Інтрига з розпуском Ради: Чи може Конституційний Суд швидко "вбити" указ Зеленського

Сьогодні Велика палата Конституційного суду в закритому режимі розглядає подання щодо конституційності указу президента про розпуск Верховної Ради 8 скликання. Чи встигнуть судді прийняти рішення до 21 липня?

Інтрига з розпуском Ради: Чи може Консти…

КСУ вирішуватиме, у письмовій чи усній формі розглядати зазначене провадження: усна форма, на відміну від письмової, передбачає заслуховування сторін. Також може бути визначена дата початку слухань.

Нагадаємо, 20 травня президент Володимир Зеленський під час своєї інавгураційної промови у Верховній Раді оголосив про розпуск парламенту. 21 травня він підписав указ про дострокове припинення повноважень парламенту та призначення виборів на 21 липня. У четвер, 23 травня, указ був опублікований в газеті "Урядовий кур’єрі" і набув чинності. 24 травня в Україні почалася парламентська виборча кампанія. А 24 травня члени парламентської фракції "Народний фронт" Андрій Тетерук та Ігор Алексєєв внесли до КСУ подання з 62 підписами народних депутатів про неконституційність указу президента про дострокове припинення повноважень ВР. Документ підписали народні депутати з фракцій "Народного фронту", "Блоку Петра Порошенка", Радикальної партії і позафракційні.

Автори подання стверджують, що указ президента містить лише перелік конституційних норм, які стосуються дострокового розпуску ВР, але не містить правового обґрунтування доцільності його ухвалення.

29 травня Конституційний суд відкрив конституційне провадження у цій справі. Обчислення строків провадження ведеться з дня постановлення ухвали про його відкриття. При цьому 62 нардепи просять суд зважити на терміновість питання, визнати конституційне провадження у справі невідкладним і розглянути його упродовж місяця або й швидше.

Чому виникла необхідність, щоб КСУ ухвалив рішення до дня голосування на виборах (21 липня)? В іншому разі, за умови встановлення неконституційності указу президента, легітимність наступного скликання парламенту опиниться під загрозою. Нагадаємо, однією зі складових гібридної війни, яку веде проти нашої країни Росія, є підрив легітимності органів влади України.

Про формальний бік питання щодо прискорення розгляду. Відповідно до п.3 ч.3 ст.75 Закону "Про Конституційний Суд України", строк конституційного провадження не перевищує один календарний місяць для справ:

1) про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції вимогам ст. 157 і 158 Конституції України;

2) за зверненням Президента щодо конституційності актів Кабінету міністрів відповідно до пункту 15 частини першої статті 106 Конституції;

3) щодо яких Сенат, Велика палата КСУ визнали провадження невідкладним.

У даному випадку судді можуть керуватися саме останнім пунктом. Тож прохання щодо прискорення розгляду реально задовольнити, вважають експерти.

Такі прецеденти є. 2007 року політичною проблемою №1 було питання призначення тогочасним президентом Віктором Ющенком позачергових виборів парламенту. Тодішня коаліція просила розглянути справу невідкладно, а президент – тягнув час. Процес тривав довго і супроводжувався частими змінами складу суддів аж до відставки голови КСУ. Завершилося все здачею мандатів депутатами від "Нашої України" і "Батьківщини", що автоматично, без рішення КС, привело до нових виборів.

У січні 2009-го вже Ющенко просив суд невідкладно розтлумачити повноваження Верховної Ради в частині звільнення з посади голови Національного банку за поданням президента.

У листопаді 2010-го колегія суддів-конституційників вирішила розглядати невідкладно у формі письмового слухання справу за поданням Верховної Ради про перевірку конституційності законопроекту про внесення змін до Конституції, які передбачали проведення чергових парламентських виборів у жовтні 2012 року, а президентських – у березні 2015-го. Правова колізія виникла після скасування КСУ 1 жовтня 2010 року політичної реформи 2004 року та повернення до Конституції 1996 року.

3 квітня 2015 року КСУ постановив невідкладно у формі усного слухання розглядати справу щодо конституційності закону про люстрацію. Втім, справа ця досі не завершена: 16 квітня 2015 року суд відклав її розгляд через численні клопотання урядовців і депутатів. До речі, конституційний суд нерідко порушує терміни розгляду справ.

Є і протилежні приклади. На початку 2016 року КСУ невідкладно розглянув і виніс рішення по справі про відповідність Конституції законопроекту про внесення змін до закону України (щодо реформи правосуддя).

20 вересня 2018 року Верховна Рада направила до Конституційного Суду внесені президентом Порошенком зміни до Конституції щодо закріплення курсу на європейську і євроатлантичну інтеграцію. 8 листопада Велика палата Конституційного суду України почала розглядати справу, а 22 листопада надала позитивний висновок на відповідний проект закону. Тобто, за політично вмотивованого бажання, працювати швидко судді КСУ вміють. Звідси – висновок: рішення про невідкладний розгляд питань Конституційний суд часто ухвалює з урахуванням "побажань і настійливих рекомендацій" з боку політиків. І у випадку зі справою про дочасні вибори Ради швидкість (і результат) розгляду залежить від того, хто переконливіше роз’яснить суддям КСУ правоту своєї позиції.

Коли ж Конституційний Суд визнає указ Зеленського про розпуск ВР неконституційним, тим самим новообраний президент опиниться під дамокловим мечем імпічменту за порушення Конституції. Але це вже інша історія, прогнозувати розвиток якої досить складно. Однак точно можна сказати: у тому, аби підвісити Зеленського на гачок, зацікавлені не лише його опоненти, а й партнери. Останнім це потрібно, щоб президент, міцно ставши на ноги, бува не скинув їх із "потяга".

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook