ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Трамп і "внутрішні демони": Як Цукерберг втратив $6 млрд, а Facebook - репутацію

Скандал навколо британської компанії Cambridge Analytica, яка скористалася персональними даними 50 млн користувачів Facebook, вже став однією з найгостріших криз в історії існування соцмережі

Depo.Життя
20 березня 2018 15:00
ФОТО: depo.ua

Деякі аналітики пророкують, що Facebook так і не зможе оговтатися після удару. Мовляв, проблема не у взаємодії з недобросовісними технологами, а в самій сутності соцмережі, яка заснована на обміні особистими даними.

Що сталося

Нинішній президент США Дональд Трамп побудував передвиборчу кампанію на маніпуляціях на базі персональних даних, які Cambridge Analytica без проблем отримала у Facebook.

Компанія, яка належить мільярдеру Роберту Мерсеру, і раніше очолювана радником Трампа Стівом Бенноном, зібрала дані 50 млн юзерів соцмережі і завдяки програмі створила для кожного індивідуальну рекламу, яка і вплинула на рішення під час виборів, пише Depo.ua із посиланням на The Guardian.

"Ми скористалися Facebook, щоб зібрати мільйони профілів, а потім побудували модель, аби поцілити розум людей через їхній внутрішніх демонів. Власне, на цьому і була побудована кампанія", - розповів Observer колишній працівник компанії Крістофер Вайлі.

Видання отримало і документи, які засвідчили правдивість слів політтехнолога. Виявилося, що приватна інформація, яку користувачі наївно довіряють Інтернету, не є такою вже приватною.

Дані збиралися через додаток thisisyourdigitallife, створений академіком і викладачем Кембріджу Александром Коганом. Користувачам запропонували пройти персональний тест нібито для академічних потреб. А паралельно додаток згрібав і персональні дані френдів респондентів.

Інформація миттєво зчинила галас. Наприклад, сенатор демократів Марк Ворнер вже наголосив на необхідності контролю ринку інтернет-реклами, адже вона має не менш потужний вплив на свідомість, ніж радіо- і телевізійна.

Учасники все спростовують

Співрозмовник Observer Крістофер Вайлі передав Національному агентству з протидії золчинності солідний портфель доказів, включно з електронними листами, рахунками, контрактами та банковими переказами.

Між тим у Cambridge Analytica усе заперечують: мовляв, з жодними персональними даними не працювали.

Facebook назвав публікацію Observer "наклепницькою": мовляв, якщо технологи і скористалися даними, то зібрали їх особисто, а сама соцмережа тут ні до чого.

У компанії стверджують, що технологи збирали дані у дозволений спосіб, втім, правила таки порушили, передавши інформацію третій стороні. Наразі у Facebook активно намагаються відбілити репутацію і вже почали власне розслідування, а тим часом акції компанії впали на 8%, що вартувало Цукербергу $6 млрд.

Камінь спотикання для Facebook

Деякі констатують, що історія - повний провал Цукерберга як менеджера, і він має поступитися на керівній посаді комусь зі своєї команди.

"Це абсолютна катастрофа для лідера. Цукерберг спрацював абсолютно неефективно в умовах кризи", - розповів CNBC інвестор Джейсон Калаканіс.

На місце СЕО компанії коментатор пророчить операційній директорці підприємства Шеріл Сендберг.

Політики ж активно закликають Цукерберга звітувати перед Конгресом.

Між тим, експерти зазначають, що проблема зовсім не в злочинних діях Facebook - скоріше за все, компанія діяла в межах правил.

Суть у тому, що користувачі соцмережі ніяк не застраховані від повторення подібних ситуацій, зазначає CNN.

"Скандал проливає світло на проблему, яка вбудована у ДНК компанії: в основі цього бізнесу - саме використання даних. Facebook заробляє, серед іншого, на тому, що продає дані розробникам додатків та рекламодавцям. Запобігти, щоб вони передавали інформацію третій стороні неможливо", - констатує автор медіа Ділан Байєрс.

Між тим, проблема ризикує виявитися ще ширшою і перевернути ставлення користувачів не лише до Facebook, але і до соцмереж загалом.

Більше актуальних новин читайте на Depo.Життя