Контрабанда аварійних вагонів і фіктивні ремонти — як збагачуються ВІПи Мінінфраструктури та Укрзалізниці

Останнім часом розголосу набула практично детективна історія про насичення України імпортованими з Росії вантажними вагонами, які вже вичерпали свій ресурс. Фактично мова йде про безпрецедентну за масштабами контрабанду в інтересах високопосадовців

Контрабанда аварійних вагонів і фіктивні…

Про це пишуть "Коментарі" з посиланням на "Контракти".

Починаючи з 2015 року, в Україні з порушенням законодавства було імпортовано більше 20 тис. б/в вантажних вагонів (з них понад 90% — з Росії). Для цього є обгрунтування: новий вантажний вагон коштує близько $60 тис., тоді як підставні фірми закуповують списані вагони в РФ і ОРДЛО за $ 1 тис., але по всіх документах такий вагон проходить як капітально відремонтований.

При цьому в Україні терміново потрібно оновити від 90 до 120 тис. вантажних вагонів (з вичерпаним нормативним терміном), а це близько половини всього номінального вантажного парку країни. Йдеться про фактично списані аварійні вагони, які також в порушення законодавства допускаються на залізничну мережу.

З боку громадськості все частіше звучать два питання: хто винен в такому стані справ і коли винні понесуть кримінальне покарання?

ЗМІ звинувачують "компанії-прокладки" в закупівлі вагонів в ОРДЛО в інтересах окремих чиновників з Мінінфраструктури (читай — Владислава Криклія) і підробці документів на вагони, придбані в РФ. У ряді публікацій описані схеми з реєстрацією фіктивних компаній в РФ, підробкою і т.п. За участю корупційної складової вагони з РФ і ОРДЛО "легалізуються" в Україні.

Ремонтні роботи на вагоноремонтних заводах та в депо виконуються неналежним чином, мають місце "фіктивні" ремонти, а також порушення в прийманні "Укрзалізницею" вагонів після таких вельми умовних ремонтів.

В результаті кількість пригод на залізниці України збільшується з року в рік. У 2019 на залізничному транспорті України мали місце 1202 транспортні пригоди, в тому числі 705 аварій (в яких загинули 354 і отримали травми 232 особи), 473 інциденти без постраждалих, 24 пожежі (звіт "Укртрансбезпеки"). У минулому році помітно зросла кількість аварій із загиблими і травмованими. В Україні щодня відбувається кілька невеликих НП — і кожне з них загрожує перерости в серйозну аварію, а 2-3 рази на тиждень з рейок сходять поїзди.

Причиною більшості НП є недотримання регламентних термінів експлуатації вагонів. Старі вагони фіктивно оформляються як "такі, що пройшли капітальний ремонт" і спрямовуються на залізничну мережу.

Аналіз оперативних зведень "Укртрансбезпеки" свідчить, що саме продовження і допуск рухомого складу з продовженими термінами експлуатації (всупереч нормативам) є причиною більшості випадків з вантажними вагонами.

При аналізі публічних звітів Мінінфраструктури про аварії на залізниці стає очевидним, що чиновники роблять все можливе, щоб приховати реальний стан справ з аварійністю. Будь-які аварії розслідуються без розголосу.

У минулому році з УЗ були звільнені лише шість співробітників, яких визнали винними в аваріях. Понад 700 співробітників отримали догани. Інформації про притягнення до кримінальної відповідальності взагалі немає — вона є закритою.

Але за характером пропонованих звинувачень стає зрозумілим, що деякі із злочинних схем все ж набувають обрисів кримінальних справ.

За даними СБУ, протягом 2020 року регіональні підрозділи спецслужби оголосили 29 підозр посадовим особам УЗ і афілійованих підприємств за фактами вчинення кримінальних злочинів, передбачених статтями про державну зраду, розтрату майна, службову підробку і службову недбалість.

Нещодавно СБУ викрила посадових осіб УЗ на розкраданні понад 58 млн грн. при виконанні ремонтів тепловозів. Їхні дії могли призвести до виникнення надзвичайних подій, зокрема травмування пасажирів і працівників залізниці, уточнили в СБУ.

Співробітники спецслужби повідомили, що наступні на черзі після тепловозів — описані вище в цій статті схеми з вантажними вагонами, за якими вже повним ходом йде оперативне відпрацювання. Низці посадових осіб Мінінфраструктури та УЗ можуть бути пред'явлені звинувачення в зв'язку з імпортом в Україну фактично аварійних вагонів з РФ і допуском їх на залізничну мережу без проведення належних ремонтних робіт.

Але як підкреслює глава ФРУ Дмитро Олійник, смак корупційної складової для окремих осіб в УЗ настільки сильний, що навіть численні кримінальні справи не дають належного ефекту, а аварійні вагони продовжують курсувати по залізниці.

Поки ж проти високопоставлених чиновників УЗ готуються кримінальні справи, всередині держкомпанії відбуваються масштабні кадрові ротації. З січня цього року держпідприємством керує вже четверта людина — на думку ряду експертів, метою цієї гри є не що інше, як прагнення Владислава Криклія і співтовариші заплутати правоохоронців.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme