах БПП будуть переважати скандальні люди з нинішньої влади. 

По-друге, втрачає "золоту акцію" Тимошенко з "Батьківщиною". Юлія Володимирівна із власною фракцією могла замахнутися на 10-11%. І додати потужності, завівши депутатів-мажоритарників (в нинішню Раду 8-го скликання завели двох, потім стало три, а в 7-го скликання мали 39 таких). Хоча саме депутати за списками в Тимошенко переважають суттєво. без потужної політсили в новій Раді, розбавленій дрібними фракціями, Тимошенко буде важче домогтися від Зеленського прем'єрського крісла. Останнім часом Тимошенко відкрито підтримувала Зеленського і не приховувала власних прем'єрських амбіцій. Безперечно, якщо "Батьківщина" знадобиться "Слузі народу" в новій Раді, вона зможе поторгуватися. Але якщо більшість Зеленський зможе отримати і без неї, то саме Тимошенко в програші. 

"Народний фронт" так само міг розраховувати на мажоритарку. З практично нульовими рейтингами сьогодні цій політсили буде неможливо важко отримати такі бажані 3%.

На що буде схожий новий парламент

Майбутні вибори дадуть нам можливість побачити в парламенті "нові обличчя" разом зі "старими". А також партії, про які ми мало знаємо, і які можуть використати, в тому числі і проросійські сили, у власних інтересах, завівши їх у Раду під 3% прохідний бар'єр. Саме ризик багатьох нових партій, які запускаються за два місяці до виборів у тому, що виборець не встигне ознайомитися детально з їхньою ідеологією, кадрами та бенефіціарами. Тому потім в Раді ми зможемо побачити дивні голосування і непрогнозовані об'єднання. Не виключено, що навіть за гаслами проукраїнських партій з умовною проросійською "оппоплатформою". Не кажучи вже про те, що закриті списки дозволяють завести в парламент багатьох вигідних "ноунеймів", як це сталося в 2006-2007 роках.

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme