Зберегти слух для пташок: Як протистояти цивілізації, коли вона атакує

Спершу люди раділи благам цивілізації, аж потім зрозуміли наскільки шкідливі деякі з них. Останні десятиліття мери міст по всьому світі намагаються повернути населеним пунктам статус бодай відносно безпечних для людини

Ольга Черниш
Перша заступниця головного редактора
Зберегти слух для пташок: Як протистояти…

Тихі міста без авто і сміття все ще залишаються мрією екологів, але деякі мегаполіси зробили гігантські кроки до безпечного середовища.

Для людей, а не машин

Цілий ряд міст і навіть деякі країни розробили план з позбавлення від авто.

Зокрема, норвежці планують до 2019-го "очистити" від машин Осло, а до 2025-го - всю країну, пише Business Insider. Для цього держава вкладає чималі гроші в інфраструктуру, плануючи замінити 35 миль доріг на веломаршрути. Одним з найзеленіших міст світу вважають у Копенгаген - тут акти проти машин почали приймати ще у 1960-тих, сукупна довжина велодоріжок становить 200 миль, а найближча ціль - зв'язати ними столицю і навколишні населені пункти. Копенгаген може похизуватися найбільшою пішохідною зоною у Європі. Друга ж позиція - за Брюсселем.

До 2020-го від авто очистять центр Мадрида в радіусі двох квадратних кілометрів. Загалом у місті діє "план мобільності", знідно з яким використання машин має зменшитися на 6%. За порушення передбачено штраф від $100.

Столиця китайської провінції Сичуань Ченду наразі може похвалитися новим дизайном - завдяки чикагським архітекторам Адріану Сміту та Гордону Джилу у найбільш популярні міста людям простіше дійти, ніж доїхати.

Хоча раніше планувалося повністю прибрати авто з міста до 2020-го, перепланування Ченду дещо затягнулося.

У Гамбургу створюють "зелену мережу" - вулиці та міста, якими можна пересуватися лише пішки і на велосипеді. До 2035-го мережа вкриє 40% площі міста.

Влада Лондона обіцяє звільнити місто від машин на дизельному паливі до 2020-го. Наразі ж бере мзду за в'їзд у деякі райони міста. А до 2040-го планують заборонити продаж таких авто, а також засобів на газу.

Безшумне існування

Втім, забруднення повітря - лише перший шар проблеми з автомобілями. Наразі екологи акцентують на ще одній небезпеці - шумі великого міста. Пересування транспорту, робота заводів, будівництво шкодить нашому здоров'ю, пише TheAtlantic.

Медики стверджують, що шум пошкоджує слух. Деякі звуки - спів пташок чи то шелест листя - людина взагалі перестає чути. І якщо захистити себе на гучному концерті легко, - достатньо вставити у вуха беруші, - з нібито монотонними міськими звуками усе складніше.

Мешканці мегаполісів щоденно отримують солідну порцію звуку потужністю понад 85 децибелів без жодної на те волі. Фоновий шум сягає 60 децибелів. Цього достатньо, аби підняти тиск, спричинити стрес, призвести до безсоння та втрати концентрованості. Наприклад, сирени волають аж на 120 децибелах - така потужність може сама по собі спричиняти фізичний біль.

За даними дослідження німецької компанії Mimi Hearing Technologies, в якому брали участь 200 тис. людей, слух у мешканців тихих міст в середньому "на 10 років молодший", ніж у тих, хто живе у гамірних пунктах. Зокрема, на сайті організації оприлюднений Індекс слуху. Згідно з наведеними даними, наприклад, у Делі коефіцієнт погіршення слуху - 1, а рівень шумового забруднення - 0,72. В тихому Стокгольмі показники складають 0,15 і 0,1 відповідно. Щодо України, даних не наведено.

Також серед найгаласливіших міст - Каїр, Нью Делі, Істанбул, Париж, а серед найтихіших - Цюрих, Відень, Осло та Мюнхен.

Як методи протистояння небезпечному шуму екологи наводять ті ж обмеження для приватного транспорту. Навіть "день без авто", який в багатьох містах вже став традицією, - вже бонус для здоров'я, передає Huffington Post. Зокрема, у центрі без машин рівень шуму зразу знижується на 50%. Звісно ж, ще одним можливим рішенням є популяризація електромобілів.

Поки що ж у більшості міст турбота такого роду все ще в проекті, IT-розробники пропонують подбати про себе самим. Наприклад, встановити додаток, який виявляє найбільш шумні місця. Зокрема, програма NoiseTube app для мешканців Брюсселя дозволяє побачити шумову карту міста. Схожа опція у вигляді додатку Listening NYC app by Umbrellium є у мешканців Нью-Йорка. Тут звуки ще й можна поділити за походженням і гайнути туди, де пташки, а не туди, де машини.

Деякі ж компанії навколо шумової проблеми будують цілий бізнес. Зокрема, компанія Silentium слідує "стратегії тихої бульбашки" і вже представила кабінет з небувалим рівнем звукоізоляції і навіть раковину, в яку можна сховатися від шуму.

Проблемі приділяють увагу і в Україні. Наприклад, у Львові підпорядкований міській владі Інститут міста провів публічне обговорення, де розробили стратегію протистоянню шуму. Пункти невигадливі - обмеження швидкості руху транспорту, озеленення міста, встановлення протишумових екранів.

На Рівненщині ж міський лабораторний центр провів дослідження, визначаючи найгаласшивіші міста області. Очолили шумовий антирейтинг Рівне, Острог, Володимирець і Сарни.

Відповідне дослідження проводили і на Житомирщині - рівень шуму міряли у 293 точках. У 20 з них рівень шуму перевищив допустимий поріг.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme