Продавець - анонім: Чому українці змушені купувати онлайн невідомо в кого

Покупки в інтернеті стають все більш популярними, але це веде до того, що все більше людей стикаються з проблемами на кшталт неможливісті з'ясувати, у кого насправді купуєш

Денис Стаджі
Журналіст "Ділової столиці"
Продавець - анонім: Чому українці змушен…

І в нашій країні, і у всьому світі обсяги інтернет-торгівлі постійно зростають, і зрозуміло, що вони будуть рости і далі. Вже сьогодні в Україні, якщо брати всю сукупність роздрібної торгівлі, продажі онлайн займають близько 7%. Дуже ймовірно, що за підсумками нинішнього року перевищимо показник 8%, чому дуже посприяв карантин. Лиха без добра не буває: вимушене сидіння по домівках дуже непогано простимулювало розвиток дистанційної торгівлі.

При цьому моніторинг Союзу споживачів показав, що шість з 25 найбільш відвідуваних торгових інтернет-сайтів України не повідомляють належним чином споживачу, хто саме продає товар, що позбавляє споживача можливості захистити в разі потреби свої права.

"Для проведення перевірки за зверненням громадян спочатку оформляється наказ і повідомлення про перевірку. Оскільки немає даних для заповнення наказу та направлення на перевірку, то ми не можемо провести таку перевірку. З нашого боку це буде порушенням законодавства. Тобто щоб нормально розглянути скаргу споживача, нам потрібно фактичне місцезнаходження продавця та його юридична назва. А на сайті в основному в рубриці контакти міститься тільки телефон, скайп, вайбер та електронна адреса, а більше ніякої інформації", - пояснює головний спеціаліст відділу департаменту захисту споживачів Держпродспоживслужбы Юрій Сахно.

Прямий обман покупця - типу цегли в коробці з-під iPhone зараз, звичайно, зустрічається вкрай рідко. Але  невідповідність якості товару та/або його функціоналу тому, що було заявлено в описі, — на жаль, зустрічається часто. Це в звичайному магазині покупець може в прямому сенсі помацати товар, перевірити його працездатність, оглянути і поставити питання продавцю. А на сторінці інтернет-магазину покупець змушений задовольнятися описом товару і світлинами. Тобто під час онлайн-покупки скласти об'єктивну думку про товар практично неможливо. Значить, залишається покладатися на сумлінність продавця, на те, що він надає можливість повернути або обміняти товар, що виявився невідповідним або неякісним. І, більше того, зробить це без зайвої бюрократії на зразок численних експертиз і заяв у інстанції.

Але недобросовісні продавці нерідко не залишають на сайті, своєму або онлайн-маркетплейса, повні і достовірні дані про себе. Контактні дані є завжди, а от найменування юридичної особи або ФОП, адреса та інші реквізити часто відсутні.

У липні 2020-го "Союз споживачів України" оприлюднив результати дослідження "Продавці йдуть в онлайн".  Взяли 25 найбільш популярних інтернет-магазинів за березень 2020-го, дослідили, як ідентифікуються продавці. В дослідження потрапили 25 відомих брендів, фактично була охоплена аудиторія 111 млн відвідувань цих 25 магазинів тільки в березні" Виявилося, що 24% лідерів ринку ігнорували вимоги законодавства щодо ідентифікації. 

Тому перше, що має зробити покупець в інтернеті, — чітко ідентифікувати продавця. У статті 13 Закону України "Про захист прав споживачів" якраз йдеться про укладання договорів купівлі-продажу на відстані – мова якраз про інтернет-торгівлю. Продавець, згідно закону, мусить надати споживачеві інформацію про своє найменування, місцезнаходження та порядок прийняття ним претензій. А також – ціну, умови доставки, умови оплати, характеристики товару, гарантійні зобов'язання. Але, як показує практика, з інформацією після слів "а також" зазвичай проблем не виникає, адже для більшості споживачів саме вона має значення для ухвалення рішення про покупку. А от що стосується ідентифікації продавця, то багато інтернет-покупців про це не думають. Якась назва є – і добре. Мало хто знає, що суб'єкт господарювання, який не надав повну інформацію про себе, може бути оштрафований на 30% вартості проданого товару.

Але повернемося до дослідження. 25 найбільш популярних в березні інтернет-магазинів оцінювалися по можливості ідентифікації продавця (назва, ЄДРПОУ), місцезнаходження, контактні дані, наявність відповідного КВЕД, доступність української мови, включення податків у ціну товару, інформація про власника бази даних. Виявилося, що тільки в березні 2020-го відвідувачі сайтів шести найбільших інтернет-торговців України в цілому 50,3 млн раз зіткнулися з порушенням своїх прав. Найбільш поширене порушення – відсутність (чи мінімум) інформації про власника сайту або продавця. 

Ще одна група ризиків – розміщуються на українських маркетплейсах продавці-нерезиденти. У разі виникнення спірної ситуації з таким продавцем органи захисту прав споживачів нічим не зможуть допомогти.

Так що для споживача є дуже важливий індикатор: надійний продавець не ховає ніяку інформацію про себе. Ще один фактор надійності: фізична можливість відвідати магазин або офіс продавця.

За матеріалами "Ділової столиці", повну версію читайте в статті: "Піди туди, не знаю куди, купи у того, не знаю в кого. Чому українці змушені купувати онлайн в анонімних продавців"

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme