Ринок фітнесу в Україні: велике перезавантаження

Рентабельність бізнесу мережевих клубів доходить до 25% на рік, в той час як самостійні клуби бізнес- і навіть преміум-сегментів балансують на межі рентабельності

Оператори, що пропонують послуги одиничних клубів в ніші економ-сегменту, змушені терпіти постійні збитки і йти з ринку.

За останніх два роки ринок фітнес-послуг в Україні в грошовому (доларовому) еквіваленті просів в рази, і сьогодні аналітики компанії Pro-Consulting оцінюють його обсяги лише в $ 160 млн проти майже $ 700 млн, які були відзначені в 2013 році. З чим це пов'язано, чи є майбутнє у ринку і чи можна його розглядати як майданчик для інвестування і ведення бізнесу?

Починали з підвалів

Трохи історії. Фітнес як явище прийшов в Україну ще в лихі 90-ті минулого століття. Тоді послуга була в дивину, але відразу набула величезної популярності. Перші клуби відкривалися на базі нфраструктури, що дісталася в спадок від радянських спортивних клубів та шкіл. Нерідко використовувалися і непристосовані приміщення, включаючи підвали, склади і т. Д. Фітнес-клуби-першопрохідці були двох видів: заклади високого класу для заможних клієнтів, які надавали весь спектр фітнес-послуг плюс супутні послуги, і примітивні зали-"качалки" - як бюджетний варіант. І ті й інші давали непогану рентабельність. За оцінкою Олександра Меламуда, власника столичного фітнес-клубу "Акваріум", який був відкритий 15 років тому, на початку 2000-х вести цей бізнес було легко: конкуренції майже не було.

Протягом п'яти-семи років з початку 2000-х на ринок прийшла ціла армія операторів - як поодинокі, так і мережеві гравці. Виділилася і бурхливо розвинулася ніша бізнес-класу, її запропонували якраз мережевики, готові дати клієнтові повний асортимент послуг за прийнятною ціною. Мережева бізнес-модель вже тоді показала себе як найбільш рентабельна і надійна.

Ринок активно ріс - на15-20% в рік. Приблизно в тій самій пропорції піднімалися і ціни в класах преміум і бізнес. У той час як фітнес економ-класу загальмувався і навіть став дешевшати. До 2007 року в Україні налічувалося понад 200 фітнес-клубів. Криза 2008 року призупинила розвиток ринку, але ненадовго. До 2012-го його ємкість склала $ 675 млн, а в 2013-му - досягла майже $ 690 млн. Тільки в Києві діяло близько 300 клубів найнижчого рівня і класу - як мережевих, так і одиничних.

Відлуння війни

Різке звуження ринку, що спостерігається сьогодні, аналітики пояснюють декількома причинами: окупацією Криму і значної частини східних регіонів, різкою девальвацією національної валюти (обсяг ринку в гривні просів лише на 20%) і трансформацією самого ринку, який переживає період "дорослішання", вважають експерти.

Окупація та військові дії в зоні АТО позбавили ринок п'ятої частини всіх закладів в країні, які працювали в різних сегментах від економ- до лакшері-класу. Так, за даними Геннадія Романенко, власника одного з чернівецьких спортклубів, в Донецьку було зосереджено значну кількість клубів - друге місце після Києва.

Дані статистики підтверджують ці слова: до війни частка Донецької області в загальному обсязі ринку перевищувала 11%. Луганська область давала ще близько 4%. Стільки ж - Крим. Зрозуміло, втрачена і клієнтська база. Аналітики компанії Pro-Consulting стверджують: з початку військових дій і окупації число відвідувачів фітнес-центрів в Україні знизилося до 3,8 млн осіб, або майже на 18% в порівнянні з 2013 роком. При цьому потенційна ємкість ринку як була, так і залишається близько $ 2 млрд, констатують експерти. Тобто відкладений попит на послугу як і раніше величезний.

Потрапити в мережу

Сьогодні фітнес-клуби з тією чи іншою періодичністю відвідує приблизно 10% українців, які живуть у великих містах з населенням від 500 тис. осіб.

"Не дивлячись на стреси, пережиті галуззю, ринок продовжує рости, - розповідає Дмитро Єкімов, засновник групи компаній SportLife. - За два останні роки на територіях, не залучених у військові дії або окупацію, спостерігається зростання на 0,5-1%, що само по собі показово ".

Важливий штрих: інтерес клієнтів націлений в першу чергу на недорогі пакети Фінес-послуг, які надають мережеві оператори. Фітнес-клуби лакшері-класу втратили частину клієнтів і змушені працювати на грані рентабельності.

"Зараз рентабельність" Акваріума "близька до нульової", - зізнається Олександр Меламуд.

За прогнозами віце-президента Української фітнес-асоціації Вадима Гуменюка, нинішній ринок прямує "в сторону прагматизму": буде коригуватися цінова політика і скоротяться витрати. До цього, як вважає експерт ринку, перший проректор Національного інституту фізичного виховання і спорту Мирослав Дутчак, операторів змушують зростаючі витрати на управління приміщеннями, зокрема на комунальні послуги, а також постійне подорожчання імпортних устаткування і матеріалів, спровоковане різкими курсовими коливаннями.

"Тим не менш ринок фітнес-послуг сьогодні більш ніж привабливий як для інвестування, так і для ведення бізнесу, - вважає Дмитро Єкімов. - Одним з ключових моментів, який стримував зростання ринку, була ціна оренди приміщень. Зараз цей фактор знятий з порядку денного. На ринку нерухомості стагнація, третій рік спостерігається висока вакантність приміщень, це істотно знижує поріг входу, вартість оренди впала в рази, що дає нові точки зростання для нашого ринку. Однак варто пам'ятати, що при цьому ринок таїть кілька серйозних підводних каменів, не враховуючи які можна позбутися інвестиції і втратити бізнес ".

Вигода від співпраці з мереживиком фітнес-індустрії для девелоперського бізнесу очевидна. Як стверджують аналітики, при условії довгострокових договорів і мінімальних вкладень в реконструкцію і адаптацію приміщень при здачі їх в оренду мережевого оператора витрати на будівництво таких приміщень окупляться вже через три-п'ять років.

Ярослава Никитенко

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme