Секрети ЦРУ: що про Харківський авіазавод змогли дізнатися американські розвідники

Харківський авіазавод перебував під увагою американських розвідників, починаючи з 1943 року

Секрети ЦРУ: що про Харківський авіазаво…

Як передає Depo.Харків, про це йдеться в опублікованих архівних таємних документах ЦРУ про Харків 1960-80-х років.

Зокрема, в аналітичних фотозвітах за жовтень 1964 року та жовтень 1966 року подаються відомості про точні географічні координати Харківського авіазбірного заводу №135 (зараз – Харківське державне авіаційно-виробниче підприємство), найближчі автомобільні та залізничні шляхи сполучення, площу підприємства, характеристики злітно-посадкової смуги.

Автори звітів порівнюють аерофотознімки заводу різних періодів, встановлюючи час появи та призначення об'єктів, що з'явилися в різний час на території заводу. У документах наводиться точна площа та місця появи або переміщення будівель на території авіазаводу.

Судячи з документів, фотоспстережних місій за підприємством було щонайменше дві: умовні назви "Талант" і "Отвір для ключа".

Шпигуни наводять інформацію лише про зовнішній вигляд будівель та споруд на території авіазаводу. Технічне призначення та оздоблення зсередини цих будівель часто вони встановлюють тільки гіпотетично.

Автор одного зі звітів порівнює інформацію про завод станом на жовтень 1966 року з інформацією, що він мав станом на 1943 рік. Ніякої технічної інформації щодо технічних особливостей літаків або характеристики виробів не подаються.

Деяка інформація про ХАЗ, певні фотознімки залишається досі або повністю засекречені, або цензуровані.

Довідка Depo.Харків. Харківський завод №135 був заснований 17 вересня 1926 року на базі харківських ремонтних авіамайстерень під назвою Харківський авіазавод імені Раднаркому Української РСР при акціонерному товаристві "Укрповітряшлях". Перший директор заводу - авіаконструктор Костянтин Калінін.

ХАЗ будувався по концесії німецькою фірмою "Юнкерс". У 1927 році СРСР розірвав договір про будівництво авіазаводів в Філях і Харкові, які перетворилися на довгобуд; виплатив фірмі 3,5 млн. рублів (350 тисяч червінців) і взяв заводи в своє управління.

З 1932 - Харківський завод дослідного літакобудування. З липня 1934 - завод № 135 Головного управління авіапромисловості Наркомату важкого машинобудування СРСР.

У жовтні - листопаді 1941 року завод перебазований в Перм, де випускав літаки Су-2. У січні 1942 був розформований.

Відтворено підприємство в серпні 1943 як завод № 135 Наркомавіапрому на старій базі в Харкові. Завод приступив до збірки винищувачів ЯК-7, ЯК-3, ЯК-9 з готових частин. В кінці 1960-х років названий Харківський авіаційний завод імені Ленінського комсомолу (1968).

У 1976 на основі заводу утворене ПО - Харківське авіаційне виробниче об'єднання (ХАВО). У кінці 1990-х - Харківське державне авіаційно-виробниче підприємство (ХДАВП).

Всі новини Харкова сьогодні читайте на Depo.Харків

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme