Alpha пройшла випробування: Що за україно-американська ракета вирушить у космос цієї осені

Дітище компанії Firefly Aerospace, ракета Alpha успішно провела передпольотні випробування і вже за місяць може вирушити у космос

Alpha пройшла випробування: Що за україн…
Фото: Facebook/Firefly Aerospace

Відео випробувань компанія оприлюднила на сторінці у Facebook

"Сьогодні ми провели тест першого етапу польоту Alpha. Чотири двигуни Reaver виконали 35 секунд маневрів управління вектором тяги, кидаючи виклик дефлекторам полум'я (...) Сьогоднішні випробування стали важливим кроком у підготовці Firefly до першого польоту", – йдеться у дописі. 

"Запуск ракети стане не тільки великою віхою для нашої компанії, але і для всієї Noosphere. Ми будуємо велику космічну вертикаль, куди входить багато компаній, і ми скоро будемо готові надавати весь спектр послуг в космічній галузі - від запуску корисних вантажів і виробництва супутників, до систем управління та аналізу отриманих даних", - повідомив засновник Firefly Aerospace Макс Поляков, пише "Уніан". 

Він додав, що проєкт продемонструє молоді, що Україна здатна виробляти інтелектуальний продукт, а космос – не мрія, а реальність.

Наразі ракета чекає на свій перший політ на космодромі Ванденберга у Каліфорнії. Дебютний пуск мав відбутися раніше, але через пандемію коронавірусу компанія була змушена відкласти свої плани. 

Depo.ua пише про амбітний проєкт і те, яке відношення до нього має Україна.  

В чому особливість Alpha

Як йдеться у офіційному релізі компанії, її мета – забезпечити зручний, надійний та економний доступ до космосу. Тож Alpha створена для доставки так званих малих супутників. Втім, малі вони лише у порівнянні – вага такого устаткування складає до 0,5 – 1 тонни (хоча можуть бути істотно легшими). Використовуються вони, наприклад, для дослідження Землі та її дистанційного зондування, калібрування космічних систем. 

Малі супутники зазвичай доставляються у космос разом з великими. Такі місії бувають не так уже й часто, а коштують дорого. Зокрема, ціна за один рейс нашумілого Falcon 9 – близько $62 млн. Натомість Firefly Aerospace наразі декларує ціну у $15 млн за один запуск Alpha. 

Зовсім унікальним проєкт не є. Наприклад, з малими супутниками працюють Rocket Lab та Astra. При цьому пропозиція Firefly залишається неординарною для космічного ринку.  Так, Alpha здатна перенести до 1 тонни вантажу на відстань до 200 км, близько 600 кіло – на сонячно-синхронну орбіту, себто на 500 км.  Наприклад, для ракети Electron від Rocket Lab дані показники складають 150 та 250 кіло відповідно. Запускати Alpha розробники планують двічі на місяць. "Це дасть клієнтам змогу літати згідно зі своїм розкладом", – пишуть на сайті розробника. 

Також у компанії розробляють ракету Beta, що за потужністю буде як три Alpha. Як акцентував Макс Поляков раніше, дві Beta – як один Falcon. При цьому, акцент компанії – на використанні та дослідженні космосу заради потреб Землі, а не для організації космічного туризму. 

Як Firefly Aerospace стала українською

Компанія – нащадок Firefly Space Systems, яка збанкрутувала у 2016-му, коли виникли проблеми з інвестором.  Тоді її активи та ліцензії викупив український підприємець Максим Поляков. Бізнесмен вклав у компанію $75 млн. 

Firefly Aerospace має офіси у Вашингтоні і Токіо. А у 2018-му  заснувала науково-дослідницький центр у Дніпрі.  Наразі у ньому працює 200 людей. 40% – інженери-конструктори. 

Додамо, що у 2018-му NASA обрала україно-американське підприємство увійшло у список компаній, які протягом 10 років виконуватимуть доставки для NASA. 

Чи є у компанії українські конкуренти

Наймасштабніший проєкт із запуску космічних ракет – державний "Циклон-4", яке розробляє КБ "Південне". 

Циклон-4

Фото: КБ "Південне"

У серпні компанія звітувалася, що завершила випробування рідкої реактивної системи на верхньому ступені ракети.

Втім, "Циклон-4" виступатиме в іншому сегменті: її важнтажопідйомність – до 4 тонн для виходу на сонячно-синхронну орбіту. 

Також у конструкторського бюро є проєкт "Циклон-4М" – ця ракета має вперше злетіти за два роки і зможе взяти на борт 3 – 3,5 тонн, якщо йдеться про ту саму відстань. Її старт запланований на 2022 рік. 

Читайте також: Як у Дніпрі випробовували двигуни верхнього ступеня нової ракети носія Циклон-4

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme