ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Політична реклама та інтереси: Чого ми не знаємо про Facebook

Попри серію скандалів та витоків даних, більшість користувачів доволі туманно уявляє, як саме працює Facebook

Depo.Життя
18 січня 2019 16:30
ФОТО: depo.ua

Ми начиталися, що соцмережа стежить за нашою поведінкою та вподобаннями, аби показувати рекламу, яка може нас зацікавити.

Але нове дослідження центру П'ю свідчить про те, що більшість користувачів не в курсі, як власне, соцмережа структурує ці дані, пише The Atlantic.

Співробітники центру поговорили з близько тисячею американців та запитали їх, чи знають вони про список інтересів, який Facebook формує для кожного користувача, і з яким легко ознайомитися за посиланням. Виявилося, що для 74% це нова інформація.

Більше того, це інформація, яка вражає: 51% опитаних зізналися, що їм некомфортно від факту існування такого списку.

Між тим, список інтересів - не єдина крамола. Зокрема, Facebook відстежує місцезнаходження користувачів, навіть якщо додаток позбавлений можливості фіксувати координами. Використовуються дані про підключення до Wi-Fi та Bluetooth, аналізуються відкриті у браузері сторінки та IP-адреси, що змінюються в залежності від місця підключення.

Промоушн політиків та можновладців для Facebook - окрема стаття доходів. У соцмережі навіть є виділена сторінка, яка закликає політиків почати кампанію з використанням інструментарію соцмережі.

Як працює стрічка новин, пояснюють у окремому відео. Для ілюстрації взята історія з життя, коли дружина запізнюється на обід і просить чоловіка замовити щось у ресторані.

"Я познайомлюся з меню, а потім зберу усю доступну інформацію, аби прийняти вірне рішення. Так, вона може любити рибу та не любити бургери. На ланч чи на вечерю? Що смачного в цьому ресторані? Чим вона обідала вчора? Зібравши цю інформацію, я зроблю прогноз - оціню вірогідність, що їй сподобається риба чи курячий суп", - говорить спікер.

Далі він перераховує інструменти, які використовує соцмережа для подібного процесу.

Так, вивчення меню можна порівняти з опцією Inventory (переоблік). Це історії зі стрічки новин. Наступна опція - Signals (сигнали). Це дані про те, хто запостив історію, та наскільки вона стара, наскільки швидкий Інтернет у юзера в конкретний момент, як саме від реагує на обрану інформацію - лайкає, коментує, постить "злі" чи "захопливі" смайли.

Черговий крок системи - Predictions (передбачення). Вона визначає вірогідність, з якою користувач лайкне, прокоментує або поширить публікацію, або ж прибере її з поля зору.

Так формується прогнозований рейтинг цікавості публікацій для користувача. У такому порядку кожному з нас і пропонуються публікації.

Відповідно, якщо хтось із друзів постить надто часто, або ж тематика його постів вас мало цікавить, а відписуватися ви не хочете, певний час просто залишайте публікації без уваги - лайків та коментів. Ваша байдужість зафіксується у системі сигналів, і дописи зникнуть з вашого поля зору.

Так само система діє і з політикою. Варто лайкнути дотепну фотожабу за участі кандидата, і вас завалить агітацією від нього чи від його супротивника. Таким чином мережевий гумор - не безневинна забавка, а потужний інструмент.

У випадку проплаченої реклами (а навіть завідомо програшні кандидати проплачують рекламу), завалить ще більше - вас визначать як його потенційну "мішень".

Рекламодавець отримує можливість формувати свої категорії юзерів і адресувати їм публікації, що здатні їх найбільше зацікавити. Наприклад, підприємець, який лайкнув кандидата N, може позитивно сприйняти його передвиборчу обіцянку знизити податки, а пенсіонер - намір підвищити пенсію чи то розшири список соціальних виплат.

Варто зазначити, що після скандалу із Cambridge Analytica у Facebook принаймні створюють видимість роботи над помилками.

Наприклад, для країн, в яких найближчим часом пройдуть вибори, запрацюють деякі обмеження для політичної реклами, пише Reuters.

Зокрема, запускати передвиборчу рекламу зможуть лише рекламодавці, які знаходяться у країні, де відбудеться голосування. В Україні таке обмеження запрацює вже з лютого. Здавалося б, така собі перепона для втручання Кремля. Але обійти її, враховуючи розгалудженість агентури країни-агресора, не так уже й важко.

Варто пам'ятати, що проходячи тест "Який ви котик" або ж реєструючись на сайті через Facebook, ви добровільно передаєте дані компанії. Навіть прості заходи на веб-ресурси - вже сигнали, з якими працюватимуть рекламодавці.

В самому Facebook стверджують, що зацікавлені у кращій обізнаності користувачів.

"Ми хочемо, щоб люди розуміли, як працюють наші налаштування та системи контролю. Це давало б змогу показувати користувачам кращу рекламу. А поки ми та інші представники онлайн-індустрії працюємо над підвищенням обізнаності про те, як працює реклама, заснована на списку інтересів, і як ми захищаємо інформацію користувачів, ми вітаємо діалог щодо прозорості дій", - каже представник соцмережі Джо Осборн.

Більше актуальних новин читайте на Depo.Життя