Конституційний суд відклав вибори на Донбасі в довгий ящик

Конституційний суд України врешті оприлюднив свій висновок щодо тлумачення поняття "наступна чергова сесія"

Конституційний суд відклав вибори на Дон…

От тільки актуальність цього питання за майже два місяці, що минули від депутатського подання, суттєво знизилася. А вибори на Донбасі в рамках мінських угод, під які і писалося найсуперечливіша частина змін до Конституції, і без того виглядають цілковитою примарою.

Сьогодні Конституційний суд нарешті оприлюднив свій висновок по справі, що наробила чимало галасу ще у січні. Вивчивши думку "провідних наукових установ", судді відповіли на запитання, як правильно тлумачити записану в Конституції норму, що остаточно затверджувати зміни до Основного Закону парламент може "на наступній черговій сесії" після попереднього схвалення змін.

На думку Конституційного суду, "наступна чергова сесія" – це не обов'язково лише та сесія, яка безпосередньо йде за тією, на якій були попередньо схвалені зміни до Конституції, а будь-яка наступна сесія. Як і будь-яке рішення Конституційного суду, це є остаточним і таким, що не підлягає перегляду.

Чи відповідає таке трактування букві і духу Конституції? Це питання для вузького кола спеціалістів-правників, і можна не сумніватися, що суперечки навколо цього рішення ще будуть. Нас же зараз цікавлять передусім політичні та геополітичні наслідки, а їх, чесно кажучи, дуже небагато.

Для початку нагадаємо, коли і навіщо це питання повстало на порядку денному. Напередодні 2 лютого цього року, коли мала розпочатися поточна сесія Верховної Ради, група з 51 нардепа від БПП звернулася до Конституційного суду з відповідним запитом. Зробити цей крок їх спонукала ситуація навколо прийняття змін до Конституції щодо децентралізації, куди входила і скандальна норма щодо "особливостей місцевого самоврядування" на окупованому Донбасі, яку радикальні українські політики різного штибу вважали "зрадою". Ці зміни були попередньо схвалені простою більшістю 31 серпня 2015-го, а у січні уже ставало зрозумілим, що 300 голосів для остаточного ухвалення змін в парламенті вочевидь немає. І на Банковій вирішили відкласти це питання на невизначений термін, адже, за великим рахунком остаточне внесення змін до Конституції не потрібно було в першу чергу президенту Петру Порошенку.

Як було відомо depo.ua, в Адміністрації президента на той час було певне коло осіб, яке активно вмовляло главу держави відмовитися від цієї затії. Мова йшла в першу чергу про заступників голови АП Дмитра Шимківа та Олексія Філатова, і їхня точка зору взяла гору.

І справді, зміни до Конституції не несли тоді, та й зараз не несуть Петру Олексійовичу ніяких дивідендів. По-перше, він втрачає частину своїх повноважень в регіонах. Що б там не волали про "узурпацію з префектами" опоненти президента, ліквідація облдержадміністрацій і передача великої частини виконавчих повноважень до облрад значно зменшують вплив глави держави на політику в регіонах, і компенсувати це новоствореними префектами вочевидь остаточно не вдасться.

По-друге, питання про "особливий статус Донбасу", хоча в ньому ніякої реальної "зради", зусиллями націонал-популістів перетворилося в червону ганчірку для великої частини населення і голосування у парламенті лише допомогло б розхитувати ситуацію в країні. Натомість, всім уже давно зрозуміло, що практичної користі в плані досягнення миру на Донбасі від змін до Конституції все одно не буде. Мінські домовленості, як не виконувалися в повному обсязі, так і не виконуються. Немає навіть стійкого припинення вогню, годі й говорити про контроль над кордоном чи виборами за українським законодавством. Тож рішення відтермінувати голосування за зміни до Конституції виглядало цілком резонним, а певна колізія в Конституції дозволила це зробити.

Ще один позитив від такого рішення полягав в тому, що у парламенті уже очікували на "роздачу слонів" під голосування за зміни до Конституції і кожен з тих, хто в принципі готовий голосувати, намагався виторгувати собі ті чи інші преференції при "пакетному переформатуванні" Уряду, ЦВК і так далі. А нема голосування, немає і торгів, і зайвих конфліктів.

Таким чином після направлення запиту до Конституційного суду питання змін до Конституції успішно лягло в довгий ящик, де про нього досить швидко забули. Тим часом і Мінські угоди остаточно зайшли в глухий кут, і внтуршньополітична криза навколо непопулярного уряду доросла до таких розмірів, що на її тлі питання змін до Конституції уже не виглядає питанням номер один, як це було восени. І якщо уже тоді 300 голосів під це не було, то зараз і поготів.

Отже, оприлюднення сьогоднішнього рішення Конституційного суду лише закріплює відкладення змін до Конституції у довгий ящик, залишаючи правда гіпотетичну можливість повернутися до них у майбутньому. Але лише гіпотетичну, адже дуже складно уявити, що в Раді цього скликання знайдуться потрібні 300 голосів, хоч протягом поточної сесії, хоч протягом усіх "чергових наступних".

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme