Захист від повені: Як інвентаризація зможе врятувати від вирубки українські ліси

Спойлер - ніяк. Національна інвентаризація лісів, яку задумали у команді президента, може призвести до створення системи неконтрольованованої вирубки

Захист від повені: Як інвентаризація змо…
22.06.2020 с.Черник незважаючи на погоду ,вирубка лісу продовжується. Фото: Lusja Boiko‎/Фейсбук

Володимир Зеленський вчора підписав закон №2379, яким запроваджується проведення національної інвентаризації лісів. Цей закон з офіційною назвою "Про внесення змін до Лісового кодексу України щодо проведення національної інвентаризації лісів" Верховна Рада ухвалила на початку червня поточного року. Які приховані інтереси криються за цим законом - розбирається Depo.ua.

Не просто інвентаризація, а національна інвентаризація

Формально закон передбачає низку змін до Лісового кодексу, завдяки яким вдасться улаштувати глобальну інвентаризацію лісового скарбу і отримати статистично обґрунтовану інформацію про кількісні та якісні показники стану та динаміки лісів держави, їх ресурсного потенціалу, стратегічного планування, державного лісового кадастру, моніторингу довкілля, національної та міжнародної звітності про ліси.

Задля цього буде проведено обстеження на місцевості в межах лісових інвентаризаційних ділянок. Загалом планується обстежити 18 тисяч ділянок. 

Але все це - загальні декларації, які автори закону транслюють в пояснювальній записці та у його піарсупроводі. 

Насправді сам законопроект, який було ухвалено Радою, досить неконкретний і багатозначний: з одного боку він вводить у законодавче поле поняття "національна інвентаризація лісів", але з іншого - виводить з нього існуюючу до цього "просто інвентаризацію", яка передбачала вивчення лісового фонду за такими, зокрема, параметрами, як "визначення природного і вікового складу деревостанів, їх стану, якісних і кількісних характеристик лісових ресурсів". Тобто підносячі форму цього заходу до статусу "національного", слуги народу насправді примітивізують процедуру і переводять її у ручний режим.

Ручне управління

Отже, безпосередньо з ухваленого закону мі можемо дізнатись лише про загальні обриси задуму влади щодо порахунку українських лісів. І тут ми знаходимо згадки, окрім, пафосної національної інвентаризації, також про якихось "осіб, уповноважених на проведення національної інвентаризації лісів". А от хто ці загадкові люди - дізнатись з тексту закону не є можливим. Натомість є відсилання до гіпотетичної майбутньої нормативної документації, яку має розробити і запровадити уряд.

Крихти інформації про істинний задум авторів цього прожекту можна отримати з супровідних до законопроекту документів, а також з переможних реляцій нинішнього голови Державного агентства лісових ресурсів України Андрія Заблоцького, який, схоже, і є головним адміністративним рушієм нововведення.

І тут спливає низка суперечливих моментів, які можуть свідчити, з одного боку, про недалекоглядність чиновників і законотворців, а з іншого - про побудову неконтрольованої суспільством і законом системи управління лісовою галуззю. Що дозволить без зайвого ризику допиляти все, що ще не допиляли.

Запровадженим законом саме агенство Заблоцького отримує повноваження організовувати і проводити НІЛ. І лише в пояснювальній записці до проекту може прочитати, що йдеться про якусь "спеціалізовану організацію", яка буде створена на кошти бюджету і обійдеться платникам податків у десь 12 мільйонів гривень щорічно.

Великі сумніви щодо цього спецоргану зокрема та всього законопроекту загалом, висловило головне науково-експертне управлінням Верховної Ради. Експерти наголошують, що окрім невизначеності стосовно обсягів повноважень контролерів-інвентаризаторів, законопроект створює дисбаланс у повноваженнях Держлісагенства та Мінекології, які отримують повноваження регулювання одних і тих самих питань. Заплутується і питання ведення лісового кадастру.

Ще більш категоричним було юридичне управління Ради, експерти якого ставлять під сумнів доцільність ухвалення закону, який не містить конкретики щодо питань, які ним намагаються регулювати. Юристи акцентують, зокрема,  не визначеності періодів проведення НІЛ; кола осіб, уповноважених на проведення НІЛ, їх повноваження, статус, ким вони уповноважуються, порядок уповноваження; суті методів проведення НІЛ.

Всі ці питання мають визначатись виключно законом, а не підзаконними актами органів виконавчої влади, вважають у юридичному управлінні. І навіть застосовують словосполучення "ризики свавілля" щодо можливих наслідків застосування цього закону.

Лісовий "картель"

Власне, саме свавіллям окремого кола причетних до інвентаризації і може закінчитись ця лісова епопея, адже завдяки невизначеностям Держлісагенство, яке і розроблятиме всю нормативку для затвердження на уряді, створить по суті новий каральний орган з досі невидомими нікому повноваженнями.

І цей орган, з одного боку, зможе більш суворо боротись з незаконними вирубками лісів. Але з іншого - може стати монопольним контролером лісової галузі і під покровом своїх повноважень перетворити розрізнене співтовариство незаконних рубщиків на загальнонаціональний "лісовий картель".

Звісно, ми вчергове можемо спробувати довіритись прагненням Володимира Зеленського побудувати щось хороше для країни, не виключено, що так воно і є. Але є і великі ризики, що на чолі системи з настільки нечітко прописаними повноваженнями, опиняться чергові "засранці" і "розбійники", які постійно намагаються звести на пси всі ініціативи президента.

Читайте також: Як велика вода нищить цілі райони у Карпатах

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"