Гроші

Чому українці не отримають дешевих авто

Депутати вже підготували нові поправки до закону, який знижує акцизи на старі "іномарки"

13 липня 2016, 13:00

Чому українці не отримають дешевих авто

Мрія українців про дешеві старі іномарки розтанула, як дим. На початку липня Президент Петро Порошенко підписав довгоочікуваний законопроект №3251 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів", який знижує акциз на ввезення старих автомобілів більш ніж в 20 разів. Однак глава держави поставив свій підпис під документом з умовою, що депутати його підкоригують. І правки до закону не забарилися з'явитися.

Законопроект № 4905 зареєстрували дев'ять народних депутатів, запропонувавши ввести нові обмеження на ввезення автомобілів. По-перше, у підписаному Президентом законопроекті б/в іномарки за пільговим акцизом можуть ввозити як громадяни, так і юридичні особи. Однак новий документ пропонує звузити коло щасливчиків до фізосіб. Це означає, що за бортом залишаться, наприклад, автосалони, які мали намір розширити бізнес за рахунок поставок дешевих б/в авто.

Друга важлива редагування: згідно з прийнятим законом можна ввозити один автомобіль "зі знижкою" протягом календарного року (тобто до 31 грудня 2018 року - дати закінчення дії знижених ставок акцизів - можна купити три авто). Новий же законопроект передбачає, що протягом періоду дії знижених акцизів можна буде скористатися пільгою тільки один раз. "Це дозволить частково перекрити одну з активно використовуваних схем ввезення старих авто з-за кордону. Для її реалізації використовуються підставні особи, на яких оформляються авто. Але при цьому постраждають і прості автолюбителі, які бажають придбати на сім'ю більше одного автомобіля на вигідних умовах. Безумовно, у перекупників залишаться й інші схеми, наприклад, можна банально збільшити кількість підставних осіб", - говорить керуючий партнер адвокатського об'єднання "Suprema Lex" Віктор Мороз.

Третя зміна - строк, протягом якого буде неможливий продаж такого транспортного засобу. Прийнятий закон передбачає, що продати автомобіль, "розмитнений" за спецставкою акцизу, можна після 365 днів з моменту його ввезення на територію України. А згідно з запропонованими правками, збути з рук такий транспортний засіб можна буде не раніше 1 січня 2020 року.

Автомобіль буде заборонено продавати не тільки за договором купівлі-продажу, але і "за дорученням". Тобто кататися на машині доведеться, щонайменше, три з половиною роки. А якщо треба буде терміново продати авто, доведеться сплатити акциз в повному обсязі.

Утім, юристи кажуть, що це обмеження можна буде легко обійти. Українці все одно будуть "продавати" ввезений за пільговим акцизу автомобіль, але замість укладання угоди стануть просто передавати покупцю техпаспорт. "Перевірити, чи не передано право керування автомобілем третім особам може тільки патрульна служба поліції, та й то тільки за наявності певних підстав. Але питання оподаткування - це не компетенція патрульної служби, і перевірити прямо на дорозі ким і як був сплачений акцизний податок, поліція поки не має ні прав, ні можливостей", - говорить старший юрист юридичної компанії "Тарасов і партнери" Павло Кириченко.

Як будуть купувати вживані авто

Декларуючи на словах прагнення допомогти українцям в покупці дешевих іномарок, влада на практиці робить неможливим придбання авто для більшості громадян. Минулого літа, коли починалася робота над законопроектом "про дешеві б/в авто", мова йшла про те, що та автосалони зможуть завозити старі автомобілі за пільговими акцизами. "Хіба було б погано, якби автосалони гуртом закуповували б/в авто з авторинків в Ессені або Кельні, тестові - у автозаводів, лізингові - у лізингових компаній; проводили перевірку їх технічного стану і продавали б громадянам? При цьому платили б податки і несли відповідальність (1 рік гарантії) згідно із Законом про права споживача?" - говорить генеральний директор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Відсікаючи автосалони, "гонщиків" і "перекупників", влада запропонували пересічним українцям самостійно їздити за кордон за жаданим автомобілем. Для цього громадянам знадобиться "всього лише" отримати закордонний паспорт, відкрити шенгенську" візу, вивчити необхідний мінімум іноземною мовою, дізнатися всі нюанси сертифікації авто, "розмитнення" і т. д. Крім того, ще доведеться проїхати за кермом 1400-1900 км. Малоймовірно, що багатьом українцям вдасться здійснити самостійний авто-тур в Європу. І економія в тисячі євро завдяки пільговим акцизу (за оцінкою консалтингової компанії AUTO-Consulting, старі автомобілі подешевшають на суму від 500 до 4 тис. євро) нівелюється фізичною недосяжністю "іномарок" для більшості українців.

Так що бажаючим придбати собі б/в авто за кордоном все одно доведеться користуватися послугами посередників. "На польському кордоні при імпорті з ЄС будуть організовані майданчики, на які "гонщики" будуть доставляти купу авто", - говорить Олег Назаренко. Крім того, посередники почнуть пропонувати українцям послугу з пошуку авто і доставку його до кордону. Покупцям потрібно буде лише перетнути кордон і забрати автомобіль. "Бізнес перекупників зміститься за кордон. Там вони будуть купувати авто і перепродувати їх нашим співвітчизникам, які зможуть дозволити собі виїхати за кордон", - говорить юрист юридичної компанії Kosovan Legal Group Андрій Ковальчук.

За додаткову плату можна буде "замовити" допомогу в митному оформленні та домовитися про "перегон" авто в будь-який населений пункт України. Цілком ймовірно, що з'являться спеціальні фірми, які будуть возити українців групами в Європу для купівлі машин. Їх співробітники заодно будуть допомагати з вибором авто і оформленням документів. Природно, всі ці послуги будуть платними. Чи буде зниження акцизу в цьому випадку давати економію - сказати складно.

Більше економічних новин читайте на Depo.Гроші.

Loading...
Loading...