Британський колорист Девід Моттерсхед про бежеву пам'ять українців і кольорові секрети інтер'єрів

Нації мають генетичну пам'ять на кольори, зелений – наймодніший колір у оздобленні приміщень, а будинки Вінстона Черчілля та Бернарда Шоу – потужне джерело натхнення для сучасних дизайнерів

Ольга Черниш
Перша заступниця головного редактора
Британський колорист Девід Моттерсхед пр…

На презентації капсульної колекції фарб компанії Little Greene у Києві гостям запропонували захопливу екскурсію світом кольорів. Колекція містить 31 вишуканий відтінок і цікава ще й тим, що 20 з них компанія "позичила" у знаменитих і старовинних будинків Англії, Вельсу та Північної Ірландії. Little Greene спільно з британським фондом National Trust займається реставрацією будівель, а кольорові знахідки відтворює вже у сучасній палітрі. Інколи працюють з нашаруванням з п'яти або більше кольорів, аби знайти перший і оригінальний. Наприклад, зовнішнє оформлення будинку Бернарда Шоу подарувало колористам відтінок bold green (потужний зелений), павільйон на полі для крокету у будинку Вінстона Черчілля – tabernacle (ніжний салатний), а дача письменниці Беатріс Поттер – ambleside (легкий блакитно-зелений).

Засновник компанії та експерт з кольору Девід Моттерсхед на двогодинній лекції розповів про нюанси своєї захопливої роботи і дав чимало порад, як створити гармонійний і трендовий інтер'єр.

Depo.ua побував на заході і розпитав пана Моттерсхеда про улюблені кольори різних націй, головні помилки у оздобленні приміщень і роботу зі створення краси.

- Девіде, що ви можете сказати про головні кольори Києва? Як вони відрізняються від головних кольорів Манчестера та Англії загалом?

- По-перше, архітектурний стиль цих міст дуже відрізняється. У Манчестері нечасто знайдеш пофарбовані ззовні стіни. Принаймні серед традиційних будівель. А у Києві фарбованих будинків чимало, тому ваше місто видається світлішим.

Що ж до інтер'єрів, я їх бачив недостатньо. Минулого разу я приїздив лише на 24 години та і цього разу буду тут добу. Але, як я зрозумів, тут усі використовують бежевий. У нас у Англії продати бежеву фарбу нереально. Цей колір нікому не подобається.

- Тому що він нудний?

- Ні, я б так не сказав. Просто бежевий вийшов з моди. Як на мене, він може бути красивим, може привносити світло і свіжість у інтер'єр, особливо похмурої зими. Думаю, саме тому люди його обирають.

У Британії в моді більше сірий. Тренду біля 10 років, і мені він не подобається. У моєму власному будинку взагалі немає сірого. Коли я фарбував кухню, скористався блакитним, бежевим і яскравим жовтим – ось така комбінація.

ГЕНЕТИЧНА ПАМ'ЯТЬ КОЛЬОРУ

- Чи може домінантний колір міста чи країни розповісти нам про менталітет та історію нації?

- Кольори, які використовувалися 200 років тому, використовуються і зараз. У різних країнах вони різні. Україна пережила радянську епоху: думаю, у цей період було багато бежевого. І от, культура країни, образно кажучи, потрапляє на гачок одного кольору. У мозок ніби вшивається програма. Наші батьки обирали цей колір, їхні батьки обирали цей колір, і покоління до цього обирали його. Ми теж обираємо традиційний колір, бо нам хочеться безпеки. Наприклад, у Німеччині панує білий – там біле усе і в усіх. Ось такий культурний феномен.

- Цей колір певною мірою визначає психологію нації?

- Щодо цього є багато досліджень. Якщо говорити про бежевий – це не той колір, який вганяє у депресію чи загалом згубно впливає на психіку. З кольором все взагалі не так однозначно. От, психологи зокрема кажуть, що зелений заспокоює, а червоний обтяжує. Але думаю, не варто говорити про вплив червоного, блакитного чи зеленого кольору. Є дуже яскраві, а є спокійні відтінки різних кольорів. Тож я думаю, на психіку може вплинути інтенсивність кольору, а не колір сам по собі. Якщо йдеться про сильний, яскравий, чистий колір, він може бути дуже обтяжливим. Але якщо додати у колір трохи сірого або коричневого, він стає ніжнішим. Адже у природі можна знайти лише кілька квітів надзвичайно яскравих кольорів, інші ніби приглушені.

СТВОРЮЄМО КРАСИВЕ ДЛЯ ЛЮДЕЙ

- Яких популярних помилок у кольорах припускаються люди, оформлюючи свої інтер'єри?

- Вони не приділяють процесу достатньо часу. Не витрачають жодних зусиль, аби щось дізнатися про кольори. Вони тижнями думають, який телефон придбати, і витрачають десять хвилин, щоб обрати колір для вітальні. Це взагалі нонсенс. З обраним кольором стін вони житимуть п'ять років, а телефон зламається через два, і вони придбають інший.

Я розумію, чому вони витрачають стільки часу на вибір телефону – їм подобається процес. Але і декор стін може сподобатися, якщо спробувати різні кольори і різні комбінації. Це не важко. Як це робити, можна запросто дізнатися в Інтернеті. Вам навіть не обов'язково потрібен дизайнер інтер'єру. Звісно, він виконає роботу краще, але ви і самі можете чимало зробити. Тож найбільша помилка – не приділяти часу власній оселі.

- Які найсмішніші поєднання ви зустрічали протягом останніх років?

- Такого є чимало. Наприклад, була картинка, яку я прибрав з сьогоднішньої презентації. Там в одній кімнаті поєднали яскравий червоний, яскравий жовтий та чорний. Це жахає.

- Тому що надто яскраво?

- Так, і кольори змагаються один з одним. Це головна помилка.

Наприклад, люди хочуть використати червоний у декорі кухні. Років з десять назад було модно фарбувати кухні у червоний. Якщо ви оберете ніжний колір – bronze red (бронзовий червоний) – буде чудово. З цим кольором можна жити, його легко уявити на стінах, він є у багатьох музеях. Bronze red гарно поєднується, наприклад, із позолоченим обрамленням. Але можна обрати яскравий відтінок - cape red. І з ним жити неможливо. Можна дозволити собі хіба що дуже невеличке вкраплення цього кольору. Він надто агресивний. Bronze red – природний, натомість cape red – синтетичний.

- На лекції ви згадували, що у ванній замість традиційного блакитного краще використати тепліший колір, бо людина почувається беззахисною і їй хочеться психологічно розслабитися і зігрітися. Але чи є такі секрети для інших зон?

- Якщо ви не проводите багато часу у кімнаті, ви можете використовувати сильні кольори, створювати веселий дизайн. Як от, наприклад, туалети: на божевільне оформлення клозетів у Англії зараз тренд... Оформлюючи цю зону, люди дозволяють собі повеселитися, адже проводять у ній кілька хвилин на день. Або ж що ви робите, наприклад, у передпокої? Я заходжу, вішаю пальто, стою там хвилинку і йду, наприклад, у вітальню. У передпокої ми не проводимо багато часу, тож можна обрати щось яскраве. Не варто оформлювати кожну кімнату у заспокійливих кольорах. Кімнати не повинні виглядати однаково. Але варто продумати про те, щоб переходити з однієї кімнати в іншу було легко.

- Слідуєте цьому правилу у власному будинку?

- Мій хол оформлений у сильному ультрамариновому кольорі. У лаунджі – блакитно-зелений. Рухатися від блакитного до зеленого дуже легко. А у кухні – ще один відтінок зеленого. Тож маємо перехід від блакитного, через блакитно-зелений до зеленого. Пересування по моєму помешканню – комфортний процес. Це в жодному разі не повинно бути стресом.

У нас щодня чимало випробувань: щось не так на роботі, якісь проблеми, надто багато тиску. Ми стоїмо у заторі або ж чекаємо у черзі, на нас впливає вуличний шум. Навіть дрібниці надокучають. От, зламався банкомат, і треба шукати інший. Таке у кожного. Тож коли ми повертаємося додому, хочеться чогось красивого навколо. Це, власне, і є моя робота – створювати щось красиве для людей.

Коли ви купуєте щось, що довго обирали, ви це цінуєте. З кольором має бути так само.

ПРАЦЮЄМО У 120-РІЧНОМУ БУДИНКУ, ЯКИЙ ЗБЕРІГ ЧИМАЛО ОРИГІНАЛЬНОГО

- Ви говорите, що зелений – "новий чорний" і король інтер'єрів, а наступний фаворит – це жовтий. Як ви це знаєте?

- Я можу стверджувати, що буде далі, бо стежу за модою. Мода – найперше джерело кольору. Доми Balenciaga, Chanel, McQueen змінюють уявлення про кольори. От Chanel презентувала рожевий плащ. Спершу його не сприйняли, але потім чимало людей почали носити схожі речі. Очі почали сприймати цей колір... Себто, саме з моди ми черпаємо натхнення.

- Інститут кольору "Пантон" назвав кольором року ультрафіолетовий. Як можете це прокоментувати?

- "Пантон" – мультизадачна компанія. По-перше, він займається графікою, бо був створений саме для цієї індустрії. По-друге, працює з пластиковими речами, іграшками, речами для тварин, аксесуарами для дому. Вони намагаються займатися мільйоном продуктових категорій, тоді як ми - виключно інтер'єрами. Постійно думаємо, як підбирати кольори для оздоблення приміщень. І наразі на коні – різні відтінки зеленого. На інтер'єрній моді ми знаємося краще, бо саме у цій сфері ми більші спеціалісти.

- Під час вашої роботи з реставрації будинків були моменти, які здивували?

- Так, чотири року тому я придбав наш будинок мистецтв та ремесел. Старі власники залишили його на 40 років без реставраційних робіт. Тож у нас було дуже багато справ. Але в ньому зберіглося чимало оригінальних деталей та речей. Уявіть, цьому будинку 120 років, але досі є оригінальні елементи оздоблення. Очистити та повернути їх до життя було дуже круто. Наприклад, сходи, які йдуть через будинок, мають три рівні, зроблені із дуже красивого дерева, особливого виду сосни. Вони були пофарбовані у чорний, тож ми мали віддирати фарбу. Під верхнім шаром виявився білим – ось така суміш. Після того, як ми навели у будинку лад, він виглядає просто надзвичайно.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme