Політична реклама та інтереси: Чого ми не знаємо про Facebook

Попри серію скандалів та витоків даних, більшість користувачів доволі туманно уявляє, як саме працює Facebook

Ми начиталися, що соцмережа стежить за нашою поведінкою та вподобаннями, аби показувати рекламу, яка може нас зацікавити.

Але нове дослідження центру П'ю свідчить про те, що більшість користувачів не в курсі, як власне, соцмережа структурує ці дані, пише The Atlantic.

Співробітники центру поговорили з близько тисячею американців та запитали їх, чи знають вони про список інтересів, який Facebook формує для кожного користувача, і з яким легко ознайомитися за посиланням. Виявилося, що для 74% це нова інформація.

Більше того, це інформація, яка вражає: 51% опитаних зізналися, що їм некомфортно від факту існування такого списку.

Між тим, список інтересів - не єдина крамола. Зокрема, Facebook відстежує місцезнаходження користувачів, навіть якщо додаток позбавлений можливості фіксувати координами. Використовуються дані про підключення до Wi-Fi та Bluetooth, аналізуються відкриті у браузері сторінки та IP-адреси, що змінюються в залежності від місця підключення.

Промоушн політиків та можновладців для Facebook - окрема стаття доходів. У соцмережі навіть є виділена сторінка, яка закликає політиків почати кампанію з використанням інструментарію соцмережі.

Як працює стрічка новин, пояснюють у окремому відео. Для ілюстрації взята історія з життя, коли дружина запізнюється на обід і просить чоловіка замовити щось у ресторані.

"Я познайомлюся з меню, а потім зберу усю доступну інформацію, аби прийняти вірне рішення. Так, вона може любити рибу та не любити бургери. На ланч чи на вечерю? Що смачного в цьому ресторані? Чим вона обідала вчора? Зібравши цю інформацію, я зроблю прогноз - оціню вірогідність, що їй сподобається риба чи курячий суп", - говорить спікер.

Далі він перераховує інструменти, які використовує соцмережа для подібного процесу.

Так, вивчення меню можна порівняти з опцією Inventory (переоблік). Це історії зі стрічки новин. Наступна опція - Signals (сигнали). Це дані про те, хто запостив історію, та наскільки вона стара, наскільки швидкий Інтернет у юзера в конкретний момент, як саме від реагує на обрану інформацію - лайкає, коментує, постить "злі" чи "захопливі" смайли.

Черговий крок системи - Predictions (передбачення). Вона визначає вірогідність, з якою користувач лайкне, прокоментує або поширить публікацію, або ж прибере її з поля зору.

Так формується прогнозований рейтинг цікавості публікацій для користувача. У такому порядку кожному з нас і пропонуються публікації.

Відповідно, якщо хтось із друзів постить надто часто, або ж тематика його постів вас мало цікавить, а відписуватися ви не хочете, певний час просто залишайте публікації без уваги - лайків та коментів. Ваша байдужість зафіксується у системі сигналів, і дописи зникнуть з вашого поля зору.

Так само система діє і з політикою. Варто лайкнути дотепну фотожабу за участі кандидата, і вас завалить агітацією від нього чи від його супротивника. Таким чином мережевий гумор - не безневинна забавка, а потужний інструмент.

У випадку проплаченої реклами (а навіть завідомо програшні кандидати проплачують рекламу), завалить ще більше - вас визначать як його потенційну "мішень".

Рекламодавець отримує можливість формувати свої категорії юзерів і адресувати їм публікації, що здатні їх найбільше зацікавити. Наприклад, підприємець, який лайкнув кандидата N, може позитивно сприйняти його передвиборчу обіцянку знизити податки, а пенсіонер - намір підвищити пенсію чи то розшири список соціальних виплат.

Варто зазначити, що після скандалу із Cambridge Analytica у Facebook принаймні створюють видимість роботи над помилками.

Наприклад, для країн, в яких найближчим часом пройдуть вибори, запрацюють деякі обмеження для політичної реклами, пише Reuters.

Зокрема, запускати передвиборчу рекламу зможуть лише рекламодавці, які знаходяться у країні, де відбудеться голосування. В Україні таке обмеження запрацює вже з лютого. Здавалося б, така собі перепона для втручання Кремля. Але обійти її, враховуючи розгалудженість агентури країни-агресора, не так уже й важко.

Варто пам'ятати, що проходячи тест "Який ви котик" або ж реєструючись на сайті через Facebook, ви добровільно передаєте дані компанії. Навіть прості заходи на веб-ресурси - вже сигнали, з якими працюватимуть рекламодавці.

В самому Facebook стверджують, що зацікавлені у кращій обізнаності користувачів.

"Ми хочемо, щоб люди розуміли, як працюють наші налаштування та системи контролю. Це давало б змогу показувати користувачам кращу рекламу. А поки ми та інші представники онлайн-індустрії працюємо над підвищенням обізнаності про те, як працює реклама, заснована на списку інтересів, і як ми захищаємо інформацію користувачів, ми вітаємо діалог щодо прозорості дій", - каже представник соцмережі Джо Осборн.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна

Мітки: #Facebook