Халпахчі: Привезти Дастіна Хофмана - $20 тис., а нам на готель виділяють 250 грн

Напередодні 45-го МКФ "Молодість" його директор Андрій Халпахчі розповів про труднощі фестивалі, вітчизняне кіно і чорні списки Мінкульту

Халпахчі: Привезти Дастіна Хофмана - $20…

- Нещодавно ви заявили, що бюджет "Молодості" профінасований лише на 5%. Яка ситуація з фінансами зараз?

- На жаль, ситуація не набагато краще. Заангажованість системи фінансування не дозволяє профінансувати якусь подію, навіть якщо є гроші. От, наприклад, на сьогодні Держкіно отримало додаткові 100 млн грн, але ці гроші розраховані на кіновиробництво, на просування укркіно і на утримання самого Держкіно, що без сумніву також важливо. Але справа в тому, що через наше законодаство, ці гроші не зможуть бути використані до кінця року, і за підрахунками 35 млн грн Держкіно поверне державі наприкінці року. Ми говорили, що було б непогано віддати ці гроші на фінансування "Молодості", оскільки наразі держава виділила лише 552 тис. грн на фестиваль. Однак фізично це неможливо. Для швидкого реагування потрібно, щобпрезидент або прем'єр особисто дали розпорядження.

- Ви ж звертались до голови КМДА Віталя Кличко з проханням допомогти фінансово. І яку відповідь отримали?

- На ювілейний Київський міждународний фестиваль "Молодість" у депаратменті культури Києва закладено 200 тис. грн. Даруйте, це просто смішні гроші.

На сьогодняшні у нас готова програма фестивалю, затверджений мінімальний склад гостей. Але на які гроші то робити, не маємо наразі розуміння.

Халпахчі: На "Молодості" точно не буде Міхалкова та Депардьє, які проти України - фото 1

- Від чого через недофінансування фестивалю вже довелося відмовитися?

- Безумовно, від приїзду відомих закордонних гостей. Адже це пов'язано з доларом чи євро.

- Тобто анонсованих Дастіна Хофмана та Меріл Стріп цього року не буде?

- Ми навіть вже не наполягаємо на цьому, тому що довезти людину з Голівуду - дуже затратно. Прямий рейс до Києва є тільки з Нью-Йорка, але найчастіше люди їдуть не звідти. Частіше артисти летять з Лос-Анжелесу через Лондон першим класом. Один квиток в один кінець коштує $ 10 тис. А, безумовно, зірка приїжджає не сама - якщо не з дружиною\чоловіком, то з агентом, хтось обов'язково її супроводжує. Так що вартість перельоту в один кінець мінімум $20 тис. Це сьогодні зробити просто неможливо.

- Якщо казати про песимістичний сценарій і все буде "погано" з фінансуванням, чи є у вас план "Б", звідки брати гроші?

- Є і план "Б" , і план "С". Один з планів - форс-мажор і відмова від фестивалю. Тоді нас викидають з Міжнародної асоціації продюсерів (FIAPF), ми втрачаємо реєстрацію міжнародних фестивалів, ми випадаємо із світового календаря. Я ввжаю, що це неприпустимо. Це величезний удар по українский кіноіндустрії, що народжується. З іншого боку мій приятель, директор одного з невеликих польских фестивалів, одного року не провів фестиваль і це був великий скандал. Тож наступного року його дуже добре профінансували. А у нас навіть в Мінкульті кажуть: "Якщо Халпахчі не дати гроші, він все одно проведе фестиваль". Так от я і думаю, може варто одного разу зробити так, щоби він не відбувся і всі зрозуміли, що неможливо тягти цей тягар самому.

- До речі, про Міністерство кульурури. Як ви оцінюєте діяльність відомства і вашу співпрацю з нинішним міністром культури В'ячеславом Кириленко? 

