Гроші

Українці економлять на одязі, рітейлери - на акціях

Кожен другий українець став економити на одязі та взутті, віддаючи перевагу дешевшим брендам

16 жовтня 2014, 14:43

Результати досліджень споживчих настроїв свідчать про те, що українці зараз стали істотно економити на купівлі одягу та взуття. За даними консалтингової компанії Nielsen, свої витрати на придбання одягу скоротили 57% співвітчизників. При цьому 38% переходять на більш дешеві бренди.

У таких умовах піднімати ціни на свої товари для рітейлерів подібно до смерті, а вже якщо хто і здатний зберегти вартість продукції на колишньому рівні, то це ті торговці, які продають багато і, крім традиційних магазинів, мають розкручені інтернет-майданчики для формування додаткового потоку покупців. «Ми намагаємося утримувати свої ціни на рівні минулого року, крім тих моделей, закупівля яких істотно подорожчала. Однак якщо курс долара продовжуватиме зростати, доведеться переглянути свою цінову політику», - повідомляє ДеПо директор інтернет-магазину RED.ua Ірина Цибуля.

Всі інші продавці ціни піднімають. Згідно з даними ДеПо, який проінспектував столичні магазини одягу та взуття, ціни на товари порівняно з минулою осінню піднялися мінімум на 15-20%, максимум - на 70-90%. Продавці в торгових залах розводять руками, звинувачуючи у всьому високий курс долара. При цьому констатують, що менеджмент їхніх магазинів, роблячи закупівлі сезонних моделей, зараз орієнтується на найдешевші речі. «Деякі моделі кросівок начальство взагалі закуповувати не буде. У перерахунку на гривню найдешевші з них будуть у новій закупівлі коштувати 600-700 грн. Закуповувати спортивне взуття по 1,5 тис. грн небезпечно, може не продатися», - відверто розказує ДеПо продавець одного зі столичних взуттєвих магазинів. В іншому бутику продавець пуховиків проговорилася, що в залі виставлені за новими цінами не тільки нові моделі, а й товарні залишки з минулої зими. «Просто поміняли цінники на нові. Треба було раніше купувати, а зараз скрізь такі ціни», - каже київська продавщиця.

Експерти ринку констатують, продавцям сегменту non-food зараз нелегко виживати. І зміна споживчих запитів, а також зростання курсу долара - не єдині причини. Багато продавців не хочуть адаптуватися до нових реалій роботи і не міняють свій підхід до бізнесу.

«У кожної компанії свої проблеми, і в кожної свій рецепт їх вирішення. Наприклад, деякі компанії продовжують працювати в режимі не зовсім легальних поставок з Росії та Європи. Проте якість контролю на митниці посилилася, і вони просиділи практично всі ці півроку без нелегальних поставок. Законні поставки відбуваються, а контрабанда - ні. Відповідно, вони думали, що якщо колись домовилися з митницею, то це назавжди, а проблеми виникли вже зараз», - розповідає ДеПо глава директорату Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос. 

На його думку, близько 10-15% монобрендових магазинів одягу та взуття можуть «не пережити» цієї зими і піти з ринку.

Пережиток минулого

Щедрі акційні пропозиції від продавців одягу і взуття відходять у минуле. «Кількість акцій, розпродажів і знижок зменшилася. Всі бояться, що купівельна спроможність впала, і ці знижки залишають собі на хліб», - констатує провідний стиліст фешн-студії «П'юріті» Ольга Перепелиця. Тому покупці можуть так і не дочекатися масштабних розпродажів під час майбутніх новорічних свят. Головна причина в тому, що за останні півроку доходи рітейлерів суттєво знизилися, і розпродавати навіть частину товару собі в збиток стало занадто великою розкішшю. Незважаючи на значну девальвацію гривні, рітейлери щосили прагнуть утримати ціни на колишньому рівні, щоб не позбутися останнього покупця. Логіка роботи продавців кардинально змінюється. Вони вважають, що зараз краще заробити на кількості проданого товару, а не на високій націнці. Природно, в таких умовах оголошувати акції «нечуваної щедрості» вже невигідно. «У чому наша компанія зараз буде себе обмежувати, так це в акціях «покупону» та інших подібних компаній, таких, де потрібно надавати одразу велику знижку - понад 50%. Раніше влаштовували (такі акції), зараз - ні», - повідомила ДеПо Ірина Цибуля.

Однак повністю відмовлятися від акцій ніхто не збирається. Продавці як і раніше широко використовують у своїй роботі дисконтні програми і розпродують за зниженими цінами залежаний товар. «Зараз компанії-конкуренти стали йти з ринку. Решті цікаво переманити їхніх клієнтів до себе. Тому зовсім економити на акціях зараз не варто. Лояльність клієнта окуповується завжди і в будь-якому випадку», - вважає Ірина Цибуля.

При цьому агресивність акцій буде збільшуватися, прогнозують експерти. Щоб вижити в умовах істотного падіння купівельного попиту, рітейлери вже зараз замислюються про впровадження нових форм акцій і підходів до їх проведення.

«Думаю, що акції стануть коротшими в часі. Не місяць, як раніше, а, скажімо, тиждень. Цілком можливо, що з ресторанів до магазинів перекочує поняття «щаслива година». Наприклад, кожного дня з 12.30 до 14.00 можна буде купити футболку за півціни. Це буде мотивувати покупця приходити в магазин у конкретний час», - прогнозує Андрій Кривонос.

Уподобання багатих

Заможні українці, на відміну від більшості співвітчизників, не перестали купувати дорогий одяг та взуття. Вони як і раніше можуть собі дозволити відвалити за коктейльне плаття 8-10 тис. грн і більше. Однак, за словами стилістів і дизайнерів, які працюють з лакшері сегментом, ситуація в країні також позначилася на споживчій поведінці багатьох людей. «Клієнти стали замовляти меншу кількість одягу. І це не поодинокі випадки, а масова тенденція. Наприклад, якщо рік тому дівчата приходили і замовляли собі по 7 суконь за раз, то зараз 2-3 сукні. При цьому вимоги до якості одягу як і раніше високі. Не скажу, що люди захотіли дешевшу тканину або перейти до магазину, де нижчі ціни», - розповідає ДеПо Ольга Перепелиця.

В цілому магазини одягу та взуття у преміум сегменті останні півроку відверто наживаються на багатих, регулярно піднімаючи ціни на свої товари. За словами Ольги Перепелиці, для них головний орієнтир - курс іноземної валюти. «Магазини ціни підняли - це помітно. Зростання цін інтенсивніше за зростання курсу долара. Тобто якщо курс збільшився на 30-40%, то магазини підняли ціни десь на 50%, як то кажуть, «під шумок», - зізнається Перепелиця.

При цьому доходи магазинів для багатих все одно знижуються. Для цього є дві причини. По-перше, самі магазини стали закуповувати менше дорогих товарів, побоюючись, що на них не знайдеться покупець. По-друге, багаті українці дедалі частіше вважають за краще оновлювати свій гардероб у Європі. «Людям психологічно легше витратити на тканину 300 євро, ніж 6 тис. грн. Тому всі намагаються закуповуватися у Європі. Я це бачу навіть по ремонтах. Якщо раніше всі масово шили собі одяг в Україні, то зараз воліють купити річ у Європі і підігнати її по фігурі або щось переробити вже вдома у майстрів», - розповідає Перепелиця.

Цікаво, що магазинам з лакшері товарами сьогодні доводиться кардинально міняти колірну гаму пропонованого одягу та взуття, щоб не втратити покупця і залишитися на плаву. В тренді дві протилежності: сіро-чорний одяг і одяг яскравих кольорів з виразними принтами. «Затребувані сукні сірих, чорних і темно-синіх кольорів. Так жінки-патріотки висловлюють свою позицію деякої жалоби, вважаючи, що зараз, коли у країні точиться війна, не час одягатися яскраво і помітно. З іншого боку, багато хто вже втомився від страшних новин і хоче якоїсь радості в житті, тому просять підібрати їм дуже яскравий одяг, який навіть більше характерний для літа, наприклад, яскраво-оранжевого кольору або яскраво-зеленого. Одяг у бежевих тонах, який був раніше дуже популярним, зараз взагалі не затребуваний», - констатує Ольга Перепелиця.

Loading...
Loading...