Може, дефолт - це не так уже й погано?

Україні запропоновано три варіанти вирішення боргових проблем: $ 50 млрд. від Сороса, дефолт від Росії і м'яка реструктуризація зобов'язань від світових економістів

Може, дефолт - це не так уже й погано?…

«Деловая столица» розбиралася, який з них кращий для країни

Варіант 1: заллють грішми

Самий безболісний, якщо не заглядати в майбутнє, план порятунку України запропонував американський мільярдер і філантроп Джордж Сорос. Він вважає, що Європа повинна розщедритися за те, що Україна рятує її від війни. І оцінив цю «послугу» в $ 20-50 млрд. Для порівняння, ті ж Афіни отримали на гасіння кризи близько 130 млрд. євро. Гроші для нас у ЄС знайдуться. По-перше, країну можна прокредитувати з європейських фондів допомоги державам - членам ЄС, в яких накопичилося понад $ 60 млрд. По-друге, кредитна лінія МВФ може бути збільшена ще на $ 13 млрд. І перетворена в більш довгостроковий формат. По-третє, до процесу повинні підключитися Європейський інвестбанк, Світовий банк і ЄБРР. Плюс реструктуризація держборгу і допомога в погашенні викуплених Росією бондів. Цих вливань Україні з лишком вистачило б на поповнення золотовалютних резервів, обслуговування зовнішніх боргів і проведення реформ.

Але цей варіант небезпечний серйозними наслідками для країни в майбутньому, що пов'язано з різким зростанням держборгу. Вже зараз він наближається до позначки в 70% ВВП. Параметри бюджету-2015 передбачають граничну суму держборгу на рівні $ 69 млрд., А якщо додати до них ще $ 50 млрд., то співвідношення суверенного боргу до ВВП перевищить 100% (прогноз ВВП на поточний рік - 1,78 трлн., якщо брати калькуляцію прем'єра - $ 104,7 млрд.). Навіть при нинішньому рівні держборгу Україні довелося б витрачати на його обслуговування $ 7-8 млрд. у найближчі роки. Якщо план Сороса спрацює, виплати зростуть майже на третину. Єдина можливість впоратися в майбутньому з таким навантаженням на бюджет - швидкі й ефективні реформи, на які у влади буде три роки. Саме таку відстрочку у виплаті тіла кредиту передбачають стандартні договори міжнародних фінансових організацій. Якщо ж реформ не буде або вони прогорять, крах неминучий. Нинішній стан вітчизняної економіки не дозволить нести такий тягар боргу. Втім, позичаючи такі суми, кредитори, очевидно, пропишуть найжорстокіші умови, щоб гарантувати повернення вкладених коштів. Що в кінцевому підсумку змусить владу почати економічні перетворення.

Інша справа, що виділення таких великих сум для України - з області фантастики. Високі ризики нецільового використання зовнішньої допомоги та високий рівень корупції досі утримували ключових донорів від щедрих жестів. І немає ніяких передумов до того, щоб вони змінили свій настрій до України.

Реструктуризація боргів може виявитися справжнім болотом для України, коли кредитори будуть позичати гроші тільки на обслуговування наявних зобов'язань і дивитися крізь пальці на відсутність реформ. Влада ж зможуе і далі їх імітувати.

Варіант 2: збанкрутять

Майже апокаліптичний варіант - дефолт. До кінця року уряд повинен виплатити зовнішнім кредиторам $ 11 млрд. Навіть якщо МВФ не збільшить нам суму кредиту, уряд отримає від фонду в 2015 - початку 2016 рр. $ 12,5 млрд. Якщо не трапиться форс-мажору, цього вистачить, щоб країна звела кінці з кінцями. Але порушником спокою може стати Росія, пред'явивши до дострокового погашення єврооблігації на $ 3 млрд. (Плановий термін - грудень 2015 року). Право на це дають умови випуску українських євробондів, за якими кредитор має право вимагати повернення всієї суми позики, як тільки держборг України перевищить планку в 60% ВВП. Офіційна статистика Держстату за підсумками року має з'явитися на початку березня. Але це буде чистою формальністю, що дозволяє росіянам виставити рахунок: ще наприкінці листопада минулого року суверенний борг нашої країни досяг 68% ВВП.

На кінець грудня 2014 року резерви НБУ скоротилися до критичного рівня в $ 7,5 млрд. І найближчим часом продовжать танути. «Україна має погасити близько $ 500 млн. валютного боргу в січні і ще стільки ж в лютому. Для оплати імпортного газу буде потрібно ще $ 600-700 млн. на місяць», - говорить головний економіст Dragon Capital Олена Бєлан. Маючи $ 5-7 млрд. валютних резервів, Україна просто не віддасть $ 3 млрд.

«Якщо МВФ вважатиме за потрібне дати нам ці кошти на повернення позики, ми розрахуємося з боргом, якщо ні - буде оголошено дефолт», - говорить виконавчий директор «Case Україна» Дмитро Боярчук. Тоді й інші інвестори також зможуть вимагати дострокової виплати валютних позик. Втім, ситуація не така страшна, як здається на перший погляд. Назвавши себе банкрутом, Україна зможе списати значну частину боргів і послабити навантаження на бюджет. Наприклад, Аргентина, припинила обслуговувати свій борг ще в 2001 р, зрештою домоглася списання 75% боргу. Такий сценарій має свої переваги: дефолт дозволяє спрямувати кошти, що раніше йшли на обслуговування держборгу, на вирішення внутрішніх проблем і розвиток недофінансованих напрямків. А в наших реаліях це чимала сума.

За словами Арсенія Яценюка, тільки в минулому році Україна отримала від зовнішніх кредиторів $ 9 млрд., рри цьому виплатила $ 14 млрд. Іншими словами, у влади з'явиться додатковий ресурс в $ 5 млрд. У разі дефолту, звичайно, для вітчизняних позичальників стануть недоступні зовнішні боргові ринки . Але вони для нас вже закриті. А зупинка імпорту, яка також приходить з дефолтом, дозволить вітчизняній економіці зростати в основному за рахунок внутрішнього споживання, всі потреби уряду будуть фінансуватися виключно за рахунок внутрішніх запозичень. Так, оголосивши дефолт за зовнішніми зобов'язаннями, уряд поставить хрест на іноземних інвестиціях і програмах зовнішнього фінансування.

Ми втратимо фінансову страховку і зможемо сподіватися виключно на внутрішні резерви, які в умовах війни і жорстокої економічної кризи знаходяться на мінімумі. Але чи не це найзручніший випадок почати нарешті жити за коштами? Різке скорочення припливу валюти ззовні загрожує новим витком девальвації гривні. Що позначиться подальшим падінням реальних доходів громадян, скороченням виробництв, що залежать від зовнішнього фінансування або поставок сировини, зростанням безробіття. Але, знову-таки, виходом можуть стати швидкі й ефективні реформи, на які владі потрібно буде зважитися, щоб не повторити долю Януковича. Звичайно, в цьому випадку доведеться пережити чимало неприємних моментів, пов'язаних з можливим арештом українських активів по всьому світу і подальшим зниженням політичного іміджу країни, що оголосила курс на Європу. Але ще невідомо, що болючіше вдарить по іміджу - дефолт або подальше ігнорування накопичених проблем.

Варіант 3: м'яко реструктуризують

Але, швидше за все, ситуація вирішиться набагато банальніше. «Якщо Україна розплатиться достроково з Москвою, це може стати вагомим приводом для початку переговорів з іншими кредиторами, у тому числі з МВФ, про реструктуризацію зобов'язань - їх пролонгування на кілька років і, можливо, часткове списання боргу», - вважає генеральний директор Українського кредитно -рейтінгового агентства Станіслав Дубко. Плюси такого сценарію очевидні: збереження репутації нашої країни як надійного позичальника, продовження співпраці з міжнародними кредиторами і можливість уникнути лавиноподібного нарощування зовнішнього боргу.
Україна має погасити близько $ 500 млн. валютного боргу в січні і ще стільки ж в лютому. Для оплати імпортного газу буде потрібно ще $ 600-700 млн. на місяць. Маючи $ 5-7 млрд. Валютних резервів, Україна просто не віддасть $ 3 млрд.

У Goldman Sachs вважають, що переговори про реструктуризацію зобов'язань можуть стартувати під час нинішнього перегляду програми МВФ. Провести реструктуризацію боргу Україна зможе лише при згоді всіх кредиторів. За умови, що ми погасимо борг Росії, зробити це буде цілком реально. Наприклад, серед найбільших власників наших єврооблігацій - американський інвестиційний фонд Franklin Templeton: станом на кінець першого кварталу 2014 року йому належало близько 40% українських євробондів на суму $ 7,6 млрд. «Але фонд все ж купував наші єврооблігації в кінці 2013 - початку 2014 рр., коли проблеми в країні були вже очевидні. Швидше за все, папери купувалися з хорошим дисконтом. Тому навіть при списанні частини боргу фонд може виявитися не в мінусі, і є ймовірність, що він погодиться на реструктуризацію», - припускає Станіслав Дубко.

При всіх очевидних принадах цього варіанту розвитку подій саме він може виявитися справжнім болотом, в якому Україна ризикує застрягти на довгі роки. Адже це означатиме продовження сформованих відносин між міжнародними донорами та нашою країною, коли перші, за великим рахунком, позичають фінанси тільки для того, щоб Україна могла продовжувати нормально обслуговувати зовнішні зобов'язання, а влада не діє. При такій схемі взаємовідносин кредитори, швидше за все, і далі будуть дивитися крізь пальці на відсутність реформ в країні. Влада ж зможе і далі їх імітувати.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme