Ігор Білоус: Більшість податкових правил потребують переоцінки

Податкова служба не повинна впливати на правила «гри», встановлені законодавцями. Вона повинна бути компетентним порадником для тих, кому необхідна порада, і пильним, неупередженим та безпристрасним «наглядачем» за сумлінністю дотримання встановлених правил

Ігор Білоус: Більшість податкових правил…

Таку думку висловив голова Державної фіскальної служби України (ДФСУ) Ігор Білоус, інтерв'ю з яким опубліковане у виданні «Бізнес» (№10 (1153) від 09.03.2015) «Більшість податкових правил потребують переоцінки».

У своєму інтерв'ю Білоус розповів про досягнення, проблеми та підсумки першого року роботи на посаді голови Державної фіскальної служби:

Майже рік тому я став держслужбовцем та очолив податкову службу. До приходу на державну службу я накопичив досвід управління різними колективами, в різних країнах та за різних обставин. Але, безумовно, масштабність завдань, рівень значущості для суспільства та рівень відповідальності на державній службі просто грандіозні. Я усвідомлював це і налаштовувався на нову справу відповідно.

Входження у деталі, звичайно, потребувало значної затрати часу і зусиль - перші кілька місяців рідко повертався з роботи раніше першої-другої години ночі. Втім, такий графік не надто змінився до сьогодні, але вже з інших причин: чим більше втягуєшся в роботу, тим більшу кількість завдань ставиш перед собою і вирішуєш. Мої очікування щодо масштабу структури виявилися такими, що відповідають дійсності, а подальша робота тільки додала «барв» в її - розуміння.

Про мотивацію до роботи

Зазначу, що ключові моменти мотивації до роботи за рік залишилися незмінними. Ще до приходу на держслужбу я був глибоко переконаний - податкова не повинна впливати на правила «гри», встановлені законодавцями. Вона має бути компетентним порадником для тих, кому необхідна порада, і пильним, неупередженим та безпристрасним «наглядачем» за сумлінністю дотримання встановлених правил. Також для мене було очевидним, що податкова служба була дуже далека від цього ідеалу. Час від часу вимовлялися слова про реформи у податковій, які, ймовірно, здавалися хорошими для тих, хто їх вимовляв. Але сприйняття бізнесом податкової від цього не змінювалося. Моє завдання - зробити так, щоб слова та реальність перестали розходитися. А масштабність завдань і віддаленість від мети - це не привід скласти руки і не проводити змін.

Про зміни

Структура, в яку я прийшов рік тому, вимагала, як негайних змін, так і масштабної реструктуризації. Однією з перших дій стало значне скорочення перевірок та скасування плану з донарахування податків. Ми доклали зусилля для того, щоб нарешті почала дотримуватися буква закону і не було кримінального переслідування платників податків, поки не узгоджене податкове зобов'язання. Розуміючи, що у багатьох підприємств непрості взаємини з податковою, історія яких сягає корінням у минуле, ми запропонували ідею податкового компромісу. Завдання було дати можливість бізнесу, який змушували або наполегливо схиляли користуватися схемами ухилення від податків, закрити цю сторінку і почати з чистого аркуша. Відповідний закон був прийнятий, ідея була сприйнята бізнесом, практично до кінця лютого кількість заявок від підприємців, які прагнуть до досягнення податкового компромісу, зростала. Але потім, на жаль, заявок стало помітно менше. Не можу стверджувати, що це пов'язано зі службовим розслідуванням у фіскальній службі. Однак, як показує досвід, будь-яка невизначеність викликає реакцію - причаїтися, перечекати, поки не наступить ясність.

Шкода, якщо з цієї причини хтось не встигне скористатися компромісом, адже термін його застосування законом визначений до середини квітня 2015 року. Але компроміс - це лише частина видимих для бізнесу змін.

Важливі для очищення системи дії відбуваються всередині служби. Ще до прийняття Закону «Про очищення влади» протягом першого місяця роботи я зустрівся з керівниками всіх департаментів та областей. За результатами цих співбесід було звільнено 94 (зі 108) керівники, які здійснювали політику попередньої влади. Також звільнилися понад 6,5 тис. посадових осіб. Серед них - вся керівна ланка міністерства (міністр і його заступники), 22 з 26 керівників департаментів центрального апарату, 23 з 28 керівників головних управлінь територіальних органів, 21 з 28 керівників слідчих підрозділів податкової міліції головних управлінь територіальних органів, 24 з 26 керівників митниць. Виконуючи Закон «Про очищення влади» було звільнено зі своїх посад ще 103 працівники, в тому числі 84 керівники.

