Гроші

Куди зник мільярд прибутку з адміністрації морпорту

"ДС" розкрила схему виведення грошей з державного портового оператора, який замовив днопоглиблювальні роботи за цінами в кілька разів вище, ніж за часів Віктора Януковича

11 липня 2016, 11:25

Куди зник мільярд прибутку з адміністрації морпорту

Адміністрація морпортів України (АМПУ) - найприбутковіше державне підприємство країни. У 2014 та 2015 рр. чистий прибуток ДП вимірювався мільярдами гривень. АМПУ акумулює гроші, які заробляють півтора десятка державних морських портів країни, і зрозуміло, що такий актив не міг залишитися без підвищеної уваги кураторів галузі.

У 2014 р. головою Адміністрації морпортів України став Андрій Амелін. Формально для галузі Амелін свій чоловік. У свій час він з братом заснував експедиторську одеську компанію "Карготранс", але по факту є людиною, що пройшла за протекцією однієї впливової персони з оточення колишнього прем'єра. До приходу в АМПУ Амелін керував ТОВ "Миколаївський цукровий завод", чиїм засновником була Ірина Іванчук - дружина нардепа від "Народного фронту" Андрія Іванчука. Останній вважається "сірим кардиналом" цієї політичної сили і близьким другом колишнього прем'єр-міністра Арсенія Яценюка.

Нове керівництво АМПУ швидко знайшов простий спосіб витратити більшу частину прибутку, яка накопичувалася на рахунках ДП. Згідно з планами в минулому році, які озвучували в Мінекономіці, за підсумками роботи найбільших держпідприємств за три квартали 2015 р. прибуток АМПУ повиннен був скласти 3,35 млрд грн. Але, згідно фінансового звіту, розміщеного на початку 2016 р. на сайті Мінінфраструктури, за фактом прибуток ДП в минулому році склав всього 1,51 млрд грн. З яких третину компанія заплатила державі у вигляді дивідендів. Як було зменшено розмір загального прибутку і, відповідно, дивідендів? За інформацією "ДС", восени 2015 р. керівництво ДП вирішило провести масштабні днопоглиблювальні роботи в ряді морських портів, які знаходяться в його управлінні.

За даними "Вісника держзакупок", АМПУ замовила ці роботи в ТОВ "Техморгідробуд Миколаїв". Ця фірма належить місцевому бізнесмену Олексію Буштруку, який є засновником ще кількох миколаївських компаній, що займаються днопоглиблювальними роботами. Питання до підрядника з'явилися зовсім з іншого питання - ціни, яка дуже сподобалася замовнику в особі державної Адміністрації морпортів. На двох тендерах в липні і серпні 2015 р. відомство Амеліна замовило днопоглиблювальні роботи в акваторії Бердянського та Маріупольського портів за ціною 132 грн. за 1 куб. м (замовлення обійшлися в 290 млн грн. кожен). А в 2016 р. АМПУ замовляла такі послуги, вже виходячи з розрахунку 179 грн. за кубометр. У лютому пройшов ще один тендер на ті ж самі роботи на суму 712 млн грн.

Куди зник мільярд прибутку з адміністрації морпорту  - фото 1

Інтернет-видання "Наші гроші" зробило порівняльну таблицю, побудовану на підставі даних держзакупок аналогічних робіт протягом останніх років, з якої випливало, що ціни на днопоглиблення зразка 2015-2016 рр. у три-чотири рази вище, ніж були за часів Віктора Януковича. "У 2012 році уряд Азарова затвердив проект "Реконструкції морського підхідного каналу та внутрішніх водних підходів до глибоководних причалів порту". І саме так звучить назва цьогорічного конкурсу. У цінах лютого 2012 року було затверджено, що виїмка 14,33 млн кубометрів грунту буде коштувати 1,14 млрд грн.

Тобто "азаровці" планували витягти із дна в чотири рази більше грунту за майже ті ж гроші", - сказано в розслідуванні. На основі цієї інформації Центр протидії корупції звернувся в Державну фінансову інспекцію та надав додаткову інформацію про можливі порушення. Перший заступник голови Держфінінспекції листом від 28 квітня 2016 р. повідомив, що в результаті перевірки дійсно знайшли низку порушень. "Документація конкурсних торгів замовника містила дискримінаційні умови. Крім того, замовником не відхилено пропозиції учасників ПП "Інфлот-Данубіс Єйндженсі" (другий учасник конкурсу. - "ДС") і ТОВ "Техморгідробуд Миколаїв" у зв'язку з невідповідністю кваліфікаційним критеріям і умовам документації конкурсних торгів. Також ПП "Інфлот-Данубіс Єйндженсі" для проведення робіт планувало залучити два морських землесоса, що плавають під прапором Російської Федерації, які приписані до портів цієї держави. Разом з тим ТОВ "Техморгідробуд Миколаїв" надав банківську гарантію банківської установи, що перебуває в стадії ліквідації", - йдеться в заяві Центру протидії корупції.

Держфінінспекція за результатами встановлених порушень АМПУ запропонувала утриматися від укладання договорів з ТОВ "Техморгідробуд Миколаїв", однак ці пропозиції голова АМПУ Амелін проігнорував і підписав договір за підсумками проведеного раніше тендеру.

У самому ДП "Адміністрація морських портів" шалені ціни на днопоглиблення, яке обійдеться йому в кілька мільярдів гривень і з'їсть більшу частину чистого прибутку, яку заробляє усією портовою галуззю країни, пояснюють по-різному - і інфляцією, і зростанням цін на дизельне паливо і фрахт. Однак на все це є один контраргумент - всі ці витрати за минулий час не виросли в ціні в три з половиною рази, як вартість замовлених робіт. Не на користь АМПУ говорять і ціни на аналогічні послуги в інших держзамовників. Наприклад, ДП "Дельта-лоцман" у жовтні 2015 р. замовило подібні послуги у ДП "Укрводшлях" на 43% дешевше - по 102 грн. за куб. м.

За даними "ДС", питання по керівництву АМПУ зараз знаходиться в Кабміні і СБУ, куди свої висновки навесні 2016 р. Держфінінспекція передала, але інформації про їх реакції на події поки немає.

Більше економічних новин читайте на Depo.Гроші.

 

Loading...
Loading...