Ганебний фінал: Чому Євробачення і шоу-бізнес в Україні залежні від політики

Україна відмовилася від участі у Євробаченні. Фейсбучні песимісти пророкують, що українці не поїдуть на конкурс і в наступному році

Погрози не безпідставні. Адже за оцінками букмекерів, перше місце може посісти представник Росії Сергій Лазарєв, передає Depo.ua. Зрозуміло, що виступати на Росію українці не поїдуть. 

Ситуація тим паче імовірна, що для Росії схема, коли один і той самий артист спершу посідає місце у ТОП-5, а за два роки перемагає вже відпрацьована на історії з Дімою Біланом.   

Звісно ж, дворічна перерва - не трагедія. Але варто усвідомлювати, що непопулярність Євробачення у економічно розвинених європейських країнах - це міф.  Себто, пости на кшталт "Цей конкурс популярний лише у нас та на Росії, а решта світу його ледь не ігнорує", не мають під собою підгрунтя. 

Зокрема, у 2018-му шоу переглянуло 186 млн глядачів. Лише в Італії за перипетіями конкурсу спостерігали 3,4 млн.  Себто, кожен 18-й італієць. 

Або ж, наприклад, 2,1 млн фінів - трохи менше, ніж половина країни. 

Невірний і стереотип, що конкурс дивляться виключно домогосподарки. 43% аудиторії - публіка 15-24 років. Це при тому, що в інші дні відсоток глядачів телеканалів цієї вікової аудиторії у 4 рази менший. 

Євробачення - і справді непогана можливість популяризувати музику країни. Але переважно музику. Не варто сподіватися, що в разі перемоги українського артиста фани конкурсу закупляться книжками з історії України і вишиванками та почнуть копатися у причинах сучасних подій, як це уявляється багатьом, хто відправляє артиста "гідно представляти країну" і кривиться при виді сідниць балету Maruv.  Це доводлі простий механізм, відпрацьований у шоу-бізі десятиліттями: увімкнув шоу, отримав емоції, вимкнув, забув. 

Саме тому гурт "Гринджоли", який мав порвати Європу, бо це про наше, українське, про революцію і звитягу, посів на конкурсі у 2005-му лише 19-те місце. 

Втім, в Україні політизують шоу-бізнес з 2014-го, і з одного боку, це логічно. Адже доки у країні війна, чимало питань сприймається болюче. І якщо будівельники, які їздять заробляти на Росію (їх кількість скоротилася, але за інформацію прикордонників минулого року країну-агресора відпвідало 3 млн 725 тис. українців, пише 24.ua) - збірний, а тому абстрактний образ, артисті - це люди, яких знають в обличчя і до яких відчувають сильні емоції. Любов, яка у разі чого, переростає у ненависть. 

І з цими метаморфозами почуттів в українському шоу-бізі та медіапросторі навчилися непогано обходитися. Скандали нарощують рейтинги, і тому умовна Maruv - більш вигідний учасник, ніж "правильний" гурт. 

У 2016-му шанси Джамали на перемогу збільшили, в тому числі, скандали, розбурхані росіянами. Ім'я співачки стало частіше миготіти у медіа, тож чимало фанів вирішили уважніше придивитися до української конкурсантки. Втім, пройняла серця глядачів радше особиста трагедія виконавиці, аніж жахаючий політичний контекст. 

Не секрет, що так працює шоу-бізнес, і вводити правила, що могли б знизити рівень напруженості, - не в ітересах його менеджменту.  

Але скандали нарощують не лише популярність, а й градус тривожності. Адже ставати мішенню для активістів із димовими шашками - надто ризикований бізнес-хід. Тим паче, якщо йдеться про суспільного мовника. Тому в деяких ситуаціях панікерство перемагає. Власне, саме так сталося цього року.

"Спеціальних умов для Maruv не існувало. Існувала розмова з нею щодо спеціальної місії артиста від України. Ми вперше стикнулися з таким світоглядом артиста, який вже є міжнародним, який хоча асоціювати себе з музикою, миром, свободою. І її інтерпретація нам здалася ризикованою для країни (...) Не мали часу перепрошити когось з артистів. І навчити їх любити Україну", - заявила член правління Національної громадської телерадіокомпанії (НСТУ) Олександра Кольцова на прес-конференції.  

Ризики, про які йдеться, уявляються слабо. Maruv не стала б знищувати кар'єру в Україні сепаратистськими чи то ватними заявами, а надто глибоко аналізувати її патріотичну позицію в Тель-Авіві не стали б. Зрештою на світоглядні засади конкурсантів та навіть переможців фанатам здебільшого начхати. І аби на ці засади звернули увагу, треба добряче постаратися. 

Можливі хіба що провокації від російських журналістів. Але до артистки настільки легкого жанру і від них питань багато б не було. 

Зате зараз у світі можуть затямити, бо ж  особливо розбиратися у нюансах на стануть: від нас не буде артиста, бо у нацвідборі перемогла дівчина з якимись не такими поглядами. 

Україна зуміла таки здивувати світ роздутую увагою до конкурсу, залученням у нього можновладців і дивним остаточним рішенням.

При цьому наївно сподіватися, що в НСТУ проведуть роботу над помилками і наступне Євробачення, в якому Україна братиме участь, пройде тихо, мирно і трохи нудно, як належить мистецькому конкурсу. Звичка роздувати скандали і їх вміло використовувати у менеджерів та продюсерів українського шоу-бізу перемістилася на рівень рефлексу. Та навіть якщо опанувати себе, похнюплені рейтинги натякнуть: глядач хоче смаженого. 

Задача ж відлучити українців від дофамінової голки у вигляді зашкварів поки що не стоїть. Адже скандальнозалежне суспільство набагато легше ведеться на маніпуляції. В тому числі, політичні. 

Додамо, що політичний присмак конкурс має не лише у нас. Зокрема, активісти руху BDS, які виступають проти дій Ізраїлю у Палестині, закликають бойкотувати конкурс. 

"Ізраїль безсоромно використовує Євробачення як частину офіціїної стратегії будування бренду держави, яка представляє "Більш симпатичне обличчя Ізраїлю" і відвертає увагу від його воєнних злочинів проти палестинців", - йдеться у заяві організації. 

При тому минулорічна переможниця Нетта Барзилай у інтерв'ю BBC поетично опонує: "Коли ви байкотуєте світло, ви поширюєте темряву".

"Я вірю у діалог, і вірю в протест, давайте його зробимо, але бойкотування - це не вихід", - додає співачка.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Головна