Хрест на ТСК: Чому Зеленський злякався обіцяного імпічменту

За інформацією кількох джерел, президент Володимир Зеленський заветував прийнятий Радою закон про тимчасові слідчі комісії. Хоче свій чи на імпічменті можна ставити хрест?

Політичний оглядач, журналіст відділу «Влада»
Хрест на ТСК: Чому Зеленський злякався о…

Президент Володимир Зеленський наклав вето на прийнятий Верховною Радою закон про тимчасові слідчі комісії, який передбачає процедуру імпічменту президента. Про це повідомили одночасно кілька джерел. Вчора про те, що на закон накладено президентське вето, заявив лідер Радикальної партії Олег Ляшко. "За моєю інформацією, Зеленський заветував цей закон, вигадавши причину, що він не відповідає Конституції", - сказав Ляшко.

Нагадаємо, законопроект №1098 "Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" був зареєстрований у парламенті в листопаді 2014 року кількома народними депутатами, зокрема головою ВР Андрієм Парубієм. І лише 6 червня цього року Рада ухвалила довгоочікуваний закон 279 голосами, в дуже стислий термін розглянувши понад 1600 поправок до нього.

Перед цим, 4 червня, депутати не включили до порядку денного сесії законопроект №10340 "Про особливу процедуру усунення Президента України з поста (імпічмент)", ініціатором якого був Володимир Зеленський. Незаангажовані нинішньою владою експерти зазначали, що президентський законопроект містив серйозні юридичні прогалини, фактично копіював норми Регламенту Верховної Ради. На дублювання норм Регламенту звертав увагу 3 червня на погоджувальній раді парламенту й Андрій Парубій. З політичної точки зору проект закону про імпічмент вносився Зеленським суто формально – щоб продемонструвати електорату намір виконати відповідну передвиборчу обіцянку, а провину за невиконання перекласти на "поганий" парламент.

Натомість ухвалений закон №1098 встановлює чіткий і, головне, реалізовуваний на практиці механізм імпічменту: у ньому прописано порядок створення і організації діяльності спеціальної тимчасової слідчої комісії для розслідування обставин вчинення державної зради або іншого злочину президентом України. Підставою для ініціювання імпічменту і створення спеціальної слідчої комісії є подання, підписане більшістю нардепів від конституційного складу парламенту.

12 червня законопроект підписав спікер Ради, після чого документ було направлено на підпис президентові. Вчора, 1 липня на засіданні погоджувальної ради парламенту Парубій, звертаючись до представника президента у ВР Руслана Стефанчука, знов закликав главу держави підписати закон "про ТСК.

Стаття 94 Конституції України передбачає, що Президент України протягом п'ятнадцяти днів після отримання закону підписує його, беручи до виконання, та офіційно оприлюднює його або повертає закон зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями до Верховної Ради України для повторного розгляду. У разі якщо Президент України протягом встановленого строку не повернув закон для повторного розгляду, закон вважається схваленим Президентом України і має бути підписаний та офіційно оприлюднений.

Згідно з процитованою нормою, 27 червня сплив термін, відведений главі держави для підписання закону або його ветування. Але офіційних повідомлень з Офісу президента про будь-яке його рішення щодо законопроекту №1098 немає.

Швидше за все, мовчання Банкової в цьому випадку означає вето на закон, попри те, що він ухвалений з додержанням всіх відповідних процедур. Причина для такого кроку простежується чітко: Зеленський не полишив сподівань провести свій закон про імпічмент після обрання нового складу Верховної Ради. І надягти на себе лаври, які на цей момент належать Раді 8 скликання, котра так дратує нового гаранта. У цьому сенсі найцікавіше, що без закону, який регламентує роботу ТСК, закон про імпічмент буде порожнім.

Але головне в тому, що ідея відсторонення президента, за великим рахунком, не має практичного сенсу без внесення змін до Конституції. Нагадаємо, стаття 111 Основного Закону дає визначення імпічменту і визначає підстави для нього. Але вона передбачає занадто складний механізм його реалізації. Основні його етапи такі:

- 226 народних депутатів ініціюють процедуру усунення президента в порядку імпічменту;

- 226 нардепів голосують за створення спеціальної тимчасової слідчої комісії;

- 300 депутатів ухвалюють рішення про звинувачення президента (за наявності висновків про вчинення президентом державної зради або іншого злочину);

- Конституційний Суд надає висновок щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент;

- Верховний Суд надає висновок про те, що діяння, в яких звинувачують президента, містять ознаки державної зради або іншого злочину;

- ВР 338 голосами ухвалює рішення про усунення президента України з поста в порядку імпічменту.

Тобто, остаточне голосування двома третинами від конституційного складу парламенту можливе хіба за виняткових обставин. Утім, логіка дій чинної влади дає підстави прогнозувати, що такі обставини колись можуть і виникнути.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme