ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Колапс на дорогах: Що влада та українці можуть зробити з "євробляхерами"

Влада має інструменти для того, щоб поставити "євробляхерів" на місце

Depo.Життя
20 листопада 2018 15:00
ФОТО: depo.ua

"Євробляхери" розпочали всеукраїнську акцію протесту і вимагають не підписувати ухвалені раніше законопроекти №8487 та №8488 з новим інструментарієм розмитнення авто. І підтримати відповідну постанову нардепа Дерев'янка, зареєстровану у ВР. Вони заблокували дороги по всій Україні, включно з трасами Київ - Одеса, Харків - Запоріжжя, Київ - Чоп, пункт пропуску "Нові Яриловичі" на кордоні з Білоруссю, дорогу на Вінниччині і так далі. Люди застрягали у заторах, не могли виїхати за кордон та в'їхати в країну.

"Бляхерам" не подобається, що в законопроектах немає "народних правок", не скасований віковий коефіцієнт при розрахунку акцизу. Це офіційна позиція "Авто Євро Сили" - організації, яка представляє інтереси та об'єднує водіїв автівок на європейській реєстрації. От тільки більшість з цих людей, як показують сьогоднішні акції в різних куточках України, вийшли з різними вимогами. І акциз більшість з них взагалі вимагають скасувати.

Про популістичні вимоги та політичну спрямованість діяльності "Авто Євро Сили" ми вже окремо писали.

Читайте також: Євробляхери" перекривають дороги: Що насправді відбувається

Хочеться поговорити зовсім про інше. Сьогодні остаточно видно, що доступне розмитнення авто - це лише мобілізаційне гасло для "Авто Євро Сили". Розроблені в Комітеті з питань податкової та митної політики закони створювалися за безпосередньої участі представників "бляхерів", включно із лідером Олегом Ярошевичем. Те, що окремі правки - а це скасування вікового акцизу, або річний мораторій на мито з вантажівок та бусів, не були ухвалені - цілком логічно. Бо існують видатки бюджету, і його потрібно наповнювати в тому числі з податків. Простіше кажучи, держава захищала власні економічні потреби, зробивши поступку "євробляхерам", зменшивши акциз і надавши 50% скидку на нього при розмитненні авто протягом 90 днів. До того ж скасували обмеження Євро-5. Такий варіант "бляхерів" не влаштовує.

Штука в тому, що "євробляхери" від самого початку знайшли лазівку у законодавстві, і катаючись на єврономерах по Україні не перебувають в рамках правового поля. А коли сьогодні вони почали перекривати дороги - вони вже потрапляють під дію Кримінального кодексу України. А саме статтю 279.

Фактично сьогодні водії на єврономерах дали привід владі врегулювати проблему у законодавчому полі.

Прецеденти порушення кримінальних проваджень по цій статті вже були. Зокрема, у 2016-му році на Рівненщині протестувальники на 45 хвилин перекривали ділянку траси Київ - Чоп. Їм не подобалося призначення головою Рівненського міського суду Петра Денисюка. Провадження відкрили, до тюремного вироку не доходило. Купа подібних випадків було на Львівщині, де перекривалися дороги через будівництво свиноферми, зростання тарифів у маршрутках та ін. Кримінальні справи відкривалися, втім до серйозних наслідків так і не доходило. Вони банально "тонули". От тільки сьогоднішня ситуація має масштабніше значення.

Сьогоднішні дії "євробляхерів" на трасі Київ - Чоп біля села Біла Криниця на Рівненщині також зацікавили поліцію. За фактом блокування транспортних комунікації відомості внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за частиною 1 статті 279 Кримінального кодексу України. Зазвичай, для відкриття провадження потрібна заява когось з водіїв, які потрапили у затор через дії блокувальників. За бажання її отримати досить просто. У "Авто Євро Силі" Depo.ua сказали, що це провокація місцевих, а вони не перекривали повністю трасу. На місце їдуть адвокати.

Якщо подивитися стріми ЗМІ з місць акцій "Авто Євро Сили", невдоволених водіїв, змушених стояти на дорозі через дії "бляхерів" більш ніж достатньо.

Деяким "євроавтівкам" у Києві навіть різали колеса.

Саме зараз влада отримала шанс поставити активістів на місце, поки це не переросло у громадський конфлікт і бійки між водіями. Тут мова не стільки про звичайних блокувальників доріг, скільки про Ярошевича і компанію, з подачі яких відбувалися перекриття шляхів. Причому, якщо послухати вимоги цих людей - а там і "безакциз", і зниження тарифів та вартості бензину - вони ведуть боротьбу за нездійсненну "шару". Простіше кажучи, лідери "Авто Євро Сили" в чомусь підставляють цих людей, підводячи їх під кримінальну статтю. А враховуючи апетити щодо "здешевлення", чергова поступка влади у вигляді скасування вікового коефіцієнту призведе тільки до нових вимог із здешевлення. Вже говорять про відміну акцизу, а там і до ПДВ недалеко.

Не звертати увагу на демонстрації "Авто Євро Сили" не вийде. Цих водіїв дуже багато, майже 3 млн - за даними "Авто Євро Сили". І масштаб їхньої діяльності відчутний. Йти на чергові поступки, як було сказано вище, теж не варіант. Ярошевичем і Ко явно дивляться на вибори. Недарма в одному з відео він говорив про контроль за виборчим процесом і фахівців, яких треба привести у Раду.

Лишається виключно вирівняти позиції, використавши каральні інструменти законодавства. Підвести під 279 статтю ККУ треба саме організаторів блокувань. І тут очевидно, що більшість водіїв на українській реєстраці владу в цьому пітримають. Бо "бляхери" тільки за один день завдали клопоту тисячам, якщо не мільйонам людей. А вони ж планують безстрокову акцію. І їм винні всі: президент, уряд, водії на українських номерах, які не можуть через них нормально пересуватися по країні... Законні дії влади могли б стимулювати того ж Ярошевича до більш конструктивного діалогу.

Та складається враження, що у владних коридорах поки ще не придумали, як виходити із цієї ситуації. Простий варіант - скасувати ухвалені закони по "бляхах" і залишити підвішеним питання до наступного року.

Більше актуальних новин читайте на Depo.Життя