Загроза Зміїному. Чому Росії потрібна анексія українського острова (КАРТА)

Ситуація із захопленням Росією вишок в Одеському газовому родовищі, обстріл нашого Ан-26, є дуже серйозними сигналами загрози морської блокади, яку нам готує ворог

Загроза Зміїному. Чому Росії потрібна ан…

1-го лютого у Чорному морі був обстріляний український військовий літак Ан-26, який здійснив обліт в морській економічній зоні України, у районі Одеського газового родовища. За даними Міноборони, він був обстріляний з "раніше захоплених Російською Федерацією бурових вишок".

Мова йде про колишні вишки дочірньої компанії "Нафтогаз України" - "Чорноморнафтогазу". Вони розташовані в Одеському родовищі, в 100 км від узбережжя Одеської області.

У Міноборони Росії обстріл літака спростували, але висловили протест українському аташе з питань оборони щодо дій Ан-26, який "занадто низько пролетів над вишками "Таврида" та "Крим-1", створивши небезпеку для персоналу".

МЗС України згодом зажадало від Росії розслідування цієї ситуації. Проте, очікувати бодай якоїсь реакції від Росії, ба навіть страху перед Заходом, сьогодні навряд чи треба. Набагато кращою відповіддю на загрозу у Чорному морі стали спільні навчання у грудні 2016-го року прикордонників і військових моряків, а також доставка підрозділом морської піхоти ВМС на острів Зміїний важкого озброєння, яке залишиться там до стабілізації ситуації.

Що відбувається у Чорному морі

Обстріл Ан-26 стався над газовими родовищами, які розташовані приблизно в 100 км від Одеси і в 150 км від кримського півострова. До анексії Криму там вели видобуток бурові установки, так звані "вишки Бойка", чи як кажуть зараз "вишки Кацуб". За наявною інформацією, видобуток газу становив максимум 1,7 млрд кубометрів на рік, що дозволяло забезпечувати потреби Криму. Зрозуміло, що після анексії півострова, для Росії було стратегічно важливо захопити родовища і видобувати газ на Чорноморському шельфі для потреб Криму. Проте, родовища знаходяться в морській економічній зоні України. Але логіка Росії проста - всі анексовані платформи належать "Чорноморнафтогазу". Ну а він вже націоналізований. Тому ще в березні 2014 платформи були взяті під контроль російськими військовими.

З тих пір робота бурових установок ведеться під охороною російських сторожових кораблів.

А після того, як "Нафтогаз України" підготував позов за фактом захоплення окупаційною кримською владою бурових установок "Петро Годованець" і "Україна", а Печерський суд заарештував анексовані установки "Чорноморнафтогазу", у грудні 2015-го вони були відбуксовані ближче до узбережжя Криму. У ФСБ заявили, що це було зроблено "в зв'язку з підвищеною терористичною загрозою". Проте, насправді над установками навис арешт через позов.

У грудні 2016-го головний військовий прокурор України Анатолій Матіос розповів, що Росія незаконно використовує українські бурові вишки в Чорному морі.

"Військові прокурори фіксували той факт, що бурові платформи, які належать Україні (як встановило слідство військової прокуратури так звані вишки Бойка(або Кацуб) зусиллями росіян мають змінені навігаційні дані та незаконно використовуються під прапором РФ. На платформах знаходяться озброєні військові підрозділи збройних сил Росії", – розповідав Матіос.

Міністерство закордонних справ України висловило обурення порушенням гарантованих Конвенцією ООН суверенних прав нашої країни в її територіальних водах і на континентальному шельфі. А в офіційній заяві Державної прикордонної служби України підкреслювали, що "кораблем Морської охорони Держприкордонслужби зафіксований факт грубого порушення норм міжнародного морського права та Закону України "Про виключну (морську) економічну зону України".

Окрім ситуації з Ан-26 раніше, у вересні 2016-го, стався ще один гучний інцидент.

8 вересня 2016 корабель морської охорони "Поділля" в супроводі патрульного літака "несли службу в північно-західній частині виключно морської економічної зони України з метою збору доказової бази за фактами агресії Росії , захоплення об'єктів і майна України та незаконної промислової діяльності Російської Федерації в районах Голіцинського і Одеського газових родовищ.

Щойно український корабель наблизився до родовищ, на нього навели свої установки російський сторожовий корабель "Смєтливий" і розвідувальний корабель "Приазов'я", що належать до Чорноморського флоту. Також обліт українського корабля на небезпечній висоті зробив російський фронтовий бомбардувальник Су-24, після чого без відповіді на дії росіян, екіпаж катера "Поділля", зібравши факти доказів російської агресії, був змушений "відбути до місця постійної дислокації". Але на цьому історія не закінчилася. Вночі були підняті за сигналом тривоги сили ВМСУ в складі флагманського корабля "Гетьман Сагайдачний" і малих броньованих артилерійських катерів проекту "Гюрза-М" "Бердянськ" та "Аккерман", які в супроводі вертольота Ка-27 вирушили до місця події, щоб запобігти вторгненню російських військових кораблів в українські територіальні води.

За наявною інформацією, тоді російські кораблі вдалося витіснити з морської економічної зони України. Без бою. Хоча росіяни стверджували, що українські кораблі, "як припливли, так і повернулися назад".

Загроза Зміїному

За словами колишнього радника міністра закордонних справ Швеції Аарона Корева, ще в 2016 році Росія могла наважитися на захоплення острова Зміїний. І його пояснення виглядали досить логічними. Мовляв, Росія не відмовлялася від планів експансії. А слідом за захопленням бурових установок та газових родовищ, анексія Зміїного виглядає наступним кроком до відрізання Одеси і українських портів від морського сполучення. На думку Корева, захоплення острова можуть здійснити російські солдати без розпізнавальних знаків, а сам острів перетворити у морську базу так званого "одеського ополчення", яке унеможливить прохід українських торгових судів.

Звичайно, враховуючи віддаленість Зміїного від материка (розташований за 35 км східніше від узбережжя), можна говорити, що без підтримки із суші прикордонникам буде важко у разі операції російських військових.

І попри те, що український флот очікує модернізація і за стратегією до 2020 року чисельність має збільшитися в три рази, була реанімована програма "Корвет", наразі варто пам'ятати, що після анексії Криму в складі ВМС України знаходиться близько 10 одиниць бойових кораблів, з яких найбільш боєздатними є "Гетьман Сагайдачний" і кілька артилерійських катерів, включаючи нові малі броньовані артилерійські катери проекту "Гюрза-М" з власними назвами "Бердянськ" і "Аккерман", а також корвет "Вінниця" (задіяний ще в 1976 році, його стан під питанням). І варто помізкувати над тим, чи не побоїться Росія, під загрозою санкцій, використовувати у можливій операції з анексії сили Чорноморського флоту. Навіть якщо там і будуть "зелені чоловічки", без бойових кораблів ЧФ ніяк не обійтися. І саме посилення угруповання військ на Зміїному ще з 2016-го року є правильним кроком нашого командування.

Чому Росії потрібен Зміїний

Як вже було сказано, анексія острова навіть "зеленими чоловічками" і створення там морської бази із можливістю патрулювання і вільного плавання російських кораблів, призведе до того, що Україна втратить майже весь доступ до моря. Думаю, не варто пояснювати, що тоді буде з економікою, якщо буде заблокована робота Одеського порту, оскільки Росія унеможливить повноцінне проходження вантажних кораблів у сьогоднішніх обсягах. Для агресора - це реальний шанс завдати удару по економіці.

Що робити

На щастя, наше командування намагається попередити можливі плани ворога. Посилення угруповання військ на Зміїному, а також збір інформації щодо незаконних дій ворога в морській економічній зоні України для подальших судових позовів - єдиний можливий вихід, який у нас є сьогодні. Також має діяти й МЗС, не даючи ситуації у Чорному морі затихнути в дипломатичному плані.

Більше новин про події в Україні та світі на Depo.ua
 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme