ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Довідка і "євробляхи": Який законопроект для єврономерів хоче влада

Попри регулярні зустрічі і пошуки компромісу в парламентському комітеті з питань податкової та митної політики, влада та активісти "Авто Євро Сили", що представляють євробляхерів, ще далекі від фіналу. Але вже близький законопроект

Depo.Життя
23 березня 2018 08:00
ФОТО: depo.ua

На останньому засіданні в середу голова Комітету Ніна Южаніна, активісти "Авто Євро Сили", а також представники Мінфіну, бізнесу та нардепи обговорювали зокрема молдавський варіант для українського питання євроблях.

Саму зустріч Ніна Южаніна почала з того, що не тільки власники авто на єврономерах об'єднуються для захисту своїх прав. Інша частина суспільства також зорганізувалася і через асоціації, такі як Європейська бізнес асоціація, американська торгівельна палата, захищають власні права, висловлючи на зустрічах з президентом і прем'єром занепокоєння у зв'язку із незаконним ввезенням на територію країни "євроблях".

Таким чином Южаніна немов натякнула, що на кожну силу може знайтися й інша, тому краще шукати компроміс пошвидше. Це ж в інтересах самих "бляхерів".

Щодо компромісу - Южаніна ще раніше говорила про приклад Молдови, який Depo.ua детально описував. До цієї зустрічі активістам навіть надали молдавський законопроект, який вирішив в країні подібну до нашої проблему.

План "Молдова"

В Молдові у 2016-2017-му роках вирішили, що настав час боротися з "євробляхами". Власникам авто на єврономерах дали півроку на те, щоб розмитнити свої машини. Вони мали сплатити 30% від ставки акцизу, ввізне мито і ПДВ від вартості автомобіля. Також була можливість отримати 70% знижку, якщо авто було ввезене до 1 листопада 2016-го. Але потрібно було також оплатити так звану "віньєтку" - дорожній збір (1 євро на день, 180 євро - півроку). Обмеження за роком випуску було знято - машини віком понад 10 років обкладалися акцизом як і 10-річні. Скасували також обов'язкове надання сертифікату.

Молдовани могли їздити на "євробляхах" протягом півроку, а якщо режим порушувався, то поліція за рахунок власника, евакуювала машину до кордону - 15 євро за кожний кілометр.

Зараз в Молдові максимально допустимий вік для розмитнення авто становить 7 років, а за правилами 2016-го він становив 10 років.

Чому все важко

Коли в Україні кажуть про молдавський сценарій, то варто пам'ятати, що у нашого сусіда є техогляд. В Україні згідно із домовленостями по євроасоціації, він має запрацювати до 2020-го року. І тоді одну з найголовніших вимог активістів- "євробляхерів" - скасування стандарту Євро-5 (неможливість розмитнення авто старших 2010-го) - в теорії можна буде виконати.

Зараз же активісти на Комітеті просили надати їм якийсь законопроект, не молдавський, а наш, з яким вони могли б говорити з громадами. Вже після зустрічі представники "Авто Євро Сили" зазначали, що наразі законопроект для України має дві частини. І друга передбачає чималу кількість обмежень, заборон і повноважень, наприклад - для поліції діяти проти власників авто на єврономерах. Лишилося тільки ретельно проробити першу частину - із правилами і дозволами, чим вони і будуть займатися.

Влада пропонує активістам одноразову акцію. Вони зможуть розмитнити власне авто, яке вже заїхало в Україну, незалежно від року випуску і стандарту. Цілком можливо, що мова буде йти про машини не старші 2000-го року випуску.

"Ми можемо зробити акцію для машин, які в'їхали до 1 січня 2018 року, але щоб їх розмитнити, ви повинні бути їх власниками. Ви маєте виїхати і пройти всі митні процедури", - сказала Южаніна.

Зараз же українці здебільшого їздять на євробляхах за довіреністю.

Окрім цього, Южаніна пропонує надати 70% знижку на акциз тим українським євробляхерам, які зможуть надати довідку про отримання доходу на території України, з якого сплачені податки у сумі від 2 тис.євро. Мовляв, якщо "євробляхер" не платить у бюджет, то чому йому потрібно надавати такі переваги в порівнянні з іншими українцями.

Також є можливим застосування базової ставки за розмитнення у сумі 800 євро.

В "Авто Євро Силі" обіцяють прописати власні пропозиції до наступної зустрічі. Вона має відбутися на наступному пленарному тижні.

Втім, компроміс знайти буде важко. Наприклад, у "Єврокарі" проти розмитнення за 70% знижкою на акциз, а також скасування стандарту Євро-5 на постійній основі - разовий дозвіл на розмитнення всіх "блях" там підтримали. Схожу позицію займають більшість опонентів "євробляхерів".

Активісти на єврономерах в свою чергу, виступають за автомобілізацію України, скасування стягування акцизу і мита при ввезенні уживаного авто в Україну, а також норми Євро-5 на постійній основі. Щоб кожен українець міг собі дозволити привезти і розмитнити дешеву іномарку з Європи, наприклад, початку 2000-х. Тобто, потрібна не разова акція, а стабільний Закон, який вирішив би це питання назавжди.

Наразі цей момент виглядає, швидше неможливим, ніж навпаки. І чим довше затягується процес, тим більше організованих опонентів з'являтиметься у "євробляхерів". "Авто Євро Сила" об'єднує сотні тисяч власників єврономерів по всій країні, тому з ними наразі говорять. Втім, перша частина законопроекту, у якій вони пропишуть власне бачення правил розмитнення "євроблях", ще на тривалий час ризикує стати каменем спотикання у вирішенні цього питання. Бо умови "євробляхерів" не влаштовують владу та бізнес. Так само, як і умови влади не підходять активістам. І вони наполягатимуть, що раз друга частина законопроекту із заборонами і покараннями є недоторканою, то їхня перша має бути такою ж.

Читайте також: "Залізна завіса": Чому "молдовський план" влади для "євроблях" провалиться

Більше актуальних новин читайте на Depo.Життя