Влада

Чи нацькує Порошенко на Богуслаєва французську "Білку" (ФОТО)

Одним з результатів візиту Петра Порошенка до Франції стало укладання між Укроборонпромом та Airbus Helicopters SAS протоколу щодо постачання Україні гелікоптерів сімейства H125

25 квітня 2015, 07:00

Чи нацькує Порошенко на Богуслаєва французську "Білку" (ФОТО)

До того, як цьогоріч компанія прийняла рішення перейменувати всю свою вертольотну лінійку, ця машина називалась інакше. Її ще в 1974 році представила компанія Aérospatiale, а з наступного вертоліт пішов у серію як AS350. У 1992 році Aérospatiale обєдналася з DaimlerBenz Aerospace AG, створивши Eurocopter Group, який продовжив випуск машини вже під новим брендом. Тож, це вже третій  ребрендінг цього вертольота. Єдине, що лишилось незмінним, - прізвисько, що фактично набуло офіційного статусу, - Écureuil ("Білка").


Сімейство AS350 прекрасно зарекомендувало себе в якості легкого вертольота - достатньо сказати, що його експлуатують у понад двох десятках країн. Це поширений приватний транспорт, але ним користуються й численні державні агенції. Зокрема, "білки" служать у французькій жандармерії, в американській прикордонній службі й поліцейських департаментів Лос-Анджелеса, Балтимора й Філадельфії, у гелікоптерній літній школі британських RAF, у ВПС, береговій обороні та ВМС низки африканських, південноамериканських та азійських держав і Австралії. Закупило кілька таких машин і міністерство оборони РФ.

Н125 - це, по суті, робоче лоша, просте й невибагливе в експлуатації. До того ж, керування ним по силах пілоту середньої кваліфікації, як-от, випускникові літної школи. Це багатоцільовий легкий вертоліт, головними нішами застосування якого є (окрім приватного транспорту) летюча "швидка", патрулювання, спостереження, рятувальні операції, зв'язкові та поштові завдання. Словом, нам справді потрібна така техніка - причому не тільки армії. Буде вона корисною і МВС, і прикордонникам, і медикам.

Але є тут один цікавий нюанс. Поки що деталі контракту достеменно невідомі, але я припускаю, що в цій угоді є серйозний політичний підтекст. Причому йдеться не лише про стосунки з Францією: тут якраз цілком очевидно, що під Н125 практично з нуля доведеться вибудовувати сервісну й логістичну системи, переучувати пілотів, інженерів та механіків, розгортати ремонтні потужності тощо. Це, безперечно вилетить у чималі суми, на яких фізично неможливо зекономити. Але в такий спосіб Київ у певному сенсі купує лояльність Парижа. Хоча вертолітний аспект є лише одним із чинників цієї оборудки - адже знаємо про решту програм в галузі ВТС, зокрема, спільну розробку легкого літака. Причому ця тема теж потребує детального розбору, але про неї поки відомо куди менше ніж про гелікоптери, тож повернімось до них.

Отже, я припускаю, що угода з французами - це дзвіночок для В'ячеслава Богуслаєва. Трохи історії: торік Мотор-Січ домовилася з польським підприємством PZL Swidnik щодо відновлення випуску вертольотів Мі-2 радянської розробки для потреб МО (Польща випускала їх за ліцензією до початку дев'яностих і була головним виробником цього сімейства, включаючи свою модифікацію Sokol). Трьома роками раніше, 2011-го, запорізьке підприємство отримало сертифікат розробника для МСБ-2 (Мотор-Січ, Богуслаєв) - глибокої модернізації того ж Мі-2. У квітні 2013-го його почали готувати до серійного виробництва, яке має розпочатись цьогоріч. Вертоліт має оновлену авіоніку, нові двигуни, нову компоновку салону й вантажного відділення - словом, від старого Мі-2 лишилося тільки «залізо», та й те не все. Так от, цей вертоліт має зайняти ту саму нішу, що й новокуплений Н125. Вони мають дуже подібні експлуатаційні та технічні характеристики. Принципова різниця є хіба у кількості двигунів. Якщо ЗМІ не брешуть, модифікація Н125, яку ми купуватимемо - це AS350 B3e, оснащена одним Turbomeca Arriel 2В. В української машини два АІ450М, розроблених ДП «Івченко-Прогрес». Але їхня сумарна потужність цілком співставна: 2х465 к.с. проти 847 к.с. Другий момент - кількість пасажирів: умовних 8 проти 5 (в окремих варіантах 4 або 6).

 Чи є тут узагалі зв'язок, повторюся, не знаючи деталей контракту, сказати неможливо, й тут ідеться суто про припущення. Або роботи по МСБ-2 йдуть недостатньо швидко, або Банкова почала наступ на "князівство" Богуслаєва, диверсифікуючи ризики. Зокрема, як варіант, може йтися про замовлення лише версії МСБ-2МО - легкого ударного вертольота МСБ-2МО, оснащеного ракетами й гарматами. Решту ж функцій віддадуть французьким "білкам".

 

Loading...
Loading...