У шоу-бізнесі розгорівся скандал через закон про роялті

Проект нового закону, який передбачає зміну системи виплат авторам музичних творів, розділив український шоу-бізнес навпіл 

У шоу-бізнесі розгорівся скандал через з…

До Верховної Ради України внесено законопроект, який монополізує права на виплати і змінить всю існуючу систему авторського права. Автором законопроекту є нардеп Євген Рибчинський, син відомого поета-пісняра Юрія Рибчинського, передає Depo.ua.

Суть конфлікту описав продюсер Вадим Лисиця, продюсер співачки Alyosha і голова ради правовласників, які об'єднані в Українську лігу авторських і суміжних прав (УЛАСП).

"Знов невеселі новини для українських музикантів. Під виглядом чергової "реформи" депутати Євген Рибчинський та Олександр Опанасенко внесли до Верховної Ради законопроект 4461. Якщо перекласти його зміст простою мовою – держава хоче позбавити українських артистів права вільно отримувати роялті! Ситуація з авторським правом в Україні – це мій біль. Чиновники хочуть віддати збір роялті державному монополісту. Тому ми - автори, музиканти, продюсери - знову вимушені відвойовувати своє право самим вирішувати хто буде збирати гроші за використання нашої музики. Ми не віримо, що призначені за вказівкою зверху директори будуть захищати наші права. Нам потрібна система, в якій розподіл коштів буде відбувається дійсно в інтересах виконавців та правовласників, а не державних чиновників.Вимагаємо проведення реформи, яка захистить право авторів і виконавців бути єдиними, хто може вирішувати кому доручати керувати власними грошима!", - пише Лисиця.

Монополіст, про який веде мову Вадим Лисиця, - Українське агентство з авторських і суміжних прав (УААСП). На сьогоднішній день УААСП переводять з державної в комерційну організацію. Його гендиректором є Дмитро Костюк, а главою Ради авторів в УААСП працює народний артист і поет Юрій Рибчинський.

За словами продюсера Олександра Ягольника, суть закону в тому, щоб роялті збирали не 19 установ, як то було раніше, а одна. Цим займатиметься УАСПП, який робитиме це на користь авторів, а не ділків. Тоді процес можна буде контролювати і авторів не будуть оббирати.

"Маленька Естонія (1,2 млн населення) збирає в рік авторських і суміжних прав на суму 8 млн. євро. Угорщина, де жителів більше (9,9 млн) - на суму 80 млн. євро. При тому, що УААСП з приходом Дмитра Костюка збільшив авторські надходження за 2016 рік на рекордні 25%, в Україні, де живуть 45 млн, збирається авторського роялті в чотири рази менше, ніж в Естонії, і в 20 разів менше, ніж в Угорщині", - пише Ягольник у своєму блозі.

На думку продюсера, лише у такий спосіб можна дотримуватися авторського закону та реальних виплат роялті.

"Порівнювати українські авторські збори навіть з російськими, не кажучи вже про французьких, німецьких, англійських, американських - не буду з огляду на ще більшу принизливість цифр переваги над нами через глобальне і багаторічного злодійства і корупцію в цій сфері, з чим і збираються нарешті покінчити прогресивна громадськість українського шоу-бізнесу на чолі з Дмитром Костюком і главою Авторського ради УААСП Юрієм Рибчинським, провівши в парламенті Закон №4461 авторства народного депутата Євгена Рибчинського".

Для розгляду закону було влаштовано Міжнародний круглий стіл щодо авторських і суміжних прав, щоб вирішити суперечку всередині українського шоу-бізнесу, і вирішити, відповідає чи ні закон №4461 європейським нормам. На засіданні були присутні повноважні представники всіх провідних світових і європейських організацій, що підтримують європейський вектор розвитку України і розуміють важливість правильно відрегульованих зборів роялті.

На події були відсутні критики закону та відомі продюсери, по сумісництву. Ані Вадим Лисиця, ані Юрій Нікітін на захід не приїхали. Серед прихильників закону на Міжнародному круглому столі щодо виплат роялті були помічені Олександр Ягольник, Юрій Рибчинський, співачка Саша Кольцова та музикант Олександр Ярмола, фронтмен "Гайдамаків".

Слід зазначити, що у закону велике олігархічне анти-лобі, яке усіляко протидіє закону. Це і не дивно, адже відомі музичні телеканали, які належать не найбіднішим людям, хочуть і надалі економити на роялті.

"Музичні телеканали і радіостанції хочуть і далі платити роялті по-старому, тобто крихти, і за свої інтереси вони поборються усіма бюрократичними методами і ресурсом. І вже на наступний день після круглого столу в Кабміні знову почали мусувати питання про незакінчену і ... - о, жах! це ж не має ніякого відношення до творчості - медичну освіту Дмитра Костюка, завдяки чому він все ще "в.о", і про те, що його треба кимось замінити, кого можна призначити без "в.о"", - зазначив Ягольник.

На жаль, і у Раді є вороги нового закону, який б дозволив авторам музичних творів отримувати зароблені гроші.

"Прихованому московському лобі у Верховній Раді (яке "круглий стіл" зі зрозумілих причин проігнорував) навряд чи вигідно, щоб українським діячам культури краще жилося. Їм, звичайно, простіше, щоб, як водиться, "хохли між собою пересварилися", але поки цього не сталося", - каже Ягольник.

Також відомий продюсер нагадав противникам Закону Рибчинських про те, що від нового закону виграють і приїжджі музиканти, які також мають право розраховувати на роялті.

"З іншого боку, московське лобі могло б при нагоді задуматися, що від Закону Рибчинських виграють в тому числі і російські артисти, які знову зачастили до Палацу "Україна" (про телерадіоефірі тактовно промовчу). Наприклад, фаворит Людмили Кучми Олександр Малінін або таємна любов президента Порошенко Крістіна Орбакайте, що відкривають весняний сезон Палацу "Україна", (втім, це стосується всіх зірок), на додачу до свого гонорару в кінці року від РАО (Російське Авторське Суспільство) обов'язково отримають авторське роялті за свій концерт - чого ніколи не траплялося раніше навіть в "золоті часи" правління Кучми, а стане можливим тільки після Революції Гідності, завдяки наполегливості Дмитра Костюка", - заявив Ягольник.

На користь Закону Рибчинських зазначимо, що офіційні Вашингтон та Брюссель вже схвалили його, а ось український шоу-бізнес розколовся навпіл. Проте ще є час для того, щоб допрацювати усі недоліки нового закону та схилити на його сторону більшість народних депутатів, адже це нонсенс, що у 21 сторіччі у центрі Європи є країна, в якій нехтують авторським правом і не дають заробляти творчим людям гроші. Чесно і по закону.

ДОВІДКА. Роялті - платежі за користування, які "ліцензіат" (отримувач ліцензії, патенту) сплачує "ліцензіару" (продавцю ліцензії, патенту) за поточне користування активами, найчастіше правами інтелектуальної власності. Роялті, як правило, виплачуються у відсотках від суми валового або чистого продажу, отриманої від використання активу або як фіксована ціна за одиницю проданого товару.

У творчій сфері - роялті — будь-який платіж, отриманий як винагорода за користування або за надання права на користування будь-яким авторським та суміжним правом на літературні твори, твори мистецтва або науки, включаючи комп'ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- або аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, будь-яким патентом, зареєстрованим знаком на товари і послуги чи торговельною маркою, дизайном, секретним кресленням, моделлю, формулою, процесом, правом на інформацію щодо промислового, комерційного або наукового досвіду (ноу-хау).

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Країна Укропів

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme