"Білорусь" замість "Молдови": Як "євробляхери" планують дотиснути Южаніну

Власники авто на єврономерах хочуть платити мало, а бізнес та влада просувають разову акцію

"Білорусь" замість "Молдови": Як "євробл…

Чергове засідання парламентського комітету з питань митної та податкової політики було досить скандальним. В обговоренні майбутнього законопроекту щодо розмитнення "євроблях" на Комітеті у середу сторони часто зривалися на крик. А голова Ніна Южаніна навіть оперувала прикладами про сина її швачки, якому лишилося пару місяців поїздити на БМВ 90-х років, бо потім доведеться "поставити його під паркан".

Додала динаміки діалогу і поява на Комітеті Дмитра Святаша, якого активісти "Авто Євро Сили" називають лобістом законопроекту №1389 (3251), що вводив стандарт розмитнення не нижче Євро-5.

Святаш, так само, як і представники зацікавленого бізнесу - "Богдан", "Єврокар", "УкрАвто" - тактично натякав активістам, що всі проблеми через них. Мовляв, мільйони українців платять податки, а "євробляхери" - ні. Далі всіх пішов представник "УкрАвто" Олександр Козис, котрий у власній промові розповідав, що через економічну політику країни ЗАЗ зупинився і 23 тис. людей втратили роботу. А ще в 2008 році ж вони випустили 240 тис. легкових авто. І все це, мовляв, через таких як активісти, які не хочуть платити податки.

"Корпорація зазнала великих втрат і при переході на Євро-4, тому, що потрібно було модернізувати виробництво. Зараз ми імпортуємо авто, починаючи від дешевих "Чері" і закінчуючи "Мерседесами". Конституція говорить, що у нас не може бути дискримінації за жодною ознакою. Так чому одні люди купують автомобілі і платять всі податки, а інші везуть з Європи і від них до бюджету не надходить жодної копійки?", - побивався Козис.

Він чомусь забув, що "Ланос" з кінця 90-х як до 2008, так і до останніх років зовсім не змінився. І саме ця застарілість і низька якість, а також висока ціна можуть бути причиною таких сумних наслідків. А також про податки, що закладені у вартість пального, які сплачують навіть "євробляхери", заправляючи машини.

На питання активістів, чому "Ланос" у Москві коштував $5 тис, а в Україні - $10 тис. їм відповіли, що в "Ланосі" вартістю 190 тис. грн 60% податків. У "Богдані" та "Єврокарі" також нагадали активістам про податки.

Втім, окрім вже традиційної для засідань Комітету словесної битви, був і конструктив.

Білорусь замість Молдови

На минулих засіданнях Комітету висловлювалися кілька пропозицій щодо легалізації "євроблях". Однією з них був "молдавський" варіант розмитнення, який стосувався б авто, що були ввезені на територію України до 1 січня 2018-го. Пільга для розмитнення становила б 70%. Тобто, для легалізації автомобілів за "молдовою" доведеться сплатити тільки 30% від діючих ставок.

Також лунала пропозиція використати єдину ставку до вже завезених авто - 800 євро за "євробляху".

Активісти отримали частину законопроекту із заборонами та обмеженнями, які мають запрацювати після його прийняття. Ці запобіжники вносяться в законодавство і митний кодекс. Вони повністю перекриють законодавчі дірки, за якими зараз водії можуть заїхати в Україну на "євробляхах" за різними схемами, від транзиту з порушенням строків ввезення авто до передачі автомобіля в користування іноземцем, і спокійно себе почувати.

Нові обмеження передбачають обмін інформацією між органами доходів і зборів, Держприкордонслужбою та Нацполіцією. Умовно кажучи, якщо "євробляха", яка стоїть на балансі "литовської фірми" з українцем заїде в Україну, її перебування тут можливе до 10 діб. Якщо термін тимчасового ввезення перевищений, наприклад, на 20 діб, буде штраф - п'ять тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян. А це, вибачте, 85 тис. грн. А якщо перевищення вже понад 30 діб - це 170 тис. грн. Прикордонники вноситимуть дані про машину і тих, хто на ній заїхав. Після того, як машина перевищила термін - вони повідомлятимуть поліцію. Яка, в свою чергу, може затримати автомобіль на дорозі. Найжорсткіша санкція передбачає навіть конфіскацію машини. Окрім цього, передача транспортного засобу особистого користування, тимчасово ввезеного на митну територію України особою, що його ввозила іншій у володіння чи користування також каратиметься на тисячу неоподаткованих мінімумів - 17 тис. грн. Це вже хрест на бізнесі чисельних компаній, які "ганяють" українцям машини з Європи. Бо везуть їх співробітники фірм, які потім передають авто українцю, що його замовляв. Заборон там чимало - ми назвали лише кілька.

Ці запобіжники складатимуть другу частину законопроекту. У першій Комітет Южаніної хотів побачити від активістів пропозиції щодо умов розмитнення "євроблях". Та Южаніна чітко підкреслювала, що акція буде разова до 2020-го року, коли в Україні згідно домовленостей з ЄС має знову запрацювати техогляд. Деякі пропозиції про 800 євро за "бляху" і "молдову" вже озвучувалися.

На чергове засідання активісти прийшли з власною пропозицією по першій частині. Вони хочуть взяти за основу законопроект № 1389, в народі 3251, який стосується розмитнення вживаних авто не старших за Євро-5 зі зниженим акцизом. "Авто Євро Сила" пропонує продовжувати обговорювати цифри з Мінфіном і ще їх знижувати, щоб прийти до так званого "білоруського" варіанту. Коли розмитнення авто із двигуном, об'ємом 2.5 літра в Україні коштуватиме 500 євро, а до 5 літрів - 1000 євро. Це було озвучено на Комітеті, а також умови вже після засідання підтвердив один з лідерів "Авто Євро Сили" Олег Ярошевич.

Візьмемо закон 3251 і авто Volkswagen Jetta 2.5, вартістю 6900 євро та 2010 року випуску. Податків з такої машини доведеться сплатити всього 3042 євро. Але і такі суми активістами вважаються завеликими, бо вони говорять здебільшого про авто Євро-4 і Євро-3, які зараз розмитнити в Україні неможливо. Між іншим, "Авто Євро Сила" якраз виступає за зниження екологічного стандарту до Євро-3. За ним в Україну можна буде завозити і розмитнювати автомобілі 1998 року.

Южаніну така пропозиція дуже здивувала, оскільки на Комітеті говорилося, що за авто з об'ємом двигуна 1.5 і вартістю 3 тис. євро потрібно буде сплатити тисячу євро за розмитнення. Мовляв, активісти забагато хочуть. Також її не влаштовує мінімальний рік авто - 1998 і 1999, на якому наполягають активісти. Бо дуже старі машини, тому від екологічного стандарту треба відмовитися. Той самий Святаш взагалі виступає за збереження Євро-5 і виключно разову акцію із розмитнення вже завезених "євроблях". А потім банальне закриття кордону для них до 2020 року. Южаніна дала зрозуміти активістам, що до обговорення цифр навряд чи приєднається хтось з Мінфіну чи Мінекономрозвитку.

"Авто Євро Сила" стоїть на своєму - акція має бути не разова, а постійна і за європейськими тарифами.

Третя частина

Окрім двох частин законопроекту на комітеті Южаніної обговорювалася і третя. Вона стосується певних гарантій, що в 2020 році, коли буде введений техогляд, українці зможуть розмитнювати старі машини без прив'язки до стандарту Євро-5, який має бути скасований. Так само повинен бути прописаний розрахунок мита, ПДВ та акцизу. Южаніна зазначила, що зараз вже створюється відповідний калькулятор. І машину в 2020-му можна буде розмитнити навіть 1995-го року випуску, якщо вона пройде техогляд. Цей момент досить повеселив активістів, які логічно запитали, навіщо на два роки вводити якісь разові акції і обмеження, якщо в 2020-му можна буде розмитнити навіть старий хлам. І справедливо вимагали гарантій, що таке насправді запрацює. За словами Южаніної, всі три частини будуть прописані в одному законопроекті.

Компромісу нема

На наступне засідання, що відбудеться через тиждень, активісти мають допрацювати власні пропозиції, щоб вже обговорювати законопроект. Южаніна вкотре дала зрозуміти, що питання потрібно закривати якомога швидше. От тільки зі сторони активістів немає бажання йти на умови Комітету, дилерів та бізнесу.

Якщо коротко, Комітет та зацікавлені з бізнесу пропонують "євробляхерам" разову акцію з пільговим розмитненням вже завезених на територію України блях і закриття схем до 2020-го року. Більше того, кожен українець, який має таке авто, повинен буде виїхати за кордон, оформити договір купівлі продажу і вже потім приїхати за українськими номерами з підтвердженням, що він цю машину придбав.

Активісти погоджуються з останньою умовою розмитнення, але їх не влаштовує разовість акції та запропоновані суми. "Авто Євро Сила" наполягає на створенні законопроекту, який би раз і назавжди легалізував розмитнення "євроблях", скасував стандарт Євро-5, взявши за мінімум Євро-3, а також знизив податкове навантаження. Для них це важливо, бо тоді не зовсім легальний бізнес із ввезенням і продажем авто на єврономерах українцям одразу б увійшов у законодавче поле, а схема із "литовцями" на дорогах відійшла б у минуле. При цьому компанії б стали офіційними дилерами вживаних авто, на яких шалений попит. За підрахунками активістів, в Україні стало б на 4 млн автівок більше. Зараз же "євроблях" на українських дорогах за різними даними 1,5 млн (застрахованих всього 140 тис.). І їх навряд чи хвилює, що умовний Святаш може так само стати дилером і скласти їм конкуренцію. Бо довіра простих українців, які купуватимуть дешеві машини, буде саме до сьогоднішніх активістів.

Безперечно, такий варіант не влаштовує присутніх представників бізнесу, продавців дешевих "Чері" по $8-10 тис і так далі. Бо їхні машини ніхто б не купував, враховуючи технологічну застарілість, низьку якість і небезпечність загалом. Бо "литовцями" кінця 90-х є в тому числі BMW 5-ї серії з 12-ма подушками безпеки. Які обійдуться в кілька разів дешевше за нові "Чері", "Сенс", що і близько не мають подібних характеристик.

Незрозумілою лишається позиція інших бізнесменів, таких як власники СТО, механіки та ін. Їх, чомусь, не дуже питають.

Чим завершиться історія спрогнозувати важко. Влада і бізнес навряд чи підуть на умови активістів. Ті обіцяють подальші акції. В "Авто Євро Силі" є щонайменше 140 тис. чоловік, осередки навіть у маленьких містечках і висока мобілізаційна здатність. Сподівань на компроміс все менше.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme