Влада

Вищий адмінсуд просить Порошенка ветувати закон про статус суддів

Вищий адміністративний суд України просить президента України Петра Порошенка застосувати право вето до Закону України "Про судоустрій і статус суддів"

10 червня 2016, 17:50

Цей документ визначає нові правові і організаційні основи функціонування судової влади, передає depo.ua з посиланням на прес-службу ВАСУ. 

"У той же час закон частково не відповідає вимогам статей 1 та 8 Конституції України, згідно з якими Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права, елементом якого є принцип правової визначеності, про що неодноразово вказував у своїх рішеннях Конституційний Суд України", - вважають у ВАСУ.

Там пояснили, що частиною п'ятою статті 125 прийнятого ВРУ закону "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" передбачається, що з метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди.

"Але ця стаття повністю проігнорована законом "Про судоустрій і статус суддів", а також не взяті до уваги рекомендації, які 23 жовтня 2015 року Європейська комісія "За демократію через право" (Венеціанська комісія), якими визнається існування адміністративних судів автономної судової системи", - відзначили в прес-службі.

Очолювати вертикаль адміністративних судів має лише єдиний, нікому не підпорядкований Вищий адміністративний суд України, який організаційно, юридично і процесуально буде повністю самостійним і незалежним.

"Отже, запропоновані законом організаційні основи системи адміністративних судів порушують цілісність цієї системи, містять суттєві загрози конституційним гарантіям права громадян на судовий захист від неправомірних дій суб'єктів владних повноважень", - сказали в ВАСУ.

Зазначається, що частина перша статті 31 закону передбачає, що в системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди як суди першої інстанції з розгляду окремих категорій справ. Відповідно, може виникнути проблема щодо апеляційного та касаційного оскарження рішень судів, оскільки вона не передбачена в законі.

Частина друга ст.. 31 закону передбачає вичерпний перелік вищих спеціалізованих судів, а саме Вищий суд з питань інтелектуальної власності та Вищий антикорупційний суд. Перелік вищих спеціалізованих судів, наведений у законі, є невиправданим з точки зору фінансових витрат для забезпечення діяльності такого суду (велика навантаження на державний бюджет) і одночасно з точки зору навантаження на суддю (малу кількість відповідних справ для цих вищих спеціалізованих судів).

Також частина друга ст.. 61 закону містить перелік відомостей, які повинен вказати суддя в декларації родинних зв'язків судді. При цьому не враховано ситуації, коли родичі не бажають надавати відомості про себе або перебувають з суддею в неприязних відносинах.

Статтею 106 закону передбачається встановити додаткові підстави для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності, а саме: неподання або несвоєчасне подання декларації родинних зв'язків суддею в порядку, визначеному цим законом; подання декларації родинних зв'язків судді завідомо недостовірних (у тому числі неповних) відомостей; декларування завідомо недостовірних (у тому числі неповних) тверджень у декларації доброчесності судді.

У ВАСУ додали, що запропоновані законом зміни спрямовані на нівелювання закріпленого в статті 126 Конституції України положення про незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією і законами України.

"З огляду на викладене Вищий адміністративний суд України вважає, що цей Закон спрямований на руйнування системи адміністративного судочинства, впровадження якого є свідченням розвитку демократичної, правової держави згідно з європейськими стандартами і гарантією права особи на справедливий суд. Закон суперечить нормам чинної Конституції України і прийнятого Верховною Радою України 2 червня 2016 року Закону України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", є Законом з високою часткою корупційної складової і призведе до ліквідації інституту незалежності суддів, неможливість здійснення ефективного судового захисту прав громадян і юридичних осіб", - заявили в ВАСУ.

Нагадаємо, що Верховна Рада України 2 червня  схвалила у другому читанні і в цілому президентський законопроект "Про судоустрій і статус суддів", а також Закон "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)"який має  деполітизувати судову систему та створює механізм для оновлення суддівського корпусу.

Більше новин про політичне життя України читайте на Depo.Влада

Loading...
Loading...