Подорож "Газпрому" до Китаю: Як вплине на Україну зміна ринків російського монополіста
Російська газова компанія, втрачаючи позиції в Західній Європі та Туреччині, пришвидшує будівництво газогону до Китаю. Але на нових ринках використовувати поставки газу як геополітичну зброю, скоріше за все, не вдасться
- Головна
-
20 травня 2020 13:17
Про масштабне скорочення поставок російського газу до Європи – і непросте становище російського газового монополіста, викликане цим фактором Depo вже писав.
І от стало відомо, що проблеми "Газпрому" Європою не вичерпуються. Оскільки від російського газу відмовляються не тільки в ЄС. Зокрема, за даними Федеральної митної служби Росії, за березень турецька державна компанія Botas і незалежні турецькі оператори придбали в "Газпрому" 210 млн кубометрів газу. Що в сім разів менше, ніж за той самий місяць минулого року і в 14 – ніж у 2018-му. В такий спосіб Туреччина, що іще в 2018 році була другим за обсягом закупівель клієнтом російської компанії (після Німеччини), тепер закуповує газу менше, ніж, наприклад, Литва (272 млн. кубів).
Звичайно, подібне падіння закупівель цього року викликане не в останню чергу і скороченням промислової активності, викликаним коронавірусом. Але почалося воно ще до пандемії.
І, скорочуючи споживання російського газу, Туреччина паралельно збільшує закупівлі газу скрапленого. Зокрема, в грудні минулого року державна Botas провела тендер на закупівлю 30 партій скрапленого газу з постачанням до березня 2020 року, а місяцем раніше - ще на 70 партій з відвантаженням в 2020-23 рр.
При сьогоднішньому споживанні Туреччиною російського газу не складно підрахувати, що завантаженість недешевого у будівництві "Турецького потоку" в найближчі роки навряд чи перевищуватиме 20-25%. З неясними перспективами в майбутньому.
В російській газовій монополії, схоже, розуміють всі ризики практичного витіснення монополії з європейського ринку. І активізують, не зважаючи на карантин, процес будівниутва "Сили Сибіру – 2" – потужного газогону, призначеного для прокачки 50 млрд кубів щороку. Плануючи в такий спосіб довести поставки до Китаю до 100 млрд кубів. А також отримати можливість своєрідного "інтерконнекту". Оскільки і газ на Європу, і на Китай буде видобуватися на Ямалі, на Росії, вочевидь, планують з'єднати ці магістральні газогони і спрямовувати потік газу в тому напрямку, де він на той момент буде дорожчим. Подібну схему в Газпромі планували реалізувати впродовж останнього десятка рокі, і тепер, схоже, дійде до справи.
Втім, за цей час ефективність цієї схеми встигла помітно зменшитися. Оскільки активізація торгівлі скрапленим газом і будівництво нових терміналів для його отримання по всьому світі сильно послабило можливість грати на різниці газових цін у Європі та в Азії. Хоча російські газогони, ймовірно, і пропонуватимуть нижчу вартість транспортування, ніж супертанкери.
Втім, якими б не були економічні супровідні моменти великої переорієнтації "Газпрому" із Заходу на Схід, в сухому залишку можна констатувати певну кількість очевидних переваг цього процесу для України – з геополітичної точки зору. Які полягають в тому, що вихід російського газу з багатьох європейських країн буде неуникно супроводжуватись і виходом російського капіталу. З газових хабів і компаній-дистриб'юторів, з елітної нерухомості і ринку ЗМІ, з громадських організацій і з політичних партій. Все це не одразу, але в осяжній перспективі знизить їхню залежність від кремлівської політики.
Втім, ситуація зі зміною ринків "Газпрому" має для нас і відчутний недолік. Який полягає в тому, що після закінчення чинного контракту з російським газовим монополістом, шанси на продовження транзиту до Європи через Україну стрімко наближаються до нуля. Оскільки при теперішньому рівні поставок північних потоків – першого та другого, навіть зважаючи на те, що останній потрапить під дію газової директиви ЄС і буде використовуватись Росією тільки наполовину, та південного маршруту, цілком вистачить для забезпечення скромного російського експорту. І до цього моменту Україні варто підготуватися до зведення бюджету без прибутків від газового транзиту в його теперішньому вигляді.
Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
Всі новини на одному каналі в Google News
- 21:42В поліції назвали кількість зниклих безвісти за час масштабної війни
- 20:05У Києві чоловік побив і задушив собаку колишньої дівчини: його затримали
- 19:53 Росіяни завдали авіаудар по Сумщині
- 18:03Віталій Кличко нагородив мера Парижа Анн Ідальго відзнакою "За сприяння обороні Києва"
- 17:51Ватажку бойовиків "ДНР" повідомили про нову підозру за організацію "виборів" президента рф
- 16:19Інвестиції попри війну: Метінвест Ахметова вклав майже 300 млн грн в оновлення обладнання Запоріжкоксу
- 15:34"Українська команда" передала батальйону "Свобода" великі дрони-літаки з побажаннями окупантам від українців Відео
- 15:31Харківський суд російській шпигунці, яка працювала в закладі освіти, дав 8 років тюрми ФОТО
- 15:18Український волейбольний клуб, який в останніх турах польської Плюс Ліги трощить всіх суперників, зіграє черговий матч: Де дивитися трансляцію Відео
- 14:53Харківщину знову атакували росіяни: загинула жінка
- 13:54В Офісі генпрокурора оновили цифри щодо загиблих в Україні дітей
- 13:43Безкомпромісний флагман: 5 причин купити Galaxy S24 Ultra PROMO
- 13:33У Маріупольському районі фіксують переміщення ворожих мінометів
- 12:47Перед судом постануть посадовець ТЦК та правоохоронець, які на Одещині торгували "білими квитками"
- 12:28 Посадовець КОВА намагався влаштуватися капеланом у штаб ДШВ ЗСУ, щоб шпигувати для ГРУ ФОТО
- 11:57Київські посадовці організували схему вирубки 100-річних дубів у Чорнобильському заповіднику
- 11:14Говоритимуть не тільки про блокаду кордону: Шмигаль і Туск зустрінуться у Варшаві
- 11:01У Міненерго розповіли, чи готують підвищення тарифів на електрику
- 10:58У Хмельницькому призупинили опалювальний сезон