Я сподіваюся, що бізнес відчує позитивні зміни

При цьому у мене немає ілюзій щодо того, які зміни ще належить здійснити у фіскальній службі. Наївно вважати, що масову структуру, націлену на виконання певних завдань, укомплектовану відповідно, можна розгорнути у правильному напрямку відразу. Ми тісно працюємо з місією МВФ у питаннях необхідних змін. Оптимізація структури, нові, правильно вмотивовані, кадри, адекватне фінансування, технічна оснащеність - ось майбутнє фіскальної служби. Підкреслю, єдиної фіскальної служби, яка об'єднує митне та податкове «крила».

Про модернізацію податкової міліції

Функція, яку виконує податкова міліція, вимагає переосмислення. На мій погляд, ми готові до «демілітаризації» податкової служби та створення менш конфронтаційної моделі відносин з бізнесом. Ми прагнемо до високого відсотку добровільного виконання платниками податків вимог законодавства. Безумовно, ми розуміємо, що є чимало «ризикових» платників податків, які здійснюють спроби обійти закон. Але для досягнення високої «добровільності» ми маємо не лякати платників податків званнями та погонами, а намагатися мати максимально докладну інформацію про те, хто і як ухиляється або може ухилитися від сплати податків. Саме така інтелектуальна складова забезпечує невідворотність покарання недобросовісних платників податків. Фіскальна служба має зберегти інтелектуальний потенціал та досвід, накопичений співробітниками податкової міліції, однак, повторююсь, прийшов час змістити акценти.

Ми тільки на початку масштабних змін

Моє завдання - забезпечити проходження точки неповернення на шляху до створення модернізованої фіскальної служби.

У перші три тижні моєї роботи на посаді голови Державної фіскальної служби ми спільно з представниками МВФ визначили, що нам необхідно провести функціональну реформу. Ми враховували передові напрацювання у світовій практиці, зокрема, використовували досвід Великої Британії. Є три ключові позиції: автоматизація процесу, електронізація сервісів та якісно-кількісні показники, тобто професіоналізм співробітників. У нас зараз трирівнева структура, а треба перейти на дворівневу. Великих платників будуть обслуговувати офіси за галузевим принципом. Потрібні окремі офіси для обслуговування малого та середнього бізнесу та для обслуговування фізосіб. Треба створити єдину структуру в області: податкова та митниця.

І, звичайно ж, посилити персональну відповідальність всіх керівників у Києві та на місцях. Необхідна централізація усіх бухгалтерій та скорочення кількості юросіб у структурі ДФС.

Про податковий тиск

Хотів би нагадати, що одне з основних завдань служби - забезпечення надходжень до бюджету. Додам, не шляхом «видавлювання» з чесних платників податків більше того, що передбачене законом. Так от, динаміка переплат з податку на прибуток істотно зменшилася. У порівнянні з 1 квітня 2014 року переплати зменшилися на 1,1 млрд грн.

Тепер про ПДВ. Нарахування ПДВ зросло на 22%, або на 1,9 млрд грн. (Декларація грудня 2014 - січня 2015 до декларації грудня 2013 - січня 2014). Якщо середні нарахування за два останні звітні періоди склали 10,2 млрд грн., то за аналогічний період минулого року - 8,3 млрд грн. Незважаючи на втрату надходжень з Донецької та Луганської областей (-9,3млрд грн.), Криму та Севастополя (-4,6 млрд грн.) І при значному падінні економіки досягнуто збільшення збору платежів до держбюджету у порівнянні з 2013 роком на 10 млрд грн., або на 3,3%.

Наша непроста боротьба з системним ухиленням від сплати цього податку дає результат. Ми розуміємо, що це не межа. Фіскальний потенціал ПДВ далеко не розкритий. Ми покладаємо великі надії на систему електронного адміністрування ПДВ, яка має почати повноцінно функціонувати після завершення тестового періоду. Тоді на масштабному системному ухиленні від сплати ПДВ можна буде поставити жирну крапку. Підкреслю - система електронного адміністрування ПДВ має бути нейтральною для сумлінних платників, особливо після внесення до неї змін у грудні 2014 року.

Про погіршення становища бізнесу

Я неодноразово чую заяви представників бізнесу про погіршення справ. Але давайте дамо відповідь відверто, чи є податки і податкова причиною погіршення економічного становища? Або існують інші причини, що лежать за межами компетенції фіскальної служби? Питання, з одного боку, може здатися риторичним. З іншого боку, це привід подивитися на адекватність податкових правил, податкового навантаження. Більшість підходів, на мою думку, потребують переоцінки, ми обговорюємо ці питання з Міністерством фінансів. Ми не знімаємо з себе відповідальності за нашу сферу діяльності: якісне адміністрування податків, обслуговування платників податків, виявлення та попередження ухилення від сплати податків. Ми відкриті для розмови та розмовляємо з бізнесом і суспільством, готові вислуховувати їхні побажання, та конкретні пропозиції. Але конкретики хотілося б побільше.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme