Закон про імпічмент: Що зміниться для Зеленського

Верховна Рада прийняла прийняла у цілому законопроект Володимира Зеленського "Про особливу процедуру усунення Президента України з поста (імпічмент)"

Закон про імпічмент: Що зміниться для Зе…

Рішення підтримали 245 депутатів, проти проголосували 73, утримались 55.

Для українського законодавчого поля поняття імпічменту не нове. 

Ще 6 червня Верховна Рада після тривалого розгляду схвалила закон про тимчасові слідчі комісії, в якому законодавці прописали цю процедуру. Документ підтримали 279 депутатів минулого скликання, які вважали своє дітище прогресивним, адже в ньому було врегульовано діяльність ТСК. Однак цей закон так і не був візований президентом Зеленським. Натомість Офіс президента наполягав на своєму законопроекті про імпічмент, в якому йдеться виключно про цю процедуру. І ось сьогодні, 10 вересня, його проголосували у першому читанні, а потім і в цілому. 

Закон ТСК vs проект Банкової 

У чому ж різниця між законом про ТСК і пропонованим документом про імпічмент. У першому процедура імпічменту прописана наступним чином: Верховна Рада утворює спеціальну тимчасову слідчу комісію у складі народних депутатів, спеціального прокурора і спеціальних слідчих, завданням якого є проведення розслідування обставин щодо вчинення президентом державної зради або іншого злочину, викладених у підписаному більшістю народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради поданні про ініціювання питання про усунення президента України з поста в порядку імпічменту. Не пізніш як через два місяці з дня утворення спеціальна комісія подає Верховній Раді висновки і пропозиції щодо розслідування обставин, викладених у поданні про ініціювання питання про усунення президента України в порядку імпічменту. У разі прийняття ВР рішення про звинувачення президента діяльність спеціальної слідчої комісії продовжується на період до завершення розгляду процедури імпічменту.

У разі прийняття Верховною Радою рішення про звинувачення президента спеціальна слідча комісія готує проект постанови ВР про звернення до Конституційного Суду для одержання висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент президента та до Верховного Суду для одержання висновку про те, що діяння, в яких звинувачується президент, містять ознаки державної зради або іншого злочину. Після отримання відповідних висновків Конституційного Суду і Верховного Суду спеціальна слідча комісія попередньо розглядає їх і готує доповідь щодо зазначених висновків для розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради, а народні депутати - члени комісії вносять проект постанови Верховної Ради про усунення президента з поста в порядку імпічменту (або, навпаки, про припинення відповідної процедури). Кінцеве голосування потребує три четверті "за". Так прописано у статті 111 Конституції.

У законопроекті Зеленського процедура ідентична, хіба більш деталізована – спочатку її ініціює більшість депутатів від конституційного складу, потім ВР приймає рішення про початок процедури імпічменту, створюється спеціальна тимчасова слідча комісія за пропорційним принципом, обирається спеціальний прокурор та слідчі (ними можуть бути і народні депутати, якщо вони відповідають визначеному переліку вимог), комісія заслуховує свідків та сторону захисту, на підставі цього готується висновок, який разом із постановою вноситься на розгляд парламенту. Далі процедура вимагає заслуховування свідків та захисників у сесійній залі, після чого народні депутати приймають постанову та передають її до Конституційного і Верховного суду. Якщо постанова не прийнята, головуючий оголошує про припинення процедури імпічменту.

У разі, коли КСУ та ВСУ дають позитивні висновки, депутати таємним голосуванням шляхом подачі бюлетенів приймають постанову про усунення президента з поста в порядку імпічменту.  

Постанова вважається прийнятою, якщо за неї проголосувало не менш як три чверті народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України. У випадку, якщо стільки голосів не набирається, процедура імпічменту припиняється, і від імені народу парламент у письмовій формі вибачається перед гарантом. Іншою підставою припинення процедури є відставка президента за власним бажанням, але після цього документи, зібрані слідчою комісією, передаються органам досудового розслідування.

У прикінцевих положеннях пропонується внести зміни до Кримінального кодексу та Регламенту Верховної Ради, однак відсутня пропозиція змінити 111 статтю Конституції, зменшивши кінцеву цифру на підтримку постанови про імпічмент. Щонайменше 338 голосів за неї зараз виглядає чимось фантастичним. Тому усунути президента від влади дійсно буде завданням непростим. 

Законопроект Зеленського однозначно сподобається електорату. Бо українці підтримують можливість імпічменту президента так само, як і зняття недоторканності з нардепів, що вже проголосувала Рада у першому читанні.  

Станом на зараз, Зеленському навряд чи загрожуватиме імпічмент, бо його партія має монобільшість у парламенті. І потрібні справді жахливі сценарії, щоб це підтримувала його "Слуга народу". Що ж до наступників, то їх також тішитиме цифра 338. Єдина, мабуть, користь від цього закону, – якщо хтось із президентів таки потрапить під процедуру імпічменту, то вона здатна так його дискредитувати в очах суспільства, що навіть виправдання стане неподоланним бар’єром на шляху до другого терміну. Або взагалі для продовження активного життя у великій політиці.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook