Дві цілі Єрмака: До чого призведуть нові ініціативи стосовно мінської ТКГ

Вчора Андрій Єрмак зробив все можливе, щоб продемонструвати Заходу "конструктивну позицію" Києва стосовно роботи мінської ТКГ, але при тому не підставитись під критику за надмірні поступки Росії. У нього майже вийшло

Тарас Паньо
Журналіст відділу міжнародної політики
Дві цілі Єрмака: До чого призведуть нові…
фото: Уніан

Учора очільник ОП Андрій Єрмак, під час онлайн-дискусії "Пандемія, реформа, війна і мир: погляд з українського Білого дому", яку організувала Atlantic Council, оголосив про плани змінити усталений формат роботи мінської ТКГ.

Ключовою в його промові, вочевидь, можна вважати тезу про те, що на Банковій розглядають ініціативу підвищити рівень українського представництва в ТКГ. Зокрема, голова української делегації Леонід Кучма отримає нового заступника в особі віце-прем’єра Олексія Рєзнікова. Окрім того, в кожну підгрупу ТКГ будуть делеговані представники профільних українських міністерств, при тому рангом не нижче заступника міністра, а також "кілька" глав профільних комітетів українського парламенту.

"Ми сподіваємося, що таке посилення нашої делегації призведе до того, що те ж саме зроблять росіяни. І переговори в ТКГ між Україною і Росією за посередництва ОБСЄ стануть більш ефективними", - заявив Єрмак.

Втім, його надія виглядає не надто обґрунтованою. Навіть якщо російська сторона погодиться на симетричне розширення своєї участі – що теж далеко не довершений факт.

Розширення складу групи, збільшення кількості засідань і присутність профільних урядових посадовців – теоретично, все це могло би збільшити ефективність роботи цього переговорного органу. Але тільки за однієї умови. За наявності політичного рішення про припинення конфлікту.

Без цього рішення клерки з міністерств можуть брати участь хоч в щотижневих, хоч в щоденних "переговорах", нудитися, й складати розлогі звіти ні про що. Оскільки без попереднього політичного й безпекового врегулювання робити їм рішуче нічого. Без рішень про припинення вогню, відведення сил, передачу контролю над кордоном ніяке "мирне будівництво" не є можливим. А рішення ці не можуть ні приймати, ні навіть обговорювати ані українські посадовці з "господарчих" міністерств, ані їхні російські колеги, якщо на те пішло.

Тому розширення складу групи за умови відсутності компромісу – це імітація бурхливої діяльності, спрямована частково на електорат Зеленського, частково - на міжнародних партнерів України. Практичних наслідків від них сподіватися складно.

Натомість присутність у складі ТКГ чинних народних депутатів, скоріше за все, призведе до більшої прозорості роботи групи. Хоч би й завдяки регулярним витокам інформації про хід переговорного процесу. Цілком ймовірно, що рішення про присутність парламентарів були прийнято як наслідок небезпечної "самодіяльності" Єрмака в інциденті з "консультативною радою" на вимогу внутрішньої опозиції всередині "слуг народу".

До речі, згадував Єрмак і про ту свою провальну ініціативу – щоправда, вже в минулому часі. Паралельно з тим нагадуючи, що "Україна повинна погодити три законодавчі акти з представниками територій". Щоправда, цього року очільник ОП підготувався краще, ніж в березні і одразу додав, що учасники переговорів, які будуть представляти Донбас, повинні бути представниками громадянського суспільства, "у яких є тільки громадянство України, які не брали ніякої участі у війні проти України, які вимушено залишилися на окупованій території, які не є злочинцями сьогодні, не вбивали наших солдатів, які не приймали злочинних рішень".

Уявити собі ситуацію, за якої спецслужби "Л-ДНР" випускають з підвалів та відловлюють по вулицях залишки лояльних до України громадян, формують з них свої частину "консультативної ради" і негайно відправляють їж до Мінська все-таки доволі складно. Тому вимоги Єрмака є радше способом "зіскочити із теми", не визнавши прямо, що ідея не знайшла підтримки в Україні і на Банковій прийняли рішення її по-тихому поховати.

Крім того, Єрмак в інтерв‘ю сказав, що виступає проти звільнення голів Нацбанку і НАБУ, що де-факто є великою вимогою для групи так званих соросят - наразі їх залишили у грі і залишають їм щанси на майбутнє. Та це в свою чергу робить нинішню модель управління країною ще більш складною і некерованою. По суті, за такої моделі зберігається конфлікт всіх з усіма.

Підсумовуючи, вчорашні достатньо резонансні заяви Єрмака в реальності переслідують дві цілі. З одного боку, очільник ОП хоче продемонструвати готовність офіційного Києва до інтенсифікації давно і намертво застиглого "мирного процесу". Твердо усвідомлюючи фактично відсутні шанси на прогрес у цьому питанні і керуючись бажанням Зеленського продемонструвати конструктивну позицію України радше Вашингтону, Берліну та Парижу, аніж Москві. З іншого боку, отримавши негативний внутрішньополітичний досвід з "консультативною радою", Єрмак вживає заходів, щоби заблокувати російський план стосовно прямих переговорів Києва з сепаратистами. Прикро тільки, що цей очевидний політичний крок він робить після власної фактичної згоди на російську пропозицію.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme