ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

$20 за дані: Що Facebook купує в дітей

З 2016-го Facebook платить $20 на місяць користувачам віком 13 - 35 років за встановлення на смартфони додатку Facebook Research, який відстежує усі їхні дії

Depo.Життя
31 січня 2019 16:00
ФОТО: depo.ua

Про це довідалися розслідувачі TechCrunch, передає Depo.ua. У самому Facebook на запит видання зазначили, що проводять дослідження, і їм потрібні дані про звички користувачів.

Додаток адмініструється через сервіси Applause, BetaBound та uTest, аби участь самого Facebook була неочевидною. У деяких документах фігурує під назвою Project Atlas.

У відповідь на публікацію у Apple підтвердили, що додаток Facebook - грубе порушення правил компанії, тож його заблокують. А от на Android сервіс продовжить функціонувати. А значить, чимало користувачів за невеликі гроші продаватимуть свою приватність

Видання попросило експерта з кібербезпеки Вілла Страфача дослідити можливості нового додатка.

"Якщо Facebook використовуватиме його на повну, вони зможуть тривалий час збирати наступні види даних: приватні повідомлення у застосунках соціальних мереж, повідомлення у мессенджерах, включно з фото- та відеоконтентом, електронні адреси, пошукові запити та відвідані сайти, місця, в яких буває користувач", - каже Страфач.

Себто, варто встановити додаток, як життя користувача опиняється у компанії на долоні. Facebook отримує величезну владу за вельми помірну платню. Владу, масштаби якої користувачі не усвідомлюють.

НЕ ПЕРША ЛАСТІВКА

Ще у 2014-му Facebook придбав VPN-додаток Onavo за $120 млн. Застосунок допомагав користувачам стежити за використанням трафіку і зменшити його. При цьому Facebook отримала доступ до даних про використання інших застосунків. Репортери BuzzFeed News дістали документи, які свідчать, що Onavo міг допомогти компанії дізнатися, що через WhatsApp користувачі відправляють вдвіче більше повідомлень, ніж через мессенджер Facebook. Власне, ці дані підштовхнули Facebook викупити WhatsApp у 2014-му за $19 млрд. Рішення виявилося вірним - з того часу мессенджер потроїв кількість користувачів.

Завдяки Onavo Facebook дізнався, які опції було б непогано запозичити у інших сервісів, а яких помилок варто уникнути. Хоча з Onavo соцмережа пов'язала ще кілька проектів, після хвилі критики про те, що додаток зазіхає на приватність користувачів, загальмувала його використання.

Тоді ж виник скандал з Apple - компанія звинуватила Facebook у порушенні правил корпорації і вказала на необхідність прибрати Onavo з App Store.

НАСТУПНИК ONAVO

Project Atlas подібний до свого попередника, а значить, від ідеї збору персональних даних у Facebook не відмовилися.

Сервіс uTest в Instagram та Snapchat шукає користувачів для "платного дослідження соціальних мереж".

У Facebook спробували обійти наріжні камені - підлітків 13-17 років "підписують" на проект лише за згодою батьків. "Наскільки ми знаємо, проект не несе жодних ризиків, однак ви маєте усвідомлювами, що його суть - відстежування персональної інформації щодо використання застосунків вашою дитиною. Вам виплатять компенсацію за участь вашої дитини", - попереджають у повідомленні.

До відома користувачів доводять, що користувач надає дозвіл збирати дані зі смартфону, що допоможуть зрозуміти, як він користується Інтернетом, як використовує опції застосунків. Попереджають, що інформація потрапить до замовника навіть з тих застосунків, які використовують кодування, або ж захищених інтернет-сесій у браузері.

Збір даних проходить фактично непомітно для користувача. Все, що треба, встановити застосунок і не вимикати його. До того ж, просять надсилати прінтскріни зі сторінки покупок в Amazon. Таким чином ймовірно хочуть відстежити залежність між особливостями користування софтом та пошуковими запитами і вибором товарів.

І хоча мета Facebook і справді може обмежуватися відстеженням купівельних тенденцій, масштаб доступу до інформації компанія має колосальний.

У FACEBOOK КРАМОЛИ НЕ БАЧАТЬ

У компанії підтверджують, що мета дослідження - дізнатися, як люди використовують смартфони та сервіси.

"Як багато компаній ми запрошуємо людей брати участь у дослідженні, яке допоможе нам дізнатися, що треба поліпшити у нашій роботі. (...) Ми надали розширену інформацію щодо виду даних, які ми збираємо, та умов їхньої участі. Ми не ділимося цією інформацією з іншими, і люди можуть припинити свою часть у будь-який момент", - зазначили у компанії.

Формально Facebook і справді не порушує прав користувачів та, уникаючи скандалів, доступно пояснює суть пропозиції.

Але побоювання аналітиків зрозумілі: через подібні експерименти компанія отримує гігантські масштаби даних, і це, навіть якщо сам Facebook не збирається зловживати інформацію, ставить під удар особисту безпеку учасників.

Не секрет, що витік даних - не рідкість, і якщо дані необмежені, то подібна зброя у руках зловмисників може виявитися ледь не всесильною. Тим паче, що дані, зібрані про підлітків, можуть серйозно нашкодити їм в уже дорослому віці.

Втім, сподівання, що Facebook, як і інші цифрові гіганти, має стати надвідповідальним, та відмовитися від небезпечного, але законного проекту, а з ним і від шалених перспектив у мільярди доларів, надто оптимістичні. Тож стає очевидним, що певні аспекти діяльності цифрових компаній потребують зовнішньої регуляції, і бажано - на міжнародному рівні.

Більше актуальних новин читайте на Depo.Життя