Встановлення фіксованих надбавок на продаж тютюнових виробів насправді є не боротьбою з монополіями, а їх створенням

Скандальною поправкою №8 до проекту закону №1049, прийнятою 3 жовтня Комітетом Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, а вже на наступний день - парламентом в цілому, народні обранці насправді прогарантували отримання надприбутків мережам оптово-роздрібної торгівлі

Як раніше повідомляли ЗМІ, дана поправка насправді була ініційована заступником голови згаданого парламентського комітету Андрієм Холодовим, який також контролює мережу роздрібного продажу тютюнових виробів "Т-Кіоск".

За інформацією із джерел у сфері оптових і роздрібних продажів діюча ринкова маржа в оптовій і роздрібній торгівлі сигаретами становить відповідно 3,5% та 5,5%, або сумарно 9%. Поправкою №8 до проекту 1049 цю маржинальність збільшили вдвічі, встановивши на рівні 7% та 13% відповідно, або 20% сумарно. Таким чином для гарантування надприбутків оптово-роздрібними мережами торгівлі тютюновими виробами вже не обов’язково мати статус монополіста. Для цього достатнім стало прийняти зміни на законодавчому рівні.

Якщо подивитись суто на розрахунки (графік), то очевидним є факт того, що за таке лобіювання інтересів заплатять саме споживачі.

Так, сьогодні при середньозваженій ціні сигарет у 35 грн. найбільшу питому вагу у вартості продукту складають податки (акциз і ПДВ) – майже 75%. Собівартість виробництва разом із логістичними витратами, зарплатами та іншими витратами становить майже 17% або трохи менше 6 грн. Дохід оптової та роздрібної торгівлі у структурі ціни становить близько 9%.

У випадку введення фіксованої маржинальності на рівні 20% (7% на опт та 13% на роздріб) на собівартість залишиться близько 2 грн (замість 6), тобто втричі менше від діючого показника. Очевидно, що для збереження покриття собівартості доведеться збільшити ціну пачки сигарет до такого рівня, щоб собівартість склала попередній рівень. У такому випадку ціна на сигарети зросте на понад 6 грн. (без урахування акцизу на роздрібний продаж тютюнових виробів).

Якщо в наступному році обсяг ринку сигарет становитиме 50 млрд штук, тоді додатковий дохід, який згенерують структури оптово-роздрібної торгівлі завдяки новій фіксованій маржі становитиме понад 15 млрд.грн. Саме таку суму мають сплатити курці протягом наступного року для задоволенні інтересів певних груп людей.

Нагадаємо, що 9 жовтня легальні виробники сигарет в Україні – міжнародні компанії Philip Morris, BAT, JTI та Imperial Tobacco – заявили, що впровадження фіксованої маржі для оптових постачальників і роздрібних продавців тютюнових виробів призведе до згортання виробництва сигарет в Україні. Вони пояснили це значним зростанням цін (на 7 грн. з листопада та ще додатково на 7 грн з січня 2020 року у зв’язку із підвищенням акцизів) та, як наслідок, скороченням легального ринку сигарет та зростанням нелегальної торгівлі.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Гроші