Керівник "Театру переселенця" про гастролі в Німеччині, мистецтво правди та іншу Росію

"Театр переселенця" називають найвизначнішим мистецький явищем минулого року. Наразі в театрі заплановано кілька гучних прем’єр і гастролі до Берліна та Констанца

Ольга Черниш
Перша заступниця головного редактора
Керівник "Театру переселенця" про гастро…

Засновникам проекту фактично вдалося перевернути уявлення багатьох українців про мистецтво. Адже замість професійних акторів на сцені з'являються звичайні українці – люди, які пережили війну і знають, як гірко буває залишати власні домівки. А замість вилизаних драматургів діалогів люди чують справжні життєві історії – правдиві сповіді, наповнені болісними емоціями. Вистава театру "Де Схід?" збирає повні зали – на прохання глядачів її вже вдруге презентують у Києві 24 січня, а вже 29-го її побачать мешканці Слов'янська.

Про старт проекту, реінкарнації, що відбуваються з акторами та майбутню подорож до Німеччини depo.ua поспілкувався із керівником театру Георгом Жену.

НАРАЗІ СТАВИТИ ШЕКСПІРА БУЛО Б ДИВНО

- Георге, ви починали проект разом з Наталею Ворожбит. Як вам спала на думку ця ідея? Чому вирішили працювати саме з переселенцями?

- Проект народився, коли ми разом з Наталією Ворожбит та волонтерською організацією "Новий Донбасс" перебували у Миколаївці – працювали з дітьми, які пережили війну. Всі розуміли, наскільки проблема переселення актуальна для України і для світу в цілому. І от ми втрьох - з Наталею та військовим психологом Олексієм Карачинським придумали "Театр переселенців". Було б досить дивно, наприклад, ставити Шекспіра, коли наш креатив може допомогти людям.

Керівник "Театру переселенця" про гастролі в Німеччині, мистецтво правди та іншу Росію - фото 1

- Тобто займалися арт-терапією?

- Я був би дуже обережним з цим терміном. Все можна пояснити простішими словами. Олексій Карачинський – професійний військовий психолог. У мене, крім режисерської освіти, є освіта у сфері психодрами, і я вже більше 15 років співпрацюю з психологами у сфері театру. Мета нашої роботи – допомогти особистості пережити травму, і театр для цього чудовий інструмент.

У людини з'являється небайдужний колектив, уважні глядачі, готові сприймати її слова. Крім того, театр - завжди можливість встановити нові зв’язки. Наприклад, ми більше року працювали з дітьми у Миколаївці. Хоча всі діти вчилися в однієї школі, один з одним майже не товаришували. А зараз вони стали родиною, самі ведуть театральну групу, випускають газету, беруть участь у наших проектах. Один хлопчик раніше дуже боявся виступати, але поставив перед собою мету подолати страх. Зараз він виступає просто віртуозно, і це радує.

Так само і в Києві з дорослим колективом. За короткий час ми стали великою сім'єю.

- Як знаходили в Києві переселенців, які захочуть виступати у театрі?

- У нас дуже багато друзів. Самі організовуються, пропонують допомогу, поширюють інформацію. Дуже полегшує справу "Фейсбук". От зараз ми робимо виставу про Крим, розмістили оголошення у соцмережі, і до нас вже звернулася велика кількість людей. Ми працюємо з усіма. Зовсім необов’язково виступати на сцені – для декого це важко та й взагалі не потрібно. Для таких людей є індивідуальні заняття, робота з психологом. В театрі чимало цікавих завдань. Олександр Фоменко зробив волонтерський проект Displaced Kids, в рамках якого для дітей-переселенців безкоштовно проводять творчі майстер-класи. Одна з головних подій цієї зими – Свято Святого Миколая, на яке ми завітало 650 дітей. Його допомагали організувати діти з Миколаївки. Там зараз створюють свій культурний центр – це ініціатива людей, їм ніхто нічого не вказує, все вирішують самі. Ми ж будемо допомагати в організаційних моментах.

ТЕМИ АКТОРАМ НЕ НАВ'ЯЗУЄМО

- А ще юні актори везуть виставу "Миколаївка" у німецьке місто Констанц…

- Разом з Наталею Ворожбит, кіношниками Лізою Сміт та Христиною Лизогуб ми впродовж року створювали монологи з особистих історій дітей зі Сходу - не лише про війну, але і про першу любов, про любов до міста. Ми не нав’язуємо теми, це їхній вибір. Власне на сцені виступають 12 юнаків та дівчат віком від 14 до 16 років, хоча насправді у проекті зайнято набагато більше людей. "Миколаївку" вже показували у Львові та Києві, зараз готуємось до поїздки у Слов’янськ, а потім прямуємо з нею до Констанца.

Керівник "Театру переселенця" про гастролі в Німеччині, мистецтво правди та іншу Росію - фото 2

Впродовж тижня діти житимуть у німецьких сім'ях. Спершу самі виступлять перед глядачами, а потім створять спільний проект із німецькими акторами.

- Напевно, під час підготовки вистав було чимало емоційних історій, адже йдеться про наболіле… Які вразили найбільше?

- Таких історій було чимало, але це наша внутрішня кухня. А загалом вражає рівень людської довіри, який виникнув між нами. Це подарунок долі, і наше найголовніше завдання – його плекати. І ми над цим працюємо – є дуже багато проектів, різних планів. Наш "Театр переселенця" – це теплі і тривалі творчі стосунки.

В СТОЛИЧНИХ ТЕАТРАХ СИДЯТЬ ДИКТАТОРИ

- Ви зазначаєтесь як режисер театру. Хоча театр документальний, якось допомагаєте людям виражати емоції?

- Про це не йдеться. Адже якщо хлопець чи дівчина розповідає, як снаряд вразив її кохану людину, тут не треба допомагати виражати емоції. Завдання режисера – в першу чергу, підтримати по-людськи і організувати процес. Створити атмосферу довіри, в якій людям буде подобатися діяти і творити.

- Невже монологи жодним чином не редагуються?

- У нас монолог має в середньому продовжуватися від чотирьох до шести хвилин. І Наталя Ворожбит працює з акторами радше як хірург, намагається разом з ними скоротити монологи до визначеного часу. Але все вирішують разом, погоджено.

- Дещо не в’яжеться з класичним уявленням про театр, де останнє слово за режисером…

- В театрах Києві діють правила минулого століття – там сидять диктатори, які вказують усім, що робити. Для мене мистецтво і робота взагалі мають засновуватися на партнерстві, де люди займаються тим, що у них виходить найкраще і отримують від цього задоволення.

Керівник "Театру переселенця" про гастролі в Німеччині, мистецтво правди та іншу Росію - фото 3

- Мабуть, чимало дітей з Миколаївки замислилися над тим, щоб здобути театральну освіту…

- Так, і звісно, ми допомагаємо їм порадами, куди і як вступати. Але, на мою думку, в сучасних театральних школах в Україні великий ризик зіпсувати власну акторську манеру. Всі бачать, от людина поводиться цілком нормально, але варто їй вийти на сцену, і вона одразу починає якось дивно рухатись і спілкуватися. Все у неї виходить якось штучно.

Часто, щоб бути актором, необов’язково мати профільну освіту. Можна, наприклад, навчатися на юриста і паралельно брати участь у цікавих театральних проектах на міжнародному рівні. Актор – від слова "діяти" (to act – діяти – ред.). Це людина, яка діє, а не людина, яка щось зображає. І цей смисл набагато ширший, в цьому смислі ми всі намагаємося бути акторами.

- Легко вмовили театри Німеччини на співпрацю?

- Там у мене є робочі стосунки, які зростали впродовж десятків років професійної діяльності. Ми зверталися у різні театри. Але було нелегко, адже привезти таку кількість людей – доволі дорого. Все було як завжди у житті – подаєш десять заявок, на дев'ять з них отримуєш відмову, а десяту приймаєшють.

Керівник "Театру переселенця" про гастролі в Німеччині, мистецтво правди та іншу Росію - фото 4

Звісно, ці страшні воєнні історії не можуть не вражати. Але якби це було лише комерційною експлуатацією страждань, я б цим не займався. Наш проект - грандіозна можливість для емоційного виходу. Діти отримають новий досвід, поживши у сім'ях в іншій країні, поспілкувавшись з німцями.

ПІДТРИМКА ПУТІНА ДУЖЕ КРИХКА

- Як люди в Україні сприймають вистави театру?

- У нас завжди переповнені зали. Відбулося кілька повторних показів. Велика принадність для глядачів в тому, що у нас їм не брешуть. Ми намагаємось не займатися пропагандою. Глядачі безпосередньо стикаються з реальністю. Наразі у суспільстві є відчуття, що ЗМІ викривлюють інформацію, а політики прагнуть лише збагатитися. У такому соціумі є потреба у місці для щирих і правдивих дискусій. Звісно за кількома виставами на місяць стоїть багато волонтерської роботи, зусилля великого колективу, який працює абсолютно безкоштовно.

- Ви самі живете у Німеччині. Чи легко знайти стільки часу на проекти в Україні?

- Завдяки гонорару, який я отримав у іншій країні, зміг собі дозволити чотири місяці жити в Україні. Зараз проводжу у вас в середньому десять днів на місяць. Але є люди, які працюють практично щоденно. Скоро буде новий проект – про те, як Донецьк у 1984 хотів провести Олімпіаду. Виставу "Де Схід?" у березні покажуть в Берліні. У квітні презентуємо виставу з переселенцями з Криму…

- Що Вас взагалі привабило в Україні?

- Перш за все, спілкування з унікальними людьми, з якими я працюю і зараз, і щиро цим пишаюся. 99% з них були на Майдані, тому у нашому колективі майданівський дух відчувається дуже сильно. В товаристві цих чудових і талановитих людей щиро хочеться бути, а це велика рідкість.

Керівник "Театру переселенця" про гастролі в Німеччині, мистецтво правди та іншу Росію - фото 5

- Ви були одним із тих, хто організував "Театр.doc" у Москві. Наразі проекти з Росією не плануєте?

- На даний момент це складно через мої проукраїнські політичні погляди. Я ніколи не приховував, що вважаю Росію агресором. Але при цьому не приховую і те, що буду підтримувати стосунки з московським "Театром.doc". Це для мене дім, я виріс разом із ним. Це опозиційний театр і минулого року вони приїздили в Київ на "ГОГОЛЬFEST". Я не припиняю вірити те, що Росія скоро стане іншою. Щоб там не казали, я жив там і знаю, що підтримка Путіна в цій країні дуже крихка.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme