Apple заходить в Україну: Що відомо і чи подешевшають Mac та iPhone

IT-гігант Apple, схоже, зареєстрував ТОВ в Україні. Але що робитиме компанія на нашому ринку?

Журналіст відділу "Життя"
Apple заходить в Україну: Що відомо і чи…

Запис про реєстрацію з'явився в державному реєстрі юросіб і фізосіб-підприємців, передає Depo.ua із посиланням на Ain.ua.  Датою реєстрації зазначено 15 квітня, адреса офісу - IQ Business Center, директор компанії – Роман Гуменюк.

На офіційний запит видання у Apple наразі не відповіли. Але, за словами джерела журналістів, інформація вірна, а почати роботу в Україні компанія може вже цього літа. 

"Швидше за все, самі займатися дистрибуцією продуктів вони не будуть: це довгий складний процес. Але можуть авторизувати ще кілька інших постачальників легальної продукції в країну. Плюс – запустити більше локалізованих сервісів. У будь-якому випадку, юридична присутність – важливий знак для ринку", – зазначив співрозмовник видання. 

Cам Роман Гуменюк у коментарі tech.liga.net підтвердив, що очолює офіційне дочірнє підприємство Apple в Україні. Правда, конкретних планів компанії не назвав. Акцентував, що через коронавірус плани будувати складно.

Сірий ринок без гарантій

Ще у березні, коли ціни на акції компанії різко пішли вниз, у Apple оголосили, що цьогоріч планують вийти на ринок 20 нових країн. Втім, на думку експертів, у компанії є чимало причин косо поглядати на умови роботи в Україні.

Так, за різними оцінками, на нашому ринку від 50 до 90% техніки компанії продається за "сірими" або "чорними схемами", ціни ж такі гаджети істотно нижчі за офіційні. Продукцію ввозять, наприклад, контрабандою. Зокрема, на початку травня у "Краковці" затримали 80 одиниць такої техніки. Саме через неможливість зруйнувати такі схеми не так давно зняли попереднього голову митниці Максима Нефьодова. Втім, деякі ділки надають перевагу дрібним поставкам – ввозять з-за кордону буквально по кілька одиниць як особисті гаджети. 

Логічно, що конкурувати з такими "нелегалами" непросто – чимало українців проміняють надійність гарантій на можливість зекономити велику суму.

"Біла" ж продукція в Україні коштує дорожче, ніж у багатьох країнах. Так, за даними Mac Index, iPhone 11 Pro Max на 512Gb наразі найдешевша в Японії – ціна на гаджет становить 36155 грн, в Україні – 43 000 грн.  Втім, якщо особливо не звертати увагу на історію запропонованого товару, придбати девайс у нас можна і за 34 000. 

Ціна на "офіційну" продукцію завищується через податки, а на старті продажів – ще й через те, що в Україну новинки потрапляють далеко не в першу чергу. Донедавна в Україні послуговувалися ще й так званим національним принципом вичерпування прав на торгову марку. Це означало, що ціну на імпортований товар визначав виробник або його офіційний представник. Себто, ринок на цінову динаміку впливав мало, і можливості зменшити прайс, наприклад, зі зниженням попиту у продавців не було. 

З осені 2019 року вступив у силу Закон про захист інтелектуальної власності при переміщенні товарів через митний кордон України – це стало кроком до впровадження іншого, міжнародного принципу вичерпування прав. Це означало б, що придбавши ліцензований товар і належним чином оформивши його на митниці, підприємець може продавати його без дозволу виробника. А значить, ціни можуть змінюватися залежно від попиту. Втім, запитувати дозвіл у виробників українські митники поки що продовжують, а міжнародний принцип має бути остаточно зафіксований у законодавстві. 

Що змінить український Apple

Офіційним представником Apple з 2017 року у нас є компанія "ASBIS Україна" – підрозділ міжнародного IT-дистриб'ютора, пише Vector.  Поширюють техніку ріелтори – Citrus, MOYO, "Київстар", "Фокстрот", "Эльдорадо" та інші. Також є ще один дистриб'ютор – компанія ERC, але займається виключно продажем аксесуарів. 

З огляду на описані нюанси, починати співробітництво з Apple для українських компаній ризиковано. Крім того, Apple могла сама відмовитися від такої кооперації через кредитний рейтинг України (ASBIS зареєстровано на Кіпрі). Втім, цей показник у нашої країни покращується. Якщо на початку 2014-го агенція Standard&Poor's класифікувала його як "ССС+" (де D - найкращий і фактично означає дефолт, а AAA – найкращий), минулої осені Україна потрапила у категорію "B", піднявшись з "B-".

Себто, наразі передумови (у вигляді змін до законодавства і покращення міжнародних оцінок) для пожвавлення взаємодії між Apple та Україною і справді є. Інформації про плани Apple бракує, але скидається, що йдеться лише про таку собі першу ластівку кооперації. У випадку, якщо компанія просто збільшить кількість постачальників, сподіватися на дешевші iPhone все ж зарано. Хоча зараз, коли принцип міжнародного вичерпування прав на торгову марку ще не впроваджено, ступивши на український ринок, компанія може обрати помірнішу цінову політику. Є й надія на те, що новинки надходитимуть до нас швидше, а значить, частково вирівняється попит (а з ним, можливо, і ціна) в Україні та інших країнах. 

Втім, якщо такі процеси і відбуватимуться, то вельми поступово. І навряд чи пошановувачі яблучної продукції відчують зміни у цінах на новинки, які Apple збирається презентувати у червні та вересні. 

 

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme