Гарантія на автомобіль: кому це вигідно?

Два роки, три чи п'ять? А може, сім? Без обмеження пробігу або "що станеться раніше"? Виробники та імпортери пропонують найрізноманітніші умови гарантії, а споживачеві доводиться вирішувати, де ж правда, а де маркетинговий трюк, що вигідніше і чи варто взагалі звертати увагу на всі оці обіцянки. Спробуємо з’ясувати разом

Гарантія на автомобіль: кому це вигідно?…

Так трапляється: начебто і рішення ухвалене, і геть усе зрозуміло, але останньої миті хтось емоційно засумнівається: "А де гарантія?!" І все летить шкереберть. Лише у автомобільщиків усе просто. Де гарантія? Та ось вона. Все регламентовано, все розписано, все чітко. Навіть те, що читати треба і дрібні літери, ми теж пам'ятаємо. І... однак сумніваємося. Тому що гарантія на автомобіль - це наче безкоштовна послуга, а нас чого батьки навчали в дитинстві? Про мишоловку, так? Звісно, підозріло.

Аж ніяк не дивний збіг

Тут варто розуміти, що ось ця "природна" недовіра насправді закорінена в радянському минулому, де справді складно було говорити про корпоративну культуру і століттями виплекану репутацію. І час із нею вже попрощатися. Ну а найзатятішим скептикам можемо натякнути, що насправді не така вона і безкоштовна, і витрати на гарантійне обслуговування напевно враховуються автовиробниками під час формуванні ціни на кінцевий продукт.

А навіщо їм це потрібно? Відповідь очевидна - щоб ви два-три роки обов'язково відвідували офіційний сервіс, не інакше. Щойно гарантія закінчилася - все, можна йти від "офіціалів" в гаражі. Красива версія, ось тільки є протріччя - в Європі і після гарантійного терміну ніхто не надто поривається покинути офіційний сервіс, а гарантія на автомобілі все одно є. А їм це для чого?

Все значно простіше. Дійсно, виробнику доводиться захищатися, погодьтеся - якщо ви пішли на обслуговування "в гараж", потім усе це виправляти за гарантійними зобов'язаннями не вельми логічно. Але це наслідок, а не причина. Причина дещо інша: надаючи гарантійне обслуговування, виробник спонукає нас до купівлі нового, а не вживаного автомобіля. Та й годі. Купуючи новий автомобіль, ви розумієте, що певний час, навіть якщо трапиться щось дуже серйозне, всі проблеми будуть вирішені. А вживане авто, куплене навіть у близької людини, через день може розвалитися на частини - і цьому ви ніяк не зарадите.

Зверніть увагу, навіть термін гарантії два-три роки - це час, коли в Європі замислюються про купівлю нового автомобіля. У нас цикл інший - машина перебуває в експлуатації у одного власника п'ять-сім років, тому цілком логічно, що у різних імпортерів з'являються терміни збільшеної гарантії - ті самі п'ять або й сім років. Але чи можна гарантувати безвідмовну роботу такого складного механізму протягом п'яти, семи років? Навряд, тому такі випадки поодинокі, і завжди треба уважно вивчати запропоновані умови.

Європа і Азія

Тож який термін гарантії можна вважати максимально чесним і вигідним для покупця? Історично склались два канони - європейський і азійський. У Європі більше надавали перевагу формулі "два роки без обмеження пробігу", в Азії - "три роки або 100 тис. км пробігу". Перший, очевидно, вигідний тільки корпоративним паркам і таксистам. Вони намотують за рік 50 і більше тисяч, але пересічні автовласники загалом проїжджають за рік не більше 20-30 тис. км. І приставка "без обмеження пробігу" перетворюється просто в красиву фразу. Звичайно, якщо ви не навіжений автотурист. Отже, три роки чи 100 тисяч пробігу - це сьогодні вже не "азійський варіант", а оптимальний, еталон для некомерційного транспорту, що влаштовує і покупця, і продавця, але... Але надати такі умови можуть не всі. Або ж не хочуть.

Оскільки такі зобов'язання виробника мають бути підкріплені як мінімум трьома безумовними чинниками:

1. упевненість у якості свого товару;

2. фінансова стабільність у разі можливого збільшення витрат на гарантійне обслуговування;

3. щире бажання виробника завоювати споживача не красивими фразами і обіцянками, а справді комфортними умовами володіння певним автомобілем, себто готовністю витратити гроші на створення довіри між виробником і власником автомобіля.

Показовий приклад

Розгляньмо ситуацію на безумовному життєвому прикладі. З липня 2019 року на пасажирські автомобілі Citroёn і Peugeot, що їх пропонує в Україні представництво групи PSA, гарантія розширена до трьох років або 100 тис. км пробігу (залежно від того, що станеться раніше). Водночас для вантажопасажирських автомобілів гарантія якраз два роки без обмеження пробігу, що вигідніше саме покупцеві.

На обговорення пункту два в оцій ситуації витрачати час немає сенсу - навіть в умовах пандемії Група PSA не втрачає прибутковість, і в першому півріччі 2020 року виторг компанії становив 25,1 млрд євро. Що, певна річ, не призводить до автоматичного виконання пункту три, але про це згодом, спершу розглянемо пункт один - впевненість у якості свого товару.

Тут, здавалося б, теж все просто. Надійність і якість для Групи PSA - ключові параметри, щороку триває планомірна, постійна робота - на основі скрупульозного вивчення досвіду експлуатації, зворотного зв'язку від клієнтів, вивчення історії сервісного обслуговування тощо. Як результат - автомобілі Citroёn та Peugeot стали незмінними учасниками всіляких рейтингів надійності, і, природно, сьогодні виробник готовий до надання гарантії на три роки. У Франції, Німеччині, Італії, Іспанії – та де завгодно... А от в Україні? Добре обіцяти безвідмовну роботу автомобіля, що їздить гладенькими європейськими дорогами і харчується лише за законами ЗСЖ. А тут? З нашими дорогами, заправками, безжальною експлуатацією? Тут як у грі на виживання - якщо ти взагалі три роки зміг вижити, вже герой.

Експедиція на Марс

Гадаєте, у Франції не підозрюють, що чекає автомобілі компанії в Україні? Знають не з чуток (не повірите, але представники PSA регулярно приїжджають в Україну спеціально для інспектування якості доріг), тому машини, що постачаються на наш ринок, готують приблизно так само, наче відправляють на Марс. Існує навіть спеціальна комісія відділу якості PSA, що стежить за дотриманням стандартів готовності та відповідністі нових моделей отим самим стандартам. Перед тим як "молодого бійця" відправлять у наші суворі умови, він має пройти обов'язкову адаптацію. Як мінімум всі машини, що приїжджають до нас, мають збільшений на 10 мм кліренс, 90% всіх машин оснащуються захистом двигуна (за винятком комерційної техніки і суто міських автомобілів. Але як власник французької машини із захистом двигуна можу запевнити, ґрунтуючись на власному досвіді: і іншим теж не завадить поставити, що можна легко зробити в будь-якому офіційному сервісному центрі). Крім того, на ці машини встановлюється потужніший генератор і акумулятор більшої ємності. Це може здатися не таким важливим при +20 в листопаді, але коли вдарить мороз -30, вам будуть заздрити всі власники преміум-джипів із Еміратів. Бачок омивача більшої місткості - дуже корисна річ, щоправда небезпечна: влітку у вас іноді виникає відчуття, що рідина в бачку не закінчується ніколи, і звісно ж, вона завжди закінчується несподівано. Але найголовніше: експерти PSA регулярно проводять тестування якості палива в Україні, стежать за відгуками з експлуатації своїх машин в наших умовах, і всі двигуни, що постачаються на наш ринок, готові до "ледь неправильного харчування". Звичайно, це не означає, що власники Citroёn та Peugeot можуть заправлятися на "нонеймах" і заливати в бак що завгодно - та якщо користуватися як мінімум послугами брендових АЗС, все буде гаразд.

Всі ці заходи, плюс багато інших нюансів адаптації автомобілів до наших умов дозволяють виробникові впевнено заявити: так, ми готові гарантувати безвідмовну роботу своїх автомобілів протягом трьох років або 100 тис. км пробігу. Звичайно, лише тоді, коли ми говоримо про офіційне постачання нових автомобілів на наш ринок.

Тобто з пунктами один і два все гаразд. Залишився тільки третій, а ми саме обіцяли його розглянути.

Де каверза?

Яке остаточне завдання? Нумо дивитися правді у вічі, це просто бізнес (безперечно, дуже емоційний і особистий, однак бізнес), і мета зрозуміла: для виробника важливо, щоб купувати у нього машину було вигідно і приємно, а володіння автомобілем було комфортним. Тоді задоволений споживач і сам стає певним елементом просування (ділиться із друзями та знайомими своїм враженням, робить пости в соцмережах тощо), а колись, як надійде час міняти автомобіль, вертається до того самого бренду, а авторитет компанії залишається незмінно високим.

Тому шукати підступ, коли йдеться про перехід від двох років гарантії до трьох, навряд чи варто. Так, це однозначно потребує зайвих витрат. Скептики можуть заперечити, що продовження гарантії допомагає утримувати автовласника на офіційному обслуговуванні, а це вигідно для продавця. Це можна було б вважати аргументом, якби не одне "але".

Зіграємо в рулетку?

Розглянемо, наприклад, популярний хетчбек Peugeot 308. Зараз в офіційній сервісній мережі Peugeot в Україні встановлена ​​фіксована ціна технічного обслуговування в межах регіону, і таких зон виділено три. Наприклад, якщо наш власник 308-го мешкає в Дніпрі, Вінниці, Одесі чи Чернігові (тощо, список можна переглянути на сайті імпортера), а машина у нього з 1,6 HDi, і купив він її, скажімо, в 2018 році, то кожне "непарне" ТО, 10 тис., 30 тис. пробігу тощо коштуватиме 2 484 грн, а "парне" (20, 40 тис. тощо) із заміною не лише оливи і оливного фільтра, а також повітряного і паливного фільтра, - 4 559 грн. Насправді, коштувало, тому що для автомобілів, яким понад два роки, передбачена знижка 10%, і цифри будуть, відповідно, 2 235 і 4 103 грн. Повірте, якщо ви зробите техобслуговування навіть у приватному гаражі, сума буде не надто нижчою, от тільки якість і деталей, і роботи тут вам точно ніхто не гарантує, а запчастини будуть напевно не оригінальні. Не обов'язково неякісні, однак... Не обов'язково і якісні. Лотерея, рулетка. Ризикувати немає жодного сенсу, та й говорити про захмарну ціну офіційного сервісу теж недоречно.

І це мова про власника одного автомобіля, коли, як то кажуть, біда навчить - щось пішло не так, нічого робити, сам винен, шукай гроші на ремонт. Прикро, але зарадити можна. А якщо мова йде про власника автопарку з п'яти, семи, десяти машин? Тут доступний сервіс із гарантією якості робіт - це просто необхідність. І так само як власнику одного автомобіля, так і господареві автопарку перед купівлею авто слід дуже ретельно вивчити не тільки відгуки про автомобілі, а й умови гарантійного обслуговування, обміркувати економічну модель володіння автомобілем - скільки коштів доведеться витрачати щомісяця, щороку, як організоване обслуговування автомобіля і чи не завдасть воно клопотів.

Оптимальний варіант

Гарантійні зобов'язання в межах трьох років або 100 тис. км пробігу - найкращий варіант підтримки на цьому етапі розвитку автопрому, коли виробник справді може повністю виконати свої обіцянки, не вдаючись до жодних хитрощів, а з іншого боку - робить програму гарантійного обслуговування максимально привабливою і зручною для споживача, у підсумку робить комфортним володіння та експлуатацію автомобіля. Чому тоді не всі виробники готові надати такі умови? Гадаю, ми вже відповіли на це запитання, розглянувши три основні умови, найголовніше у яких - це бажання автовиробника сприяти своїм клієнтам, мати водночас додаткові витрати, але напрацьовувати найважливіше - авторитет і визнання автовласників.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme