Шведський тренд і Україна: Чому чорна п'ятниця опинилася під загрозою

Цьогорічне свято повних шаф і порожніх гаманців – чорна п'ятниця – в Україні обіцяє стати безпрецедентно популярним

Журналіст відділу "Життя"
Шведський тренд і Україна: Чому чорна п'…

За масштабами купівельного буму у цей день Україна все ще не дотягує до більшості країн Європи і США, хоча й тягнеться з усіх сил, а інтерес до чорної п'ятниці зростає щороку. 

Наприклад, у 2018-му всесвітній день знижок українці об'єм продажів зріс майже на 50% порівняно з попереднім роком, зазначає GFK Ukraine.  А за даними Black-Firday.Global, у минулорічну чорну п'ятницю продажі збільшилися у понад чотири рази.  При цьому у 2019-му, за результатами кількох опитувань, придбати бодай щось чи принаймні завітати до торгового центру планують близько 50% українців, тоді як у 2018-му цей показник становив 30%. 

При цьому чимало компаній оголосили про знижки ще на початку тижня. Зокрема, вже зараз діє ряд пропозицій на авіаквитки Ryanair, Laudamotion, Qatar Airlines та інших перевізників. Втім, здебільшого, дисконт коливається у межах 25-30%, себто, захмарними вигодами не радує. 

До 5 тис. грн можна зекономити на покупці побутової та офісної техніки. Але пропозиції в інтернет-магазинах трапляються різні. Тому, щоб не потрапити на гачок маркетологів, "знижену" ціну краще зразу пробивати у мережі. В деяких випадках, чорноп'ятничний прайс ідентичний звичайному на інших майданчиках. 

Торгові центри обіцяють знижки до 80%. Та з тих пропозицій, які вже встигли оприлюднити, можна зробити висновки, що дисконт вельми помірний і в цілому відповідає так званому mid sale (дисконту на середину сезону). Серед найпопулярніших варіантів – 20, 30, 40, 50% на обрані моделі, або ж, у найкращому випадку, 40% на все. 

Чорна репутація чорної п'ятниці

При цьому чорна п'ятниця – не лише можливості, але й ризики. Зокрема, колишня очільниця МОЗ Уляна Супрун попередила про небезпеки "дня щедрості" на своїй сторінці у Facebook. 

"Шопінг у чорну п’ятницю, як і під час інших великих розпродажів чи акцій, перетворюється буквально на полювання, а відтак — суцільний стрес", – наголосила ексчиновниця. 

Додала, що у натовпі може підвищитися тиск, і, відповідно, – ризик інфаркту та інсульту. А також, у великому скупченні людей більша вірогідність підхопити якусь інфекцію або ж стати жертвою крадіжок. 

Цікаво, що писати про вбивства та побиття людей, які трапилися саме у чорну п'ятницю – одна з давніх звичок західних таблоїдів. Зокрема, у ЗМІ називають цей день "одним з найтемніших" у житті країни. 

Так, TheHustle нагадує, що з 2006 по 2018 рік 11 людей загинули і 108 отримали поранення у подіях, пов'язаних із чорною п'ятницею.  Наприклад, у 2008-му співробітник супермаркету на острові Лонг-Айленд загинув під ногами співвітчизників, коли 2000 американців одночасно ринулися через передні двері. А у 2011-му поліцейський Північної Кароліни вирішив у власний вихідний розпилити у натовпі перцевий спрей, через що 11 людей були змушені звернутися до лікаря. А у 2016-му у Сан-Антоніо на парковці покупець побачив, як інший чоловік тягне жінку за волосся.  Покупець заступився за жертву, але нападник витягнув зброю та вбив покупця. 

Втім, якщо частина злочинів та травм і справді пов'язані із натовпом, ажіотажем та стресом, іншу частину аналітики пов'язують з теорією вірогідності. Мовляв, з одним з кількох тисяч людей щодня стається неприємність, а в чорну п'ятницю вони банально збираються в одному місці. 

Тренд проти трендів та шопінгу

У світі популярність чорної п'ятниці також зростає, але далеко не такими темпами, як в Україні. Паралельно ж набирає обертів протилежний тренд.  Мовляв, надмірне накопичення речей шкодить довкіллю, а пресинг маркетологів і численні спокуси, які пропонують споживачам у чорну п'ятницю, в рази збільшує кількість непотрібного мотлоху у шафах. 

Зокрема, у Швеції набирає популярності термін köpskam, яким позначають знічення і сором шопоголіка. За даними ООН, модна індустрія зумовлює більшість викидів СО2, ніж міжнародні перельоти і доставка по морю, акцентує Business Insider. І якщо раніше за новий симпатичний лук молодий швед чи шведка отримували десятки компліментів, наразі все більше соціальних груп, де вихваляння одягом не вітається. 

Неприбуткова британська організація Fashion Revolution акцентує, що модель надспоживання, яку нав'язує чорна п'ятниця, люди більше не можуть собі дозволити. 

"Цей день багатьма рітейлерами розтягується до тижня, і це болюче місце індустрії (...) Коли ми купуємо на таких умовах, ми кажемо брендам, що виробляти бездумно – це нормально", – цитує Teen Vogue Бронвіна Сейера, контент-координатора організації. 

Не дивно, що в такій парадигмі все більше брендів відмовляється брати участь у чорній п'ятниці. Адже якщо раніше багато компаній, яким такі акції не надто вигідні, боялися видатися скнарами, наразі можна легко пояснити свою позицію турботою про довкілля. 

Зокрема, Forbes у матеріалі "5 прикладів, як чорна п'ятниця йде, а споживацьке усвідомлення приходить" наводить назви компанії, що лишилися осторонь шопінг-звичаю. 

Наприклад, виробник одягу  REI у цей день дає співробітникам вихідний і мотивує провести його на природі, зачиняє свої магазини б'юті-компанія Deciem, а підприємство Everlane додатково вкладається у свої підприємства, аби покращити їхню екологічність, деякі ж компанії жертвують на благодійність. 

"Компанії, які виступають проти Чорної п'ятниці надсилають потужне послання щодо своєї соціальної та екологічної позиції", – йдеться у матеріалі.

Втім, модель, коли компанія не лише відмовляється від традиції дисконту, але й намагається провести свою акцію, поза загальними правилами, найближчі роки в Україні навряд чи приживеться. Тим паче, коли і виробники, і споживачі почали відчувати смак дисконтної лихоманки. 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme