Марш "євроблях": Чого саме вимагають "литовці"

Сьогодні під стінами Ради розпочалася акція власників нерозмитнених авто

Марш "євроблях": Чого саме вимагають "ли…

Організатором акції виступає "Авто Євро Сила". Про те, які політики можуть бути зацікавлені у підтримці цього руху та акцій, Depo.ua вже писав.

Сьогодні ж потрібно розуміти саме мету та вимоги учасників акції, котра почалася о 6-й ранку, а збиратися учасники розпочали ще з ночі.

Підготовку до акції організатори розпочали ще влітку, обіцяли зібрати 100 тисяч людей, втім на момент написання статті такої кількості "бляхерів" немає і близько.

Сама акція пройде на площі біля Верховної Ради. Також заходи будуть проходити біля комітету ВР з питань митної та податкової політики, на вулиці Грушевського, а також на Інститутській та Лютеранській вулицях, які прилягають до Адміністрації президента.

"Авто Євро Сила" підготувала меморандум і збирається мітингувати до тих пір, поки його не приймуть.

Умови "євробляхерів"

Організатори і, відповідно, учасники акції ставлять декілька вимог до влади.

По-перше, розмитнення для українців на всі іноземні автомобілі має стати доступним, як у європейських країнах, механізм має бути спрощений.

По-друге, стандарт Євро-5 при ввезенні та реєстрації вживаного авто з іншої країнимає бути скасований. Оскільки, в Європі на законодавчому рівні вказано, що стандарти Євро-5 і Євро-6 - тільки для виробництва авто, а ввезти і поставити на облік можна будь-яку машину, сплативши мито, пройшовши техогляд. В Україні ж вирішили прикритися європейським досвідом і зобов'язаннями, яких ніхто не бачив, щоб заборонити розмитнювати машини старші Євро-5 (2010 року).

По-третє, всі автомобілі європейської реєстрації, які вже завезені в Україну, мають бути легалізовані. І має бути встановлена ставка загальних платежів до бюджету, звичайно, доступна.

По-четверте, "євробляхери" вимагають зняти обмеження на перепродаж автомобілів на єврономерах всередині країни.

Ну і далі - популізм про припинення репресій силовиків проти водіїв на єврономерах, яких буцімто затримували, примусово забирали документи і вносили у базу ДФС та митниці. Варто відзначити, що на конфліктах з поліцією євробляхери досить вдало піарилися протягом всього літа. Звичайно, штрафи "євробляхерам" були, причому величенькі - за рішенням судів.

Наприклад, згідно із рішенням Київського Апеляційного Адміністративного суду по відношенню до власника Audi A4 на польських номерах, згідно із яким він був оштрафований на 443 тис. гривень. До цього жителю Черкас той самий суд "впаяв" понад 1,5 млн гривень за нерозмитненийMercedes-Benz E320 на литовських номерах. Обидва рішення мотивовані тим, що громадяни України вчинили протиправні дії, бо особисто не ввозили автомобіль на українську територію. Проте, це виключення з випадків, оскільки ці автомобілі "попалися" після того, як їх не вивезли за рік, або навіть встигли злетіти з обліку в ЄС.

За якими схемами сьогодні можна завезти євробляху в Україну

Перша схема - це транзит. "Євробляха" оформлюється на фірму у Литві, в країну її завозить українець, якому фірма передає право користування транспортним засобом за договором доручення на 50 років. Українця навіть можуть вписати у техпаспорт.

Термін перебування транзитної машини в країні становить 5-10 днів. Після перевищення терміну перебування співробітники податкової служби на кордоні виписують штраф в розмірі 8,5 тис. грн. Велика кількість власників таких машин сплачують штраф і надалі катаються, оскільки юридично виникає колізія з їхнім перебуванням тут, враховуючи що поліція не може нічого зробити таким водіям, бо не має доступу до баз ДФС...

Водії можуть навіть не платити цей штраф одразу, але у підсумку, єдина причина, яка змусить власника "євробляхи" заплатити ці 8,5 тис. грн, залишається техогляд, який, наприклад, у Литві потрібно проходити раз на 2 роки.

Транзит - найзручніша схема в Україні. Хоча, за даними ДФС популярнішою є інша, про яку далі.

Друга схема - тимчасове ввезення. В країну на "євроблясі" їде іноземець, потім він видає гендовіреність українцю. При цьому щороку іноземець зобов'язаний вивозити і знову ввозити автомобіль в Україну. Також раз на півроку необхідно купувати в тій країні, де зареєстрований автомобіль, поліс обов'язкового страхування і проходити техогляд, без якого автомобіль знімуть з обліку. А в разі, якщо іномарка потрапить в Україні на штрафмайданчик, то забрати її потім зможе лише формальний власник.

Офіційно розмитнити в Україні авто можна, але лише те, котре відповідає стандарту Євро-5. Це автомобілі не старші 2010 року.

Наскільки спростили розмитнення Євро-5

31 травня 2016-го року Верховна Рада ухвалила законопроект №3251, який передбачає істотне зниження акцизного збору на імпортні автомобілі вже з 1 липня 2016 року. За законопроект проголосували 237 народних депутатів.

Дія цього Закону справді дещо здешевила розмитнення машин не старших 1-го січня 2010 року.

Наприклад, для авто з об'ємом двигуна 1000 кубометрів акциз знизився з 1,36-1,76 євро до 0,063 євро за кубометр, тобто, в 28 разів.

Для розмитнення автомобіля з двигуном 1 л потрібно буде заплатити 63 євро замість 1761 євро, для розмитнення авто з двигуном 2 л - 534 євро замість 4882.

Знижені акцизи діятимуть до 31-го грудня 2018-го року. З 1 січня 2018 року, в Україні повинен бути введений стандарт Євро 6, що забороняє імпорт авто віком старше 3-4 років стандарту Євро 5.

Які є законні механізми вирішення питання

У парламенті зареєстровані законопроекти, в яких пропонується дещо зняти напругу в цьому питанні. "Авто Євро Сила" пропонує прийняти закон, який дозволить їздити на іноземних номерах за умови сплати в бюджет щорічного внеску в 200 євро. Народні депутати пропонують дещо інший механізм: ввести спрощену процедуру розмитнення авто, яка передбачає відповідний розмір податку з урахуванням комплектації та класу автомобіля. Після цього народні обранці вважають за потрібне взагалі врегулювати цю сферу, ввівши запобіжники для "автохламу" і одночасно істотно спростивши процедуру ввезення вживаних транспортних засобів.

Президент України Петро Порошенко взагалі Указом 146/2017 доручив Кабінету Міністрів України невідкладно врегулювати ситуацію, що "склалася внаслідок недотримання вимог митного законодавства при використанні на території України транспортних засобів, зареєстрованих відповідними органами іноземних держав". Є два законопроекти, котрі повинні були б ситуацію врегулювати. Мова про 5567 (законопроект Парасюка) і 4932 (законопроект Бурбака). Парасюк пропонує врегулювати питання транзиту і тимчасового ввезення транспортних засобів особистого користування, Бурбак - вирішити питання єдиного збору, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України (2 євро в день - на такому рівні вирахували цей збір).

Проти законопроекту Бурбака вже збирався мітинг з "литовців".

Ціна питання

Один простий приклад. Якщо в Україні за $2 тисячі можна придбати або 10 річну "Таврію", чи 10-20 річний ВАЗ, або іномарку 80-х років у більш-менш нормальному стані (Volkswagen Golf II), то у Литві чи Польщі ціни на німецькі авто (Audi A4, A6, Volkswagen Golf 3, Golf 4) початку 2000-х стартують від 600 - 700 євро. На японців від 900 євро. Автомобіль дійсно в гарному стані можна придбати за 1000 - 1500 євро. До витрат додається переоформлення, техогляд (якщо нема, але це рідкість) і дорога в Україну. В підсумку, за 2000 євро українець може пригнати собі автомобіль в нормальному стані. Головне - стежити за тим, щоб там він не злетів з обліку, проходився вчасно техогляд і так далі.

В Україні такі самі іномарки стартують від $6 тисяч. А якщо бюджет трошки вищий, він дозволяє їздити по наших дорогах на умовному BMW X5 2015 року випуску за 23 тисячі євро (згідно із українським законодавством автомобілі стандартом не менше Євро 5 - від 2010 року і молодші - можна розмитнити). В Україні такий самий Б/У BMW продають за $60 тис. А BMW X5 2002 року обійдеться українцю в Польщі у 6 тисяч євро. У нас - понад 15 тисяч євро.

Чому боротися з "бляхами" нереально

Справа в тому, що за неофіційними даними в Україні вже до 1,5 млн "євроблях". Для багатьох вони стали гарним бізнесом. Компанії та люди, котрі привозять авто з Європи беруть за власні послуги від 700 до 1000 євро. Є величезний попит. Мотивація - висока вартість як Б/У так і нових автомобілів в Україні. Що і говорити, якщо новий умовний Ланос Sens коштує від $8 тисяч. До того ж, якість цієї машини викликає багато питань. Про ціни на Б/У ми вже писали. Зрозуміло, що українцю краще взяти якісну іномарку початку 2000-х за менші гроші. І багатьох дуже дратує несправедливість, котра полягає в тому, що в Україну неможливо легально ввезти автомобіль, старший стандарту Євро-5 (від 2010 року), а у Польщі українцям вдалося розмитнити і поставити на облік "Запорожець" 1991 року, сплативши 40% вартості авто. Зрозуміло, що люди б залюбки ставили на облік "євробляхи", платили в бюджет... А коли влада не йде їм на зустріч, то триває пошук лазівок у законодавстві.

Рейди поліції і штрафи проти "євроблях" навряд чи відлякають українців. Все це вже було в 90-х роках і лише на час послабило попит. Більш жорсткі санкції влади цілком можуть нарватися на акції протесту - кількість "бляхерів" достатня. Питання необхідно вирішувати розумно. Розмови про захист вітчизняного виробника не витримують критики. Оскільки, ЗАЗ випустив першу партію легкових авто цього року лише в червні. "Богдан" Олега Гладковського, близького до Петра Порошенка, збирає китайців і корейців: JAC, Great Wall і Lifan, KIA і Hyundai. Вартість стартує від $10 тисяч. Той самий "Єврокар" займається Volkswagen, Audi, SEAT і Škoda. Втім, в українця, котрий везе собі дешеве авто з Європи і так не буде грошей на умовний Ланос за $8 тисяч. А купувати старенький "Жигуль" за $2 тисячі - це куди гірше і неадекватніше, ніж іномарку з Литви за ту ж ціну. Тому, цілком розумно було б посприяти легалізації автомобілів, цінова категорія яких не перевищує 3 тисячі євро у Європі. Це дало б змогу українцям завозити старі іномарки бюджетного класу, автоматично обваливши ціни на вторинному ринку вітчизняного "хламу" і не завдавши шкоди виробникам.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme