Кур’єри спокою
Молодий сервіс з доставки їжі, який поступово завойовує свою нішу на ринку кур'єрських послуг завдяки оперативній і якісній роботі.

Текст і фото: Олександр Хоменко

Якщо ви зайдете в “Ашан”, розташований в Ocean Plaza, то можете там помітити двох людей у помаранчевих жилетках, які або спокійно сидять біля входу, чекаючи на щось, або активно ходять між стелажами зі смартфоном або планшетом, збираючи товари відповідно до списку замовлення. На жилетках у працівників написано слово Raketa.

Хлопців і дівчат із великими помаранчевими рюкзаками з таким же логотипом ви вже неодноразово бачили, якщо живете у Києві, Дніпрі або інших великих містах України. Вони працюють у молодому сервісі із доставки їжі, який поступово завойовує свою нішу на ринку кур’єрських послуг завдяки оперативній і якісній роботі.
Ціна і швидкість
Головні фішки сервісу Raketa — це швидка (не більше 60 хвилин) і безкоштовна доставка їжі. Але карантин спонукав засновників сервісу розширити асортимент доставки, даючи можливість українцям залишатися вдома і не наражатися зайвий раз на небезпеку зараження вірусом.

“Raketa — це українська компанія, нас за це люблять і цінують. Ми чесні перед кур’єрами, перед співробітниками, у нас всі умови прозорі. Я прийшов як співробітник восени 2019 року і дуже задоволений тим, як усе тут працює”, — говорить піар-менеджер сервісу Сергій Колосков.

Початок активного розвитку компанії припав на осінь 2019 року. У жовтні сервіс почав працювати в Києві, а потім у Львові, Харкові та Одесі. У березні Raketa стала доступною для мешканців Вінниці, а після налагодження співпраці з мережею ресторанів швидкого харчування KFC кур’єри сервісу з’явилися також у Павлограді й Вишневому.
Загалом тільки в Києві через сервіс Raketa можна замовити їжу із понад 500 кафе і ресторанів.

Крім того, у квітні доставка їжі від Raketa має з’явитися у Полтаві та Запоріжжі, а до кінця року планують охопити не менше 15 міст України.

Доставка їжі з кафе та ресторанів залишається безкоштовною незалежно від обсягу замовлення, у сервісі не стали на період карантину змінювати умови та підіймати ціни.
Від готової їжі до продуктів харчування
Днями сервіс запустив послугу з доставки продуктів із супермаркетів торговельної мережі "Ашан" у Києві. Користувачам будуть доступні 300−400 найпопулярніших товарних позицій, серед яких продукти харчування, господарські товари, алкоголь і тютюнові вироби.

Збиратимуть замовлення або самі кур’єри, або спеціальні менеджери, які чергують у залі супермаркета. Це зроблено для того, щоб пришвидшити збір замовлених продуктів і зекономити час кур’єру, що дозволить оперативно виконати доставку.
Термін виконання замовлення дуже швидкий — в межах 60 хвилин, але поки сервіс працює в тестовому режимі може бути збільшений до 90 хвилин. Вартість доставки з магазину — 60 грн.

Першим доступним для замовлення продуктів через додаток Raketa став “Ашан”, розташований у торговому центрі Ocean Plaza, невдовзі до сервісу по черзі підключать й інші супермаркети цієї мережі. Крім того, з наступного тижня розпочнеться доставка з мереж Metro, "Сільпо" та "Фора".

Після супермаркетів планують налагодити доставку із аптечних мереж.
Що змінив карантин?
Сервіси доставки — один із небагатьох видів бізнесу, які карантин активізував. Люди більше не можуть ходити в кафе і ресторани, замість них тепер це роблять кур’єри зі списком страв, які замовив клієнт. До великих супермаркетів в умовах відсутності громадського транспорту теж тепер не завжди просто дістатися, тому передоручити купівлю продуктів посереднику — цілком логічне рішення, яке до того ж дозволить зекономити час на шопінгу.

Raketa передусім планувалася як бізнес доставки готової їжі. Співпраця з супермаркетами та аптеками була на дальньому плані. Але карантин і зростання попиту на доставку змінив усі плани і пришвидшив розширення бізнесу.
У сервісі ретельно стежать за дотриманням гігієни. Усі кур’єри зобов’язані носити маски і мати антисептик. При потребі компанія сама ними забезпечить працівника. Також активно використовуються рукавички.

Крім того, існує опція безконтактної доставки, при якій клієнти сплачують замовлення карткою, а кур’єр залишає його безпосередньо під дверима, або на місці, яке вкаже замовник. Таким чином фізичний контакт між клієнтом і кур’єром повністю виключається.

Всі кур’єри мають обов’язкову медичну страховку, на щастя вона поки ще нікому не знадобилася.
Кадри вирішують усе
Raketa співпрацює із майже тисячею кур’єрів по всій Україні. Будь-кого з вулиці не беруть. Спершу людина має пройти кількагодинну сесію і співбесіду, після чого менеджери вирішують чи достатньо кандидат відповідальний і кваліфікований для того, щоб якісно виконувати роботу кур’єра.

Є три типи кур’єрської доставки — піша, велосипедна і автомобільна (авто і мототранспорт). Транспорт, яким пересувається кур’єр, визначає і радіус його роботи. Пішохідна доставка працює в радіусі кілометр-півтора від кафе або ресторану, а доступна дистанція для автокур’єрів, наприклад — це 3,5 кілометри. Тобто все зроблено для того, щоб клієнт не чекав на своє замовлення більше ніж годину.

Тестове замовлення, яке зробив автор цих рядків, наприклад, було виконано за 25 хвилин.

Заробіток кур’єра в середньому складає 20 — 30 тисяч гривень за місяць, залежно від типу доставки і кількості виконаних замовлень. Графік роботи вільний, однак загалом сервіс доступний для користувачів з 8-ї години ранку до півночі.
Чоловік у респіраторі
На вході до “Ашану” мене зустрічає Олександр у брендовій куртці Raketa. Його бороду прикриває професійний респіратор, такі використовують при роботі зі шкідливими речовинами на будівництві або при ремонті.

“Ти себе почуваєш більше в безпеці, навіть дають більше чайових. Звичайна маска захистить від дуже базових загроз, крім того вона не дуже плотно прилягає до обличчя”, — пояснює чоловік. Наступні кілька годин я ходитиму з ним разом, спостерігаючи як працює сервіс доставки.

За словами Олександра, фільтри на респіраторі витримують три повних перефарбування автомобіля, а це дуже багато пилу, бруду і розчинників. За звичайних умов такий фільтр спокійно витримує кілька місяців.
Олександр вчився у Національному транспортному університеті, але покинув його на другому курсі через принципову незгоду з корупцією і хабарництвом у виші. Потім чотири роки працював у техпідтримці на телебаченні, мав бізнес із обслуговування платіжних терміналів, але після того, як його рентабельність сильно впала, почав шукати інші джерела прибутку. В Raketa прийшов у середині січня 2020 року.

Перше наше замовлення — меню із KFC. Ресторан закритий, але щойно кур’єр підходить до дверей, йому відкриває працівниця, приймає номер замовлення і невдовзі виносить пакунок із їжею. Перш ніж вирушати, кур’єр перефотографовує чек замовлення для звіту у внутрішньому чаті сервісу.
Чому Raketa?
Олександр — досвідчений кур’єр, уже встиг попрацювати з багатьма сервісами доставки. Raketa його привабила саме тим, як організована тут комунікація як всередині колективу, так і з клієнтами. Структура і правила роботи сервісу прозорі, у разі виникнення якихось питань завжди можна напряму зв’язатися з менеджерами або логістами, які допоможуть розв’язати проблему.

“Raketa — перша українська чесна компанія, де не доводиться змагатися за виплати і за вирішення питань”, — радіє Олександр і пояснює на конкретному прикладі.
Якщо клієнт з якихось причин не вийшов на замовлення або скасував його, то кур’єр просто повертає їжу до ресторану, отримуючи певну компенсацію за виконану роботу, тоді як в інших службах, з якими він співпрацював, процедура повернення замовлення інколи могла займати по півдня. Крім того, говорить кур’єр, відмови трапляються не часто — одна на двадцять-тридцять доставок.

Для клієнтів, до речі, умови скасування замовлення теж поки що ліберальні — не передбачено жодних стягнень і штрафів у разі, якщо замовник передумав отримувати свою їжу.

Клієнти теж бувають різні, наприклад, у день, коли знімався цей репортаж, Олександр доставляв їжу на територію гаражного кооперативу, але вже на місці з’ясувалося, що замовили її для компанії, яка робить квест-кімнати. Ніколи не знаєш, де на тебе чекає нова й цікава інформація.
Сто замовлень на тиждень
Поки виконуємо друге замовлення і чекаємо на третє, розпитую про фінансові умови роботи. Зарплатня кур’єрам виплачується раз на тиждень, а щоденно — чайові, але наші люди на чайові поки не дуже щедрі, зізнається Олександр.

Якщо виконуєш певну кількість замовлень, тобі платять за них бонуси додатково окрім того, що ти безпосередньо заробив. Орієнтиром для всіх кур’єрів є цифра у сто замовлень на тиждень.

Ця норма вигідна і кур’єру, і працедавцю, але вона не є обов’язковою. На практиці, каже Олександр, такої цифри можна досягнути, якщо працюєш 8 — 10 годин на день і шість днів на тиждень. Але такий графік, зрозуміло, доволі виснажливий.

“Минулого тижня я не працював два дні і закрив за тиждень 70 замовлень. В середньому я виконую не менше 60 замовлень за тиждень”, — рахує Олександр.
Кур’єр це професія
Коронавірус, схоже, не дуже налякав клієнтів сервісу, бо вони воліють більше особисто спілкуватися з кур’єрами, ніж замовляти безконтактну доставку. Та й проблеми, за словами Олександра, найчастіше виникають не з клієнтами, а з охоронцями житлових комплексів і вахтерами, які без жодної поваги ставляться до роботи кур’єрів, не даючи змоги спокійно донести замовлення до кінцевої адреси.

На продуктивність роботи кур’єра можуть впливати різні фактори. По-перше піший кур’єр виконує менше замовлень, ніж той, який пересувається на транспорті. В пішому режимі за день можна виконати до 10 — 15 замовлень, тоді як в авторежимі цілком реально досягти цифри у 15 — 20 доставок.
Також дуже важливо, наскільки добре кур’єр орієнтується у місті — заблукати у київських провулках легко навіть у центрі міста. Крім того, попит на доставку може коливатися залежно від часу і місця. У період сніданку/обіду/вечері замовлень традиційно більше, а менеджери регулярно відписуються в чат де саме пішов наплив замовлень і потрібні додаткові кур’єри.

Карантин також інколи впливає на продуктивність роботи. Ресторани зменшили штат своїх працівників, тому інколи доводиться по 40 хвилин чекати на приготування їжі — просто тому, що на весь заклад залишилося кілька працівників, які виконують всі функції, включно з адміністративними.

Але тут нема на що нарікати, просто такі обставини. В умовах карантину служба доставки стала виконувати важливу соціальну функцію. З одного боку вона допомагає бізнесам, пов’язаним зі споживанням, утриматися на плаву у кризовий час, а з іншого — дає можливість людям зберегти час і навіть удома насолодитися їжею з улюбленого кафе або ресторану. Адже смачна їжа, як відомо, допомагає боротися зі стресом.