- Кириленко дуже досвідчена людина і я вважаю, що в умови, в які він потрапив дуже складні, тому критикувати легко. Так чи інакше, зараз багато зроблено для прийняття нового закону про кінематографію і якщо він запрацює, то це буде поштовх. Особисто у мене дуже гарні стосунки з Кириленко, я його знаю, як людину, яка миттєво реагує. Але вся ця система, яка у нас існує, зі всіма тендерами, проходженям грошей через казначейство, мінфін - вона гнила. Не перший рік ми спостерігаємо таку ситуацію - рішення підписує Мінкульт, а далі чи давати гроші чи ні вирішує начальник відділу Міністерства фінансів, який часто ветує проплати. Так у нас часто було минулого року, коли ми не могли до травня місяця отримати всі гроші і палац "Україна" подав на нас в суд. Тепер ми маємо їм заплатити збитки врозмірі 30 тис. грн. Абсурд.

Окрім того на якомусь рівні приймаються не закони, а регламенти, які є просто карикатурними. Наприклад, згідно якогось там регламенту, на проживання гостей в готелі не можна закладати більше 250 грн.

- Тобто Мінкультури виділяє 250 грн на добу в готелі?

- Так, якийсь там регламент забороняє витрачати більше 250 грн за добу проживання іноземного гостя. У Держкіно закладено 300 грн. Таких цін нема навіть в провінційних готелях, не кажучи вже про Київ. Де я маю селити іноземних гостей? В хостелі на 8 ліжок?

Коли ми складаємо бюджет - то завжди великий головний біль. Нам кажуть - ви маєте якось перекрутити то. Я не хочу нічого крутити, я хочу щоб все було просто, зрозуміло, сучасно і по закону. Ці всі регламенти треба міняти, ібо вони існують невідомо скільки часу.

Ще один приклад абсурду - на друковану продукцію можна використовувати державні гроші, але на каталоги не можна. У нас була така ситуація, коли в Мінкульті сказали: "Каталог не можна, регламент не дозволяє. Напишіть в документах "довідник",а видавайте каталог" .

- Як ви ставитеся до ініціативи Мінкультури зі скаладанням "чорних" і "білих" списків, які були запроваджені нещадовно?

- Це дуже складне питання. Але я згодний з "чорним списком". Треба знати людей, які підтримують агресію та політику Путіна по відношенню до України. Мені особисто неприємно бачити тут Міхалкова і Кобзона, чи ще когось з російських митців, які підтримують окупацію України.

Або взяти для прикладу Жерара Депардьє. У нього багато досягнень у світі кіно, хороший був актор, але я особисто його не запросив би  як гостя. Через може його алкоголізм чи інші речі, він наговорив багато дурниць. Але це не означає, що фільми з ним не можна показувати, тому що вони є світова класика.

Що стосується "білих списків" - це помилка. Як казав Штірліц - "своїх не здають". Цими списками ми підставляємо цілий ряд хороших митців Росії, які сьогодні можуть постраждати через свою позицію.  

Халпахчі: На "Молодості" точно не буде Міхалкова та Депардьє, які проти України - фото 2

- Якщо казати про актуальну на сьогодні тематику війни в Україні. Зараз зняли вже багато документальних фільмів про АТО. Чи будуть є якась спеціальна програма, присвячена війні в Укарїні ?

- Окремої програми поки що не буде. Але можу сказати, що наявність великої кількості документального кіно на тему АТО - то суспільна реакція на події, що відбуваються в країні. Фільми про нашу війну будуть представлені в різних програмах фестиваля: і в міжнародному, і в національному. По тематиці різні: від проблем в армії до волонтерської діяльності.

Знаєте, війна завжди є поштовхом для митців. Під час військових дій з'являється інспірація особливо у молодих кінематографістів. Як доказ тому - Балкани. Під час війни там з'явилось багато црежисерів і фільмів, а в світовому кінематографі з'явилась "гілка Балканського кіно. Я передбачав, що в Укарїні також під час війни з'являться цікаві фільми, і вони вже з'являються.

- Це все стосується документального кіно, але якщо говорити про художнє осмислення АТО? Очевидно, український прецедент з такою невизнаною війною цікавий для світу - багато ідей для сюжетів. Як ми можемо зацікавити, умовно кажучи, Голівуд своїми сценаріями?

- Складне питання. Тут питання розвитку кіноідустрії загалом і системної роботи. Для просування кінопроектів на кінофестивалях є спеціальні заклади - пітчинги, ко-продакшн маркети і тому подібні зустрічі на яких режисери і продюсери мають можливість презентувати свій проект і знайти іноземних чи вітчизняних спонсорів. Для просування себе ми маємо їздити на такі події і самі влаштовувати їх. Окрім того, щоб фільм виходив на міжнародну арену необхідно розвивати ко-продукцію.А також необхідна підтримка держави і світова "мода" на українське кіно.

Те, що світовий кінематограф реагує на події в Україні і інтерес до нас є - це безумовно. Стрічки про Майдан пройшлися світом: Каннами, Венецією, США. І зараз українським кіно в світі цікавляться. Потроху з'являєтья таке визначення як "українське кіно", але до "моди" на наші стрічки, подібної на румунське чи малазійське кіно, ще далеко.

Я знаю, що до багатьох фестивалів у першу чергу обирають фільми з Сінгапуру, Малайзії і обов'язково з Румунії, адже кіно цих регіонів зараз дуже популярне в світі. Я вірю, що скоро в цьому переліку буде Україна. Ми вже отримуємо багато листів від інших фестивалей з проханням підібрати програму українського кіно для демонстрації.

Халпахчі: На "Молодості" точно не буде Міхалкова та Депардьє, які проти України - фото 3

- ...але ж треба, власне мати, з чого вибирати? Не можна ж безкінечно показувати "Тіні забутих предків" Параджанова чи "Землю"Довженка...

- Саме так. Для цього нам потрібно знімати більше фільмів. Даруйте, ми хочемо, щоб в Україні знімалось в рік 12 фільмів і всі вони були шедеврами. Це неможливо. Відома формула - якщо в країні знімається 100 фільмів, то має бути 1 шедевр. В Польщі, наприклад, зараз знімається біля 70 фільмів протягом року. І от міжнародне визнання: цього року фільм "Іда" Павела Павліковського отримав "Оскар".

Все має розвиватись поступово, інше питання що зміни і реформи у нас йдуть дуже повільно. Це стосуєтся всіх сфер, не тільки кіно.

Зараз дуже популярно казати: "А навіщо нам давати гроші на кіно, якщо його у нас фактично нема". У мене виникає зустрічне питання: "А навіщо давати гроші на дороги, якщо їх в Україні фактично нема?". Українське кіно не дивлячись ні на що все ж таки розвивається. Маючи досвд останніх 25 років для порівнняння впевнено скажу, що за останні 5 років молоде кіно значно виросло, не тільки за кількістю, і за якістю.

- На жаль, цього року Україна не висуне фільм на "Оскар". Але якщо помріяти - коли Україна зможе потратити в шорт-лист премії?

- Тоді, коли українське кіно стане масовим, а не елітарним. Цього року ми могли б висунути "Брати", але шансів у нас було мало - не тому що кіно погане, а тому що воно не разраховане на масового глядача. Це поетичне кіно.

Чому Україна досі не навчилась знімати кіно для мас? Чого нам бакує: мізків, грошей, бачення - чи всього одночасно?

Все, що ви перерахували, всього в комплексі нам не вистачає. Тематика - багатогранна, в нашій історії багато сюжетів, з яких можна зняти екшн. Але треба зняти не агітку про Мазепу, а блокбастер. Нам не вистачає грошей, а також освіти. Взагалі освіта - це фундамент, а у нас студентам вишів навіть знімати і монтувати ні на чому.

Окрім того, не вистачає нашим митцям почуття гумору. Я от нещодавно передивлялвся "Потоп", який зараз перемонтували і зробили нову сучасну версію. Там на тлі романтичної, історичної та патріотчиної теми дуже багато гумору: у діалогах, у ситуаціях. А це і є ознаки масового кіно. Як казав Чаплін - "Навчитись робити фільми для Енштейна для кухарок - це величезна майстерність". От коли ми навчимось робити таке кіно, тоді можемо претендувати на "Оскар".

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme