$4 млрд на кону. Чи визнає Захід антикорупційний суд Порошенко

Новий суд внесе додатковий фактор непередбачуваності в майбутні президентські і парламентські вибори

$4 млрд на кону. Чи визнає Захід антикор…

На сайті Верховної Ради з'явилися тексти двох законопроектів, внесених президентом як невідкладні. Це проект № 7440 "Про Вищу антикорупційному суді" і проект № 7441, який пропонує зміни в законі "Про судоустрій і статус суддів", необхідні для імплементації закону "Про вищу антикорупційному суді", пише "ДС".

Можна очікувати, що обидва ці проекти будуть прийняті ще на поточній сесії парламенту - в другій половині січня нового року. Втім, навіть якщо з якихось причин депутати не встигнуть, це питання буде чекати їх в лютому. У будь-якому випадку все йде до того, що Вищий антикорупційний суд (ВАС) в Україні з'явиться, причому ще до президентських виборів.

Для України це матиме два важливих наслідки. Перш за все, з прийняттям закону про ВАС усунеться одне з головних перешкод на шляху відновлення фінансування України з боку МВФ і ЄС. Нагадаємо, вже півроку ми не можемо отримати п'ятий транш кредиту МВФ за програмою EFF ( "Механізм розширеного фінансування") в розмірі $ 1,9 млрд. Крім того, ми втратили 600 млн євро третього траншу макроекономічної допомоги від ЄС. На 2018-19 рр. ЄС пообіцяв нам нову програму допомоги в розмірі 1,8 млрд євро - знову три транші по 600 млн євро. Таким чином, сумарно ми зможемо отримати, як мінімум, майже $ 4 млрд (правда, прийняття закону про ВАС - не єдина умова, яку необхідно виконати).

У передвиборчий час ці гроші будуть критично важливими для влади. І не тільки як гарантія збереження макроекономічної стабільності, а й як підтвердження того, що Захід задоволений проведеними в Україні реформами і готовий України підтримувати. Для перемоги на президентських виборах Петру Порошенко дуже потрібен цей аргумент.

Друге важливе наслідок - створення ВАС кардинально вплине на правила гри в українській політиці. До сих пір конкуруючі команди намагалися обливати один одного потоками всіляких звинувачень. І в числі найефективніших, від яких найважче відмитися, завжди були звинувачення в корупції. Якщо ВАС виявиться по-справжньому незалежним органом, він зможе стати політичним арбітром, який дасть відповідь українцям, які звинувачення правдиві, а які - брехливі або бездоказові.

Це вносить додатковий фактор непередбачуваності в майбутні президентські і парламентські вибори. Стають можливими найрізноманітніші сценарії. Наприклад, припустимо, що НАБУ розкопає факти зловживань нинішньої влади, проведе розслідування - і потім ВАС почне садити в тюрму людей з оточення президента. Безсумнівно, це катастрофічно вплине на позиції влади.

Але можливий і протилежний сценарій. Припустимо, НАБУ оголосило про сотні кримінальних проваджень проти представників нинішньої влади, ВАС починає розглядати ці справи - і вони один за іншим розвалюються, більш того, суд з'ясовує, що слідство велося з порушенням законодавства, і знаходить в діях директора НАБУ зловживання службовим становищем. Напевно, це теж позначиться на результатах виборів.

Тому ключовим стає питання про те, як буде створюватися ВАС. Варто уточнити, що ідея цього суду виникла не раптом, вона була спочатку (за підказкою західних партнерів і міжнародних кредиторів) закладена в судову реформу, ініційовану президентом і затверджену парламентом в 2016 р

Зараз справи про корупцію у вищому ешелоні влади розглядають в якості суду першої інстанції столичні районні суди. Про необхідність змінити цю систему прямо говорить закон "Про судоустрій і статус суддів", який був запропонований президентом Верховної Раді 30 травня 2016 р прийнятий парламентом 2 червня і підписаний президентом 13 липня того ж року. Стаття 31 цього закону стверджує, що в системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди як суди першої інстанції з розгляду окремих категорій справ. Згідно з цією статтею, вищими спеціалізованими судами є: Вищий суд з питань інтелектуальної власності; Вищий антикорупційний суд. Жоден з них до цих пір не створено, хоча з моменту прийняття закону пройшло вже півтора року.

Це зволікання викликало незадоволення кредиторів. Не зайве нагадати документ, під яким стоїть підпис Петра Порошенка, - лист директору-розпоряднику МВФ Крістін Лагард від 2 березня 2017 р доданому до листа Меморандумі про економічну та фінансову політику було обіцяно: "Для того щоб забезпечити, що переслідування корупційних дій з боку посадових осіб високого рівня отримувало спеціалізоване і пріоритетне судовий розгляд, ми покладемо початок діяльності антикорупційного суду, утвореного відповідно до прийнятого в червні 2016 р Закону України "Про судоустройс ве і статус суддів "та діяльність якого буде відповідати Європейській конвенції з прав людини та іншим стандартам Ради Європи. Для цього ми подамо до середини квітня 2017 року в Верховну Раду відповідні проекти законодавчих актів для їх прийняття до середини червня 2017 року (новий структурний маяк) ".

Далі в Меморандумі обіцялося, що переможці конкурсу будуть представлені Вищою радою правосуддя президенту України для призначення на посади суддів до середини січня 2018 р І що антикорупційний суд почне свою діяльність до кінця березня 2018 р

До речі, з цих обіцянок слід, що вся процедура створення ВАС (від прийняття закону про ВАС до початку роботи ВАС) може вкластися в вісім-дев'ять місяців. І якщо закон про ВАС буде прийнятий в кінці січня 2018 р то вже в жовтні 2018 р ВАС зможе приступити до перших кримінальних справах.

Очевидно, західні партнери змусили Порошенко стримати слово і внести законопроект про створення ВАС. Також можна не сумніватися, що він постарався залишити за собою можливість хоча б непрямим чином впливати на підсумки конкурсу з відбору суддів у ВАС. На президентський законопроект № 7440 швидко відреагували такі організації як "Центр протидії корупції" та українське представництво Transparency International, які заявили, що цей проект суперечить рекомендаціям Венеціанської комісії. Хоча президентська адміністрація в пояснювальній записці до законопроекту стверджує, що вона керувалася саме висновками Венеціанської комісії.

Можна довго розбиратися, хто правий в цій суперечці, але насправді тут важливо, яку позицію займуть західні партнери і міжнародні кредитори. Якщо їм проект не сподобається, то, швидше за все, він буде Підправлено перед остаточним голосуванням. Вкрай малоймовірно, щоб президент вирішив протягнути через парламент такий законопроект, який в кінцевому підсумку був би негативно оцінений кредиторами - і за який вони не дали б ніяких грошей.

Але у організацій, політично близьких до НАБУ, є ще один різкий критикувати президентський законопроект. До сих пір НАБУ пояснювало низьку ефективність своєї роботи тим, що немає антикорупційного суду. Коли з'явиться ВАС, це пояснення відпаде і доведеться пред'являти реальні результати роботи. І якщо політичні союзники НАБУ зараз не сурмлять про свою перемогу над Порошенко, який виконав їх вимогу і вніс-таки законопроект про ВАС, це може означати, що вони зайняті придумуванням нових виправдань ймовірних проваль в роботі НАБУ.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme