80% імпорту: Що відбувається з пальним в Україні

Вартість пального в Україні продовжує ріст і гальмувати не збирається

80% імпорту: Що відбувається з пальним в…

З 19 по 22 січня роздрібні ціни на бензини і ДП в деяких мережах автозаправок виросли на 10-56 копійок за літр. На сьогодні середня вартість літру пального А-92 становить 28,85 гривень, А-95 - 29,60 (здорожчали на 7 копійок з 19-го січня), А-95+ - 30,81 і 27,43 за дизель (здорожчали на 8 копійок з 19-го січня).

На заправках преміум класу за літр А-95 просять від 30,94 до 32,49 грн. А-95+ доходить до 33,45, а дизель - 29,95. Причому, на значній кількості дорогих заправок з 19-го січня ціни на різні види пального виросли на 40-50 копійок.

Найдешевший А-95 мережі нижчого цінового сегменту продають від 27,3 до 28 грн за літр. Але навіть на заправках із помірними цінами вартість на із 19-го січня підскочила на 10-56 копійок за літр на різні види пального.

Як дорожчало пальне

ДП і бензини почали дорожчати з 7 вересня. З того моменту по 22 січня середня вартість бензину марки А-92 зросла на 5,03 грн/л, А-95 - на 5,02 грн/л, А-95 + - на 5,11 грн/л, а дизель додав 5,53 грн/л.

На заправках преміум класу за цей період пальне подорожчало в середньому на 5-6 грн/л, а в нижньому ціновому сегменті - на 4-5 грн/л.

Ще 1-го грудня середня вартість А-95 була 28 грн/л. Сьогодні - 29,6 грн/л.

Чому воно дорожчає

Вартість пального напряму залежить від нафти, що йде вгору та курсу валют - гривня падає, при цьому акциз на нафтопродукти зафіксовано в євро.

Вартість пального можна розрахувати за простою формулою. У нас є середня вартість літра - 29,60 грн. 48% або 14,21 грн у ній - вартість оптової партії пального на кордоні (більша частина - імпортується). Податки - 38% або 11,25 грн. На АЗС залишається 14% - 4,14 грн. А ще ж потрібно заплатити за доставку та утримання. В підсумку, прибуток автозаправників становить близько 1 - 1,7 грн на кожному літрі (близько 6%), як озвучують експерти. Деякі загалом працюють на межі рентабельності.

Що з нафтою та курсом валют

Якщо у січні 2017-го барель коштував $55, а 19-го червня 2017-го - $45,98, то з того моменту почалося поступове зростання вартості, з незначними коливаннями. На 22 січня 2018-го маємо $68,74 за барель (не так давно було $71,60).

На вартість нафти впливають декілька факторів. Із найбільш значних - зростання світової економіки, а також угода, що передбачає зниження країнами ОПЕК видобутку нафти на 1,2 млн барелів на день, а країнами "не-ОПЕК" - на 558 тис. барелів на день в порівнянні з рівнем жовтня 2016 року. Вона набула чинності з 1 січня 2017 року. В кінці травня країни домовилися про продовження угоди на 9 місяців - до 31 березня 2018 року, а в листопаді - до кінця 2018 року на тих же умовах. Метою угоди є зниження рівня світових запасів нафти до середнього п'ятирічного рівня.

Гривня також послабилася до долара і євро. Якщо на початку грудня долар продавали по 27,2 грн, то 22 січня - вже по 28,8. З євро також історія не зовсім гарна. Початок грудня - 32,3 грн, а зараз - 35,4.

Варто також нагадати, що в середині серпня долар коштував близько 25,5 грн, а євро - близько 30.

Падіння курсу гривні пояснив прем'єр Володимир Гройсман: "Якщо йде зниження експорту, тим менше валюти надходить в Україну. Є зовнішні виплати, які здійснює Україна, а є виплати, які ми робимо з України". За словами глави уряду, у зв'язку з цим виникає певний дисбаланс, через що і падає курс гривні.

Що буде далі

В середині грудня Антимонопольний комітет створив комісію, яка повинна була проаналізувати можливу змову на ринку щодо підвищення цін на бензин. Результатів розслідування досі немає. Але можна згадати, що в 2014 та 2015 роках АМКУ давав вказівку знизити ціни на пальне, коли гривня валилася і автозаправники піднімали вартість пального.

По-перше, в майбутньому все залежить від подальшого зростання чи стабілізації нафти. У разі дисциплінованої поведінки учасників вже озвученої угоди ОПЕК+ можна сподіватися на продовження певного зростання нафтових цін.

Залежить все також від Росії, оскільки, за інформацією Bloomberg, Путін зберігає суттєвий вплив.

"Тепер світовим енергетичним царем став Путін", - цитує Bloomberg колишнього аналітика ЦРУ Хеліму Крофт. Одного тільки натяку Путіна на продовження угоди (зробленого перед візитом до Москви короля Саудівської Аравії Салмана ібн Абдул-Азіза Аль-Сауда) було достатньо, щоб і ОПЕК, і інші країни-учасниці почали готувати документи, а вартість нафти підскочила. І це незважаючи на те, що Ер-Ріяд не впевнений, чи будуть інші країни (не з ОПЕК) дотримуватися своїх квот".

Справа в тому, що в ОПЕК лідируючу роль грає Саудівська Аравія. А за угодою про скорочення видобутку нафти зробити це вмовили навіть Росію. І це дало змогу саудитам вийти з 8-річної кризи. Росія готова залишитися в позначених рамках, щоб підтримати ціни на поточних рівнях: після угоди 2016 року вартість бареля вже піднялася з 45 до 68 доларів. Подальше зростання Росії не вигідне: чим дорожчою є нафта, тим сильнішим буде рубль. А це б'є по прибутковості експорту, в тому числі і несировинних товарів, зазначав Bloomberg. Саудівській Аравії потрібно, щоб угода залишалася в силі і там розраховують на Росію.

По-друге, в 2018-2020 роках Україна повинна буде виплатити $18 млрд за боргами. Наскільки це вплине на курс - питання відкрите. В бюджеті-2018 долар закладений на рівні 30 грн.

По-третє, в Україні працює один нафтопереробний завод - в Кременчуці, який належить групі "Приват" Ігоря Коломойського. Інші великі НПЗ, зокрема Лисичанський (зупинили в 2012-му) і Одеський - не працюють.

Щодо Лисичанського НПЗ - він був під контролем "Роснефти", яка 20-го грудня 2017-го завершила продаж роздрібних збутових активів на Україні. Наприкінці грудня 2017 року Антимонопольний комітет України дозволив швейцарській Glusko Energy S.A. купівлю Лисичанського НПЗ та мережі автозаправних станцій компанії "Роснефти" в Україні. У січні 2018-го стало відомо, що Glusco Energy, завершивши операцію з придбання 100% Rosneft Management Company Limited (Кіпр), отримала опосередкований контроль над ПАТ "Лисичанськнафтопродукт" - Нафтобаза, розташована в безпосередній близькості до Лисичанському НПЗ і займає територію загальною площею понад 14 га.

Навколо Одеського НПЗ продовжується судова тяганина, оскільки він належить структурі Курченка.

Наразі Україна імпортує близько 80% палива. А на імпорт потрібна валюта.